سماک باشی: سیمرغ فیلم بیضایی سرصحنه فیلم کیمیایی به دستم رسید

محمود سماک باشی، صدابردار و صداگذار سینمای ایران می‌گوید که اولین سیمرغی که گرفتم برای فیلم «مسافران» بهرام بیضایی بود که چون سر کار آقای کیمیایی بودم و فیلم «رد پای گرگ» را کار می‌کردیم، نتوانستم برای گرفتن سیمرغ بروم. سیمرغ را دوستم محسن روشن گرفت و با خود سرصحنه آورد و من مانده بودم با سیمرغ سرصحنه چه کار کنم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمود سماک باشی، صدابردار و  صداگذار سینمای ایران در مورد سیمرغ‌هایی که تاکنون از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است، گفت: «اولین سیمرغی که گرفتم برای فیلم «مسافران» بهرام بیضایی بود که چون سر کار آقای کیمیایی بودم و فیلم «رد پای گرگ» را کار می‌کردیم، نتوانستم برای گرفتن سیمرغ بروم. سیمرغ را دوستم محسن روشن گرفت و با خود سرصحنه آورد. آن زمان ما در هتل آزادی (هایت) سر کار بودیم و من مانده بودم سیمرغ را سرصحنه چه کار کنم! آقای کیمیایی هم لطف کردند و آن را در ماشین خود گذاشتند و من بعدا سیمرغ را از ایشان گرفتم.»

او افزود: «جالب است بدانید سیمرغ‌هایی که نگرفته‌ام، بیشتر در خاطرم مانده تا سیمرغ‌هایی که آن‌ها را به دست آورده‌ام. در اکثر دوره‌ها من کاندیدای دریافت جایزه بودم. گاهی هم برای چند فیلم همزمان این اتفاق افتاد. در یک دوره برای دو فیلم و یک دوره برای سه فیلم کاندیدا شدم.»

سماک باشی با اشاره به فیلم‌هایی که در دوره‌های مختلف جشنواره داشت، عنوان کرد: «مثلا برای «آژانس شیشه‌ای» ابراهیم حاتمی‌کیا زحمت زیادی کشیده بودم و فکر می‌کردم برای این فیلم سیمرغ بگیرم ولی آن سال فقط از من تقدیر شد. یا فیلم «وقتی همه خوابیم» بهرام بیضایی به اعتقاد من کار سختی بود. «جیب‌برها به بهشت نمی‌روند» هم در ژانر خود کار متفاوتی بود. از آنجایی که ابوالحسن داودی، کارگردانی است که با صدا آشناست و فیلمنامه را هم خودش نوشته بود، به من گفت باید 35 دقیقه این فیلم حتما دوبله شود اما در عمل، تمام صدای «جیب‌برها به بهشت نمی‌روند» سرصحنه ضبط شد، به‌گونه‌ای که حتی یک جمله هم در استودیو ضبط نشد که به نظرم آن سال می‌بایست سیمرغ دریافت می‌کرد. به هر حال شاید ربطی به این گفته آقای عزت‌الله انتظامی نداشته باشد که می‌گوید من به‌خاطر کارهایی که نکردم بیشتر معروف شدم. ولی من هم احساس می‌کنم کارهایی را که برای آنها سیمرغ نگرفته‌ام بیشتر در خاطرم مانده تا کارهایی که برایشان سیمرغ‌ گرفتم و البته مثل باقی فیلم‌هایم برایم ارزنده‌اند...»

سماک‌باشی ادامه داد: «یکی از خاطرات غم‌انگیزی که دارم این است که دو سال پیش با دوستی در مورد فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» و «عبور از غبار» صحبت می‌کردیم و خاطرات آن زمان را مرور می‌کردیم، من به محض اینکه اسمی از کسی می‌آوردم، باید اول آن اسم «مرحوم» یا «خدا بیامرز» می‌آوردم... آنجا متوجه شدم بسیاری از کسانی که با آنها کار کرده‌ایم، متأسفانه در قید حیات نیستند که تعدادشان هم کم نیست.»

او با اشاره به غیبت‌اش جشنواره امسال و آرزوی موفقیت برای همکارانش و همه سینمای ایران، گفت: «به نظر من جشنواره فیلم فجر باید مثل جشن سینما تعداد داورانش را افزایش دهد و برخی از آنها که داوران غیرتخصصی هستند، حذف شوند. مردم ما کمی حسی هستند و در اینگونه موارد ضابطه‌مند عمل نمی‌کنند پس اگر تعداد داوران بیشتر و رویکرد تخصصی‌تر شود، شاید نتیجه بهتری پیش‌رو داشته باشیم.»

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن 1396 به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار خواهد شد.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =