ایرنا نوشت: وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که پاکستان حق ساخت هیچ گونه تاسیسات در امتداد مرزها را ندارد و به این کشور هشدار داد تا از ساخت هرگونه حصارکشی مرزی خودداری کند.

«نجیب دانش» سخنگوی وزارت کشور افغانستان روز چهارشنبه به رسانه های افغانستان گفت که پاکستان در گذشته نیز اقدام به ساخت تاسیسات و حصارکشی های مرزی کرده که با عکس العمل جدی افغانستان مواجه شده است.
دانش افزود که امیدوار است پاکستان باردیگر این اشتباه را مرتکب نشود.

ارتش پاکستان روز گذشته با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که ساخت دیوار و سیم خاردار را در سراسر مرزهای افغانستان را آغاز کرده است.
در بیانیه ارتش پاکستان افزوده شده است که علاوه بر حصارکشی مرزی، برج های دیده بانی و دیگر تاسیسات را نیز در امتداد مرز خود با افغانستان خواهد ساخت.

روابط افغانستان و پاکستان در 15 سال گذشته فرازو فرودهای فراوان داشته و طرفین یکدیگر را به حمایت از تروریسم و ایجاد تنش های مرزی متهم می کنند.

اختلاف اصلی مرزی میان افغانستان و پاکستان بر سر خط فرضی مرزی دیورند است. پاکستان خط دیورند را مرزی بین المللی و رسمی میان کشورش با افغانستان می داند، اما افغان ها معتقدند خط فرضی دیورند که در سال 1896 میان دو کشور ایجاد شد، حاصل اقدام یک تبعه انگلیسی به نام 'مورتیمور دیورند' است که در سایه آن، بخش وسیعی از خاک افغانستان جدا شده است.
برخی مسئولان افغانستان تصریح کرده اند که هیچ دولتی در این کشور نمی تواند از خط دیورند بگذرد و در مقابل عده ای دیگر می گویند این خط فرضی در عمل مرز بین دو کشور است و باید با پذیرش آن، به مناقشه و تنش ها در این زمینه پایان داده شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =