ایده کوچکی که به صد شهر و روستا رسید/ صالحی: حسرت خواندن جنگ و صلح به زبان روسی بر دلم مانده است

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوالات کودکان عضو باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، باشگاه‌های برگزیدۀ دومین دورۀ جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان امروز ۲۱ دی ماه در باغ کتاب تهران معرفی شدند.

علی‌اصغر سیدآبادی، داور جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک‌ونوجوان ،در این مراسم بیان کرد: اگر حمایت سیدعباس صالحی در زمانی که در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند، نبود این برنامه شکل نمی‌گرفت.

وی افزود: جام باشگاههای کتابخوانی از یک ایده کوچکی که از شهری آمده بود شروع شد و کم‌کم به صد شهر و روستا رسید. در این دوره بیش از پنج‌هزار باشگاه حضور داشتند که در دو مرحله داوری شدند. درهر باشگاه یک کتاب برگزیده و انتخاب شد و در هر شهر یک کتاب از مجموع انتخاب شد.

سیدآبادی در ادامه بیان کرد: بنا بر الگویی که در این باشگاه‌ها بوده است هیچ اسمی به جز جام باشگاه‌ها نمی‌توانست بیانگر این حرکت باشد. ما یک الگوی سراسری داشتیم. باشگاه‌ها متمرکز و مردمی‌اند. کار ما مانند جام لیگ است و باشگاههای مختلفی در آن شرکت می‌کنند.

دبیر جام باشگاههای کتابخوانی اظهار امیدواری کرد: بنا بر شیوه‌ای که در دست طراحی است سال آینده تمام شهرها و روستاها بتوانند در این جام شرکت کنند.

در این مراسم که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی برگزار شد، باشگاه کتابخوانی «استی» از روستای ابویسان، در شهرستان جغتای خراسان رضوی، به‌عنوان باشگاه برگزیدۀ دومین دورۀ جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان معرفی شد. 

در این مراسم باشگاه کتابخوانی «بچه‌های آسمان» از شهرستان کلاله در استان گلستان، به‌عنوان باشگاه برگزیده کودکان با نیازهای خاص برگزیده شد و باشگاه «تشکوه و کاکایوسف» از شهرستان رامهرمز استان خوزستان، برگزیدۀ اولین دورۀ جام باشگاهها نیز موفق به کسب نشان استمرار شد.

در بخش باشگاه‌ها، همچنین از باشگاه‌های «ماتیکان» از نیشابور، «شهدای باصدی» از رامهرمز، «پروانه‌ها» از اوزِ استان فارس، «لبخند خدا» از نسیم‎شهر استان تهران، «مدرسۀ طالبیان مقدم» از کاشان، باشگاه «خلخلنگو» از روستای گزیر در بندر لنگۀ استان هرمزگان و باشگاه «اکابر» از روستای شمسی در اشگذر استان یزد، تقدیر به عمل آمد.

در بخش «تسهیل‌‎گر برگزیده» نیز، عبدالحکیم بهار از شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان و مهسا یغمایی از آذربایجان شرقی به‌عنوان تسهیل‌گر برگزیده معرفی شدند.

در این مراسم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوالات بچه‌های عضو باشگاه های کتابخوانی پاسخ داد. سوالات بچه‌های عضو باشگاه‌های مختلف از طریق فیلم موبایلی فرستاده شده بود که در مراسم پخش شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال کمالیان از باشگاه اکابر روستای شمسی رستاق که پرسیده بود «آقای وزیر آیا تا به حال حسرت خواندن کتابی به دل شما مانده؟» گفت:بله کتابهای زیادی هست. حسرت‌های زندگی من هم مربوط به آن کتاب‌هایی است که نخوانده‌ام. البته در حوزه تخصصی و کاری سعی می‌کنم کمتر از کتاب‌‌های جدید فاصله بگیرم اما در حوزه ادبیات و به خصوص رمان، الان فهرست بلندی از کتاب‌هایی دارم که باید بخوانم. من در نوجوانی در کتابخانه رضوی مدت ها طول کشید که بتوانم کتاب جنگ و صلح را بخوانیم. این حسرت به دلم مانده که جنگ و صلح را به زبان روسی بخوانم.

صالحی همچنین در پاسخ به سوال آوا احمدی از شهر برازجان که پرسیده بود «چرا به ما دانش آموزان بن خرید کتاب داده نمی‌شود تا بتوانیم مهرماه هرسال کتاب بخریم؟» گفت: ما در حد منابعی که داریم تلاش کردیم که بن بدهیم. در همین جام باشگاه ها معاونت فرهنگی بن می دهد. در نمایشگاه کتاب هم بن می دهیم. دوستان از بسته های مختلف مثل تابستانه کتاب و ... استفاده کنند.

در ادامه این برنامه صالحی در پاسخ به یکی از اعضای باشگاه روستای حصاری زبرخان نیشابور که گفته بود « من دوست دارم یک‌روز جای من با شما عوض بشود. دوست دارید این اتفاق بیفتد؟» گفت:همین الان آماده ام.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به کودکی که از او خواسته بود که همه بچه‌های عضو باشگاه کتابخوانی سراسر کشور را یکجا جمع کند گفت: امروز 60 هزار نفر عضو هستند و انشالله سال دیگر 600هزار بشوند. اما امروز نماینده‌هایشان اینجا هستند. شاید نشود همه را کنار هم جمع کرد.

یکی از اعضای باشگاه طلوع مهر از صالحی خواست که به نویسنده‌ها بگوید داستانی بنویسند که قهرمانش یک معلول باشد؟ که وزیر ارشاد در پاسخ گفت: خیلی خوشحالم که کتاب می تواند راه زندگی را به ما نشان دهد. خیلی نویسنده ها هستند که درباره ناتوانی های جسمی نوشته اند. و اگر کم هست می خواهم که بازهم بنویسند.

مراسم پایانی دومین دورۀ جام باشگاههای کتابخوانی، پس از جلسۀ پرسش و پاسخ کودکان و نوجوانان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اهدای جوایز نویسندگان برگزیده و همچنین معرفی کودکان و نوجوانان برگزیده و تقدیرشده در بخش نامه به نویسنده و فیلم موبایلی معرفی کتاب، ادامه یافت.

«حسین فتاحی» و «کلر ژوبرت»، نویسندگانی بودند که آثار آنها از سوی کودکان و نوجوانان به‌عنوان بهترین‌های دومین دورۀ جام باشگاههای کتابخوانی کودک ونوجوان معرفی شده بود که در این مراسم از آنها تقدیر به عمل آمد.

در بخش نامه به نویسنده، «آیه سادات آذریان» از باشگاه «شهر خورشید» دزفول، برگزیده شد و از «کوثر لشگری» از باشگاه «همسفران کتاب» قم، «زهرا نامور» از باشگاه «کلک» بم، «فاطمه کوه‌کن» از باشگاه «اختر» شهرستان کلاله در استان گلستان و «محمدمتین قاسمی» از باشگاه «کتابخوارها» از ورامین، تقدیر به عمل آمد.

در بخش فیلم کوتاه موبایلی معرفی کتاب نیز «نیایش برنس» از باشگاه «بابونک» شهرستان برازجان در استان بوشهر، به‌عنوان برگزیده معرفی شد و از «محمد شاهرضایی» از باشگاه «بشارت نور» اصفهان، «نگار و رحیمه محمدی» از باشگاه «سیمرغ فرزانگان» نیشابور، «پروانه بهار» و «سیما مریدی» از باشگاه روستایی «رمین» در شهرستان چابهار و «دلارام ابراهیمی» از باشگاه «پیام انقلاب» بوشهر، تقدیر به عمل آمد.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
    0 0
    چه حسرت های بزرگی دارید جناب وزیر