درمیان منتقدینِ رادیکالِ دولت نیز گاه حرف حساب شنیده می شود که باید استعداد شنیدنش را داشت. بی اعتنایی به حرف حساب از سوی کسانی که مواضع آن ها را خیلی نمی پسندیم بزرگ ترین ضرر و زیانش این است که طرف را بیشتر به طرف رادیکالیزم سوق می دهد و از انصاف و تعقل دورش می کند.

صفار هرندی سخنی گفته اند که به نظرم در موقعیتِ کنونی باید حسابی قدرش را دانست. ایشان گفته اند متر و معیار انقلابی بودن مخالفت با برجام و یا موافقت با آن نیست. ظاهرا حرفی است بدیهی و هرکس خرده هوش و سر سوزن ذوقی داشته باشد باید آن را تصدیق کند اما فراموش نکنیم که یکی از بزرگ ترین گرفتاری های ما در روزگار کنونی از یاد بردن بدیهیات است. گاه آن قدر از امور بدیهی و به ظاهر پیش پا افتاده غافل می شویم که حیرت آور است. اگر کسی بگوید ادب چیز خوبی است می گوییم حرف خوبی زده اما بدیهی است، منتهی فراموش می کنیم ما از همین امر بدیهی مدت هاست دور افتاده ایم. دیگر این که در این نکته تامل کنیم که این حرف را چه کسی زده و در چه موقعیتی.

بسیاری از کسانی که به ظاهر دوست آقای هرندی به شمار می آیند متر و معیارشان برای تشخیص انقلابی از غیرانقلابی همان چیزی است که آقای هرندی می گوید. اگر کسی مخالف توافقات هسته ای باشد می شود انقلابی و اگر کسی با توافقات هسته ای موافقت کند می شود ضدانقلاب و خائن. با همین متر و معیار است که تتلو و بهنوش بختیاری در صف مدافعان ارزش ها قرار می گیرند و تحسین دوستان به ظاهر انقلابی را برمی انگیزند و در مقابل برجسته ترین دیپلمات هایی که عمر و زندگی شان را وقف انقلاب کرده اند می شوند ضد انقلاب.

صفارهرندی در موقعیتی این حرف را به زبان می آورد که دوستانِ دوقطبی سازش تیغی بران در دست گرفته اند تا باردیگر پروژه دفع حداکثری و جذب هیچ را با سرعت هرچه تمام تر پیش ببرند. هشدار صفارهرندی البته خاص دوستانِ دلواپس نیست. هرچند در آن طرف ماجرا ظاهرا آش شور تر است اما در این سوی نیز کسانی یافت می شوند که صرف سخن گفتن و تامل و چند و چون درباره موافقات را از کفر ابلیس هم بدتر می دانند. جالب است کسانی دراین باره تعصب و جمود می ورزند که بام تا شام شعار تقدس زدایی سر می دهند و یکی از مشکلات اساسی مارا کارخانه قداست سازی می دانند اما طاقت ندارند کسی درباره متن یک توافق سخنی خلاف رای آنان بر زبان بیاورد. من البته خود در صف موافقان قرار دارم اما موافقت به این معنا نیست همه مخالفان و یا منتقدان را از یک سنخ بدانم و گوشم را بر روی هر نوع سخن متفاوتی ببندم. نمونه اش همین سخنان آقای هرندی که توصیه می کنم اگر حوصله کردید اصل سخنان ایشان را پیدا کنید و ملاحظه بفرمایید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447553

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    66 5
    با معيار وزيدن باد
  • بی نام A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    45 9
    اعتراض ها به این توهین به این دو شخصیت وارسته و فرهیخته در تمام ایران : در عکس های نشان داده شده پلاکاردهایی در دست مردم شهری و روستایی است با عنوان "من یک تتلی هستم "و " من یک بهنوشی هستم "
  • بی نام A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    16 4
    احسنت ....
  • کوروش IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    28 3
    یه درد و اختلال ذهنی است با مضمون مخالفت با اکثریت. یه جور کلاس خاصی توش هست. به یه معنا انگار من چیزی رو می دونم که شما نمی دونید. دوستانی که ذکر کردید به این درد مبتلا هستند. برخی هم که خب کاسب وضعیت قبلی بودند
  • بی نام IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    11 16
    خوب بود متن،ولی انصافا ربطش به این بنده ی خدا بهنوش بختیاری چی بود یا حتی اون تتلو؟نمی شناسمش ولی به اون هم ربطی نداشت،بیشتر بحث تندرویه و متاسفانه هزینه هایی که سر این تندروی داده میشه که بزرگترین هزینه هم از دست رفتن اخلاق جامعه است.
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    20 4
    مخالفت کنند اما بگویند چرا مخالفیم. فقط یک سری حرفهای کلی در باب مخالفت می زنند که گوشمان از شنیدن آنها پر است. مثلا می گویند برجام خط قرمزهای نظام را رد کرده. آیا خط قرمز نظام منافع جناحی خاص است؟
  • محمدحسین IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    1 3
    سلام.با تشکر از سید بزرگوار که انصاف در همه کارها را یادآور شد.
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    10 3
    اينكه حق انتقاد وجود داشته باشد خوب است، اما اينكه كسي انقدر بي اطلاع باشد كه قرارداد تركمچاي قرارداري كه خاك كشور اهداشد را با يك تفاهمنامه مقايسه كند ديگر اسمش انتقاد نيست بلكه رو هوا چيزي به قصد منفعت طلبي پراندن است در مورد خواننده جيگيلي جيگيلي هم سكوت ميكنم كلا
  • بی نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    9 1
    حتما انگار باید هر روز یه خبر از تتلو بزنید.خبریه؟
  • ali IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    3 4
    مگه تتلو گفت من مخالف توافقم؟یه حرفایی میزنیدا