مدیری که پس از ۱۲ سال به اتاق کارش در وزارت ارشاد برگشت

محمدجواد مرادی‌نیا، در مراسم معارفه خود به عنوان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی، با بیان خاطره‌ای از شیوه برکناری خود در سال 1384 از همین سمت گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم تودیع و معارفه مدیران‌کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی (اداره کتاب)، امروز (یکشنبه، ۱۷ دی‌ماه) در سالن همایش وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برگزار شد.

این مراسم با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب، مهرزاد دانش، مدیر دفتر چاپ و نشر و جمعی از مدیران نشر برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «یکی از دشواری‌های مدیریت اداره کتاب، مبانی نظری صدور مجوز است و ما سعی کردیم این موضوع را در اولویت‌های کار خود قرار دهیم.»

او در ادامه تاکید کرد:‌ «به نظر من در این قسمت باید احتیاط لازم را داشته باشیم. این احتیاط باید مبنی بر کار ارزشمند باشد و به غنای فرهنگی و علمی مردم کمک کند و از جهت دیگر مانع آلودگی غیراخلاقی شود. البته این احتیاط نباید به این معنا باشد که هر کتابی به اداره کتاب می‌آید بنا بر مخالفت با آن است. من امیدوارم با همکاری کارکنان اداره کتاب، آقای مرادی‌نیا نیز توفیقات آقای سلگی را تداوم بخشد.»

در ادامه این مراسم تودیع و معارفه، محمد سلگی، مدیر سابق دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، به کارنامه سه ساله خود در این سمت اشاره کرد و گفت: «در این مدت، رویه‌هایی را آغاز کردم که بخشی از آن‌ها تمام شد و بخشی ناقص مانده است. در این سه سال به تفاهم‌هایی با ناشران رسیدیم. در قوانین شفاف‌سازی‌های صورت گرفت و سرعت صدور مجوزها افزایش‌پیدا کرد. همچنین با بهره‌گیری از بخش اتوماسیون، هیچ ناشری برای صدور مجوز نیازی به حضور در اداره ندارد. تشکیل شورای راهبردی برای شفاف‌سازی مقرارت نشر و اقداماتی در عرصه نشر دیجیتال نیز از جمله کارهایی است که انجام داده‌ایم.»

بعد از آن، نوبت به محمود آموزگار، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران رسید که در سخنانی گفت:‌ «اداره کتاب یکی از پرمشغله‌ترین و دشوارترین اداره‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ۲۰۰ هزار مجوز در عرض سه سال نشان می‌دهد که کارمندان این اداره، با چه حجمی از کار مواجه هستند. نکته‌ای که فکر می‌کنم بتواند به اداره کتاب کمک کند تا کارهایش را با سرعت بیشتری انجام دهد این است که به ممیزی که در بدنه جامعه وجود دارد توجه کند.»

محمدتقی عرفان‌پور، مدیر نشر علوم دانشگاهی هم در همین ارتباط گفت:‌ «بیاییم در صدور مجوز خودی و ناخودی نداشته باشیم و اعمال سلیقه فردی را کم‌رنگ‌تر کنیم. میز مدیریتی که بر آن نشسته‌اید، موقت است و این خوش‌نامی و بدنامی است که برای افراد می‌ماند. وزیری که حکم تعطیلی یکی از کتاب‌فروشی‌ها را داد، از ذهن هیچ کدام از همکاران ما پاک نمی‌شود، همان‌طور که کارهای مثبت آقای صالحی از ذهن ما پاک نمی‌شود.»

در ادامه مراسم، نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی خطاب به مدیر تازه اداره کتاب گفت: «آقای مرادی‌نیا خوشحالم که به خانه خود برگشتید. سابقه شما در دوران اصلاحات در خاطر ما مانده است و  در اتاق شما  نیز به روی همه باز بود.»

سپس محمدجواد مرادی‌نیا، مدیر تازه اداره کتاب با بیان ‌خاطره‌ای گفت: «خوشا به حال آقای سلگی که با عزت و احترام تودیع می‌شود. تجربه‌ای که برای من در سال ۸۴ پیش آمد این بود که زمانی که در دفترم مشغول کار بودم، معاون محترم وقت وزیر، مدیر حراست و فرد دیگری وارد شدند و بعد از تعارفات اولیه مشخص شد شخص ثالثی جانشین من است. من در ظرف پنج دقیقه تودیع شدم. قدر این جلسه را بدانید.»

او ادامه داد: «اداره کتاب جایی است که با عافیت‌طلبی جور درنمی‌آید و کسی که می‌خواهد مورد اعتراض قرار نگیرد، نباید وارد این گود شود چرا که اداره کتاب چالش‌برانگیز بوده و هست. این وظیفه اجتماعی است و کسی که به این‌جا می‌آید، باید قید عافیت‌طلبی را بزند.»

مرادی‌نیا در باره برنامه‌های خود توضیح داد: «در این دوره با حمایت ناشران، فرهیختگان، وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد و معاون اندیشمند او محسن جوادی تلاش می‌کنیم در مدار اخلاق و قانون حرکت کنیم، و آن‌چه را که از ما برمی‌آید برای حفظ و بقای نشر انجام دهیم.»

عکس‌ها: ایبنا

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    0 0
    یعنی در این 12 سال هیچ مدیر جدیدی تربیت نشده است.