یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع معادن استان تهران گقت:« با توجه به شرایط ژئوپولیتیکی در آسیا و اروپا، تغییر چندانی در قیمت ها تا پایان سال ۲۰۱۷ نخواهیم داشت.»

رضا پدیدار، در گفت وگو با خبرآنلاین،با بررسی وضعیت بازار نفت طی روزهای اخیر اظهارداشت:«پیش بینی ما نیز در روز های نخست سال قیمت نفت بین ۵۵ دلار الی ۵۸  دلار بوده است؛ در روزهای گذشته پیش بینی کرده بودم که رفتارهای رییس جمهور آمریکا یک تاثیر آنی بر قیمت نفت می گذارد و چنین شد. در حال حاضر قیمت نفت حدود ۶۰ دلار شده است.»

او با اشاره تغییرات ژئو پولویتیکی در منطقه گفت:« بحث کردستان عراق و محدودیت های تولید منطقه و  محدودیت هایی که خود کشور عراق پیدا کرد، موجب افزایش قیمت نفت شد. اقلیم کردستان عراق که خود ۶۰۰ هزار بشکه در روز تولید می کرد، تولیدش ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد و حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز تولید می کند. کشور عراق که بالای ۴ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه تولید می کرد در مجموع  به دلیل تنش های کشورش با کاهش تولید رو به رو شده است.»

پدیدار عنوان کرد:« همه این دلایل دست به دست هم داد و عرضه نفت به طور کلی کاهش پیدا کرد. این کاهش عرضه با التهابی که از منظر سیاسی در بخش عمده ای از کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده به وجود آمد باعث شد که تقاضا برای خرید نفت افزایش پیدا کرد.»

او ادامه داد:« یکی دیگر از دلایل این است که معمولا در فروش فصل سرما در نیم کره شمالی کشورها به دلیل انجام ذخیره استراتژیک خودشان به عبارتی تکمیل ذخیره هایشان شروع به خرید نفت می کنند. تقاضا وارد بازار می شود. به همین ترتیب، این ورود تقاضا به همراه دو موضوعی که در قبل اشاره شده و با کاهش تولید نیجریه و لیبی همراه شد.»

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان کرد:« توافق و اتحادی که بین کشورهای اوپکی و غیر اوپکی در جهت حفظ سهمیه های خود و ضرورت تمدید توافق اوپکی ها و غیر اوپکی ها در طرح فریز نفتی نیز به تثبیت قیمت نفت در ۴ هفته گذشته کمک کرد.»

او افزود:« تمامی این عوامل را کنار هم بگذاریم باید شاهد نفت ۶۰ دلار باشیم. اما ماندگاری این قیمت را تا آخر ماه نوامبر پیش بینی می کنم. برای ماه دسامبر معمولا کشورهای بزرگ مصرف کننده به دلیل محاسبات تراز مالی آخر سال خود نمی خواهد ذخیره ها را افزایش دهند به همین ترتیب خرید ها کاهش پیدا میکند و تقاضا نفت خام افت پیدا می کند.»

پدیدار عنوان کرد:« در دسامبر سال ۲۰۱۷ احتمال اینکه شاهد قدری کاهش قیمت نفت باشیم نیز وجود دارد. اما پیش بینی می کنم با توجه به شرایط ژئوپولیتیکی در آسیا و اروپا تغییر چندانی در قیمت ها نخواهیم داشت و میانگین دامنه قیمت نفت تا آخر سال ۲۰۱۷، ۵۵ دلار خواهد بود.»

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =