۰ نفر
۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۵
دستاوردهای مثبت سخنرانی ترامپ

طاهره جلیلی*

سخنرانی ترامپ دستاوردهای مثبتی برای جمهوری اسلامی ایران داشته است که نباید مورد غفلت واقع شود. هر چند جستجوی تهدیدهای موجود در سخنرانی و اعلام استراتژی جدید ترامپ علیه کشورمان مهم می باشد اما در نظر گرفتن نتایج مثبت این سخنرانی مهمتر است؛ سخنرانی ترامپ دستاوردهای مثبتی برای جمهوری اسلامی ایران داشته است که نباید مورد غفلت واقع شود.  

ترامپ با اعلام راهبرد خود از یک طرف باعث یارکشی در عرصه نظام بین الملل به نفع جمهوری اسلامی شد که موضوع گیری های مکرر و مشخص موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سایر مقامات اروپایی در حمایت از برجام آن را تایید کرد و از طرف دیگر هرچند شاید بدست آوردن منافع حاصل از برجام را کمی مشکل تر نمود اما نشان داد قدرت چانه زنی ایران در برابر امریکا افزایش یافته است.

این امر در سخنان تیلرسون و نیکی هیلی در تشریح استرتژی اعلامی ترامپ که گامی به عقب بود، وضوح بیشتری یافت. دولت امریکا در برابر منطق ایران دچار نوعی استیصال شده است امری که باید افزایش و تثبیت قدرت ایران  تعریف شود.

همراهان ترامپ و مشخصاً خانم نیکی هیلی در راستای سیاست های ترامپ برای از بین بردن فضای بین المللی مثبت ناشی از برجام اقدامات متفاوتی انجام داده اند. نیکی هیلی از زمان ورود به سازمان ملل متحد به عنوان سفیر آمریکا در این نهاد، اقداماتی در این راستا انجام داده است. یکی از این اقدام ها، تمرکز بر جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع "وضعیت خاورمیانه از جمله فلسطین" بود. وی در این جلسات که هر ماه یکبار تشکیل می شود شرکت و تمام تلاش خود برای مطرح نمودن ایران به عنوان تهدید و مشکل منطقه خاورمیانه به جای اسرائیل را انجام داده است.

جالب این است که در این جلسات هم مثل اعلام استراتژی جدید ترامپ علیه ایران، هیچ کدام از شرکت کنندگان در جلسه به جز اسرائیل و عربستان از سخنان تند هیلی استقبال ننموده اند.

اگر مروری بر این گونه تلاش های نیکی هیلی و سفر بی فرجام او به وین برای متقاعد کردن مدیرکل آژانس به همراهی با سیاست دولت امریکا توجه کنیم، به خوبی دست برتر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در برابر امریکا را خواهیم دید.


جمهوری اسلامی ایران در بازی قدرت در نظام بین الملل و با استفاده از برجام هم اتحادیه اروپا، انگلیس، آژانس بین المللی انرژی هسته ای و دبیرکل ملل متحد را با خود همراه نموده و هم امریکا را وادار به پذیرفتن نگاه و اراده خود به نحوی که این کشور نداند چگونه با برجام و فضای ایجاد شده توسط این موافقتنامه برخوردکند، کرده است.  این موضوع نه تنها پیروزی بزرگی برای دیپلماسی هوشمندانه و گسترده کشورمان است بلکه افق های جدیدی برای مشارکت ایران در نظام بین الملل را می گشاید.

* کارشناس ارشد روابط بین‌الملل

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    0 1
    شما چند تا ازاین افق های جدید برای مشارکت ایران در نظام بین الملل را پیش بینی کنید و نام ببرید.