خبرگزاری صدا و سیما نوشت: دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد هرگونه تلاش برای برطرف کردن نگرانی ها درباره ایران نباید توافقنامه هسته ای را که با تلاش بسیار زیاد به دست آمده است به خطر اندازد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، سخنان گوترش پس از آن بيان شد که دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا اجراي اصلاحاتي را در توافقنامه هسته اي با ايران خواستار شد.

دولت آمريکا معتقد است اين توافقنامه که پس از 12 سال مذاکره به دست آمد در بردارنده هيچ مجازاتي در رابطه با برنامه موشک هاي بالستيک ايران و مداخله آن در بحران هاي منطقه اي و نقض حقوق بشر در داخل اين کشور نيست.

گوترش در بيانيه اي اعلام کرد: به مسائلي که به طور مستقيم با توافقنامه هسته اي ارتباط ندارد بايد به گونه اي رسيدگي شود که به توافقنامه هسته اي و دستاوردهاي آن آسيبي وارد نشود.

وي افزود توافقنامه هسته اي که در سال 2015 امضا شد و به نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته مي‌شود «براي جلوگيري از گسترش تسليحات هسته اي و براي ديپلماسي دستاورد مهمي محسوب مي شود و در تحقق صلح و امنيت در سطح منطقه اي و بين المللي نقش داشته است».

ترامپ روز جمعه با تمديد تعليق تحريم هاي آمريکا در ارتباط با برنامه هسته اي ايران موافقت کرد ولي هشدار داد اين «آخرين فرصت» براي اصلاح توافقنامه با ايران است. او درخواست کرد قانونگذاران آمريکايي و متحدان اروپايي واشنگتن، «کاستي هاي فاجعه بار» در توافقنامه هسته اي را برطرف کنند.

ايران با هرگونه تغيير در توافقنامه اي که با آمريکا، انگليس، فرانسه، آلمان، چين و روسيه امضا کرده مخالف است.

گوترش در بيانيه خود افزود، به نگراني هاي مربوط به اجراي توافقنامه هسته اي بايد «از طريق ساز و کارهايي که به موجب اين توافقنامه ايجاد شده است، پرداخته شود».

وي افزود آژانس بين المللي انرژي اتمي بارها تاييد کرده است که ايران به تعهداتش در بخش هسته اي بر اساس برجام پايبند است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =