آقای روح الله حسینیان فرموده اند: ما اقلیت هستیم، قبول. اجازه دهید اقلیت نظر خود را بدهد، مردم هم خودشان قضاوت خواهند کرد. حتی می توانند بیایند علیه ما شعار دهند. اما دهن ما را نبندید، اجازه دهید حرفمان را بزنیم.

اعتراف صادقانه ایست. نتیجه حرف هم کاملا منطقی است و هیچ آدم عاقل و آزاد اندیشی با آن مخالفت نخواهد کرد. منتهی چند نکته در این باره وجود دارد که توجه به آن ها به شدت ضروری به نظر می رسد. توجه بفرمایید که اقلیت در مباحث رای و عقیده چیزی است و در حوزه سیاست چیز دیگر. در حوزه مباحث نظری مردم قرار نیست تعیین کننده باشند اما در حوزه سیاست این مردم هستند که با رایشان تکلیف را مشخص می کنند. این که مردم ممکن است اشتباه کنند یا نه بحث دیگری است اما آن که عنوان نمایندگی مردم و یا منتخب مردم را یدک می کشد وظیفه دارد سخنگوی مردم باشد. یعنی سخنگوی قاطبه مردم. البته یک نماینده مجلس می تواند مدعی شود بخشی از مردم را نمایندگی می کند و رای و نظر او رای و نظر بخشی از مردم است و نه اکثریت مردم.

در واقع او می تواند نماینده اقلی از مردم باشد که بلندگویی برای اعلام نظر خود ندارند. هیچ ایرادی هم ندارد. اما این نمایندگی شرایطی هم دارد.نمی توان نماینده اقلیت بود اما مدام از تریبون های رسمی از واژه مردم استفاده کرد و خواسته عده قلیلی از مردم را تقاضایِ اکثریت جا زد. نمی توان گفت من نماینده اقلیتم اما مدام در کارِ اکثریت مردم مانع ایجاد کرد. همان طور که نماینده اقلیت از نمایندگان اکثریت تقاضا دارد دهان او را نبندند و به او اجازه سخن گفتن بدهند خود نباید به اکثریت و نمایندگانش توهین کند و از سخن گفتن آن ها ممانعت به عمل آورد. نماینده اقلیت باید نجابت به خرج دهد و به میزانی که حق اوست از حاکمیت و مردم طلب داشته باشد. اگر هم فکر می کند مردم اشتباه می کنند سعی کند با منطق سخنش را به گوش آن ها برساند تا آن ها متقاعد شوند و در انتخابات های بعدی به او و دوستانش رای بدهند.

نماینده اقلیت باید صدایش را به اندازه ای که برای او معین کرده اند بلند کند و با توسل جستن به آیه و حدیث خود را در زمره اهل حق جا نزند و اکثریت را به جرم این که دراکثریت قرار دارند فاقد عقل و شعور نداند. این حرف ها به معنای دفاع از لاابالی گری و ترویج اباحه گری نیست. آقای حسینیان به ظاهر ارادت ویژه ای به امام خمینی دارند و حتما بهتر از هرکس دیگری می دانند که ایشان در بهمن ۵۷ و در نخستین سخنرانی شان پس از سال ها دوری از وطن درباره رای مردم چه فرمودند: سرنوشت هرملتی به دست خودش است. به چه حقی ملت پنجاه سال پیش از این سرنوشت ملت بعد از این را معین می کند؟...تاکید امام بر رای ملت و اهمیت آن در آن سخنرانی تاریخی می تواند برای همه کسانی که در این مملکت کار سیاسی می کنند مبنای محکم و راهبردی ای باشد. بله، اکثریت حق ندارد دهان اقلیت را ببندد به شرط آن که اقلیت هم با مشت دهان اکثریت را هدف قرار ندهد..

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440367

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    9 59
    ببین برادر من جنبه نداری حالا حاج اقا بزرگواری کردن شکسته نفسی کردن یه مطلبی فرمودن اونوقت شما باید اینطوری تحلیل و تفسیر کنی.نشد دیگه حتما باید مثل اقای کوچک زاده عصبانی بشن و داد سرت بزنن
  • فرشاد A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    29 1
    احسنت
  • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    23 2
    سخن از زبان ما می گویی جانا.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    46 3
    اجازه دهید حرفمان را بزنیم؟ صدا و سیما یکسره داره بر علیه توافق حرف میزند، همه ما درگیری لفظی مجری گفتگو خبری را با ولایتی دیدیم، اینها حتی به ولایتی هم رحم نمی کنند، صدا وسیما زمان احمدی نژاد شده بود پاک کن خرابکاری دولت و محلی برای ماست مالی، الان رئیس سازمان صدا و سیما از دولت انتقاد میکنه و می گوید : "باید مردم نسبت به اظهارات طرف غربی و نیز دیدگاه‌های کارشناسان داخل کشور در خصوص این مذاکرات آگاه باشند ولی عده‌ای توقع دارند فقط حرفهای موافقان مطرح شود و پوشش صداوسیما یک طرفه باشد؛ که این امر رویکرد ما نبوده است." یعنی ما اینقدر دیگه فراموش کار شدیم که همین 2 ، 3 سال پیش یعنی زمان جلیلی را یادمان نمی آید؟ یعنی زمان جلیلی هم رویکرد رسانه میلی همین شکلی بود؟چندبار حرفهای مخالفان پخش شد؟
  • بدون نام ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    28 1
    احسنت.پاسخ خوبي بود
  • بهناز IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    31 2
    عالی بود آقای موسوی.حرف حساب جواب ندارد...
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    23 0
    یه سئوال؟ یه نماینده که خودش می داند جزء اقلیت است چه جوری رای آورده؟
  • صادق IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    2 15
    پس از زیباکلام و احمدی نژاد رتبه سوم متخصص همه چیز رو به جناب آقای موسوی تقدیم می نمایم .
    • بی نام US ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
      5 1
      ببین تو دیگه کی هستی که اینا باید رتبه همه چیز دانی رو از تو بگیرن
    • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
      3 2
      احسنت گل گفتی