ابوالفضل جلیلی با حضور در برنامه «چشم شب روشن» درباره معضل کودکان کار گفت: «اگر بچه وزیر کار در کارگاه شیشه‌گری کار می‌کرد، حل مشکل کودکان کار ۳۸ سال طول می‌کشید؟»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلانی، بیژن بیرنگ سه شنبه شب 28 شهریور در نخستین قسمت از اجرای خود در برنامه «چشم شب روشن» به عنوان کارشناس مجری بخش زندگی، میزبان ابوالفضل جلیلی فیلمنامه نویس و کارگردان شناخته شده سینما برای گفتگو درباره کودکان کار بود.

جلیلی در ابتدای این گفتگو در پاسخ  به این سوال بیرنگ که آوارگی یعنی چه، در سخنانی بیان کرد: «بعضی از جوانان می گویند ما خیلی احساس افسردگی و تنهایی داریم. من می گویم مگر می شود آدم تنها باشد؟ خدا می گوید من از رگ گردن به شما نزدیک تر هستم. آدم وقتی عاشق باشد حتی رنج عشق هم زیبا است و به نظر من آوارگی معنایی ندارد.»

او افزود: «حالا که نزدیک به محرم هستیم، حضرت زینب هم می‌گوید که جز زیبایی چیزی ندیدم. آوارگی هم به معنای مستندش را نمی‌دانم چیست؟»

بیرنگ در ادامه گفت: «جملاتی که اول برنامه خواندم از سریال خودم، «سرزمین سبز» انتخاب شده بود. در این سریال خسرو شکیبایی در جایی می‌گوید آدم به جایی می رسد و باورهایش به هم می‌ریزد و احساس می کند احتیاج به پیدا کردن یک باور جدید دارد، یک باور خوب، یک باور سبز و تا زمانی که آن را پیدا کند، آواره است. این آوارگی بدی نیست و شاید ما را به تفکر وادارد.»

جلیلی در این خصوص اظهار کرد: «من خودم عادت دارم وقتی فیلمبرداری دارم، شبها تا نزدیک صبح قدم بزنم و به آسمان نگاه کنم. گاهی در این لحظات احساس می‌کنم چقدر بی‌پناهم، از جایی آمده‌ام و چیزی نمی دانم. خطاب به خدا می‌گویم من باید چه کنم؟ باید فیلم بسازم؟ باید به مردم کمک کنم؟ اینجا یک احساس آوارگی خیلی قشنگ دارم که با احساس آوارگی اجتماعی فرق می‌کند. عین بچه‌ای می‌مانم که گم شده و میخواهد دست پدرش را بگیرد.»

کارگردان فیلم‌های «شطرنج» و «مسیر معکوس»  در پاسخ به این سوال بیرنگ که آیا می‌شود به بچه های کار، آواره گفت، تصریح کرد: «من به عنوان یک فیلمساز که در بین بچه‎های کار بوده‌ام، احساس می ‌کنم بچه‌های ما قربانی دست مسئولانی هستند که با بچه‌ها کار می‌کنند. خود من همیشه می‌گویم اگر مُردم، کاش به من فیلمساز کودک نگویند، بگویند کسی بود که ادعا می کرد مدافع حقوق کودکان است.»

او ادامه داد:  «38 سال از انقلاب ما میگذرد و همواره می گوییم معضلی به نام کودکان کار داریم که باید حل شود. اگر یک وزیر حاضر شد بچه‌های خودش را به جاده ورامین بفرستد تا از صبح در کارگاه شیشه گری کار کند، می توان حل این معضل را این همه سال طول داد.»

بیرنگ در ادامه بیان کرد: «خود من هم اصلی‌ترین نگرانی‌ام فرزندانم هستند. من یک دختر دارم به نام صحرا و یک پسر به نام علی که مدام فکر می کنم سرانجامشان چه خواهد شد. علی مدتی است با من قهر کرده و من از همین جا به او سلام می کنم و می‌گویم پدر و پسر هیچگاه با هم قهر نمی کنند. دوستت دارم و عاشقت هستم.»

صالح علا نیز در بخشی از برنامه با بیان اینکه عنوان کودکان کار خیلی ظالمانه است، تصریح کرد: «فردیت داشتن، شرط وجود داشتن است. ما وقتی می‌گوییم کودکان کار، درباره یک توده نوعی حرف می‌زنیم. انسان یک موجود بسیار پیچیده است، هر کدام از این کودکان اسم دارند و هیچ کدام مشکلات شبیه به هم ندارند. اما همه در تاریکی ایستاده‌اند و این موضوع آنها را شبیه به هم می‌کند. اما وقتی همه جا روشن شود، همدیگر را می‌بینیم، اسم همدیگر را می‌دانم و مشکلات هم را می‌شناسیم. نمی شود فله‌ای گفت کودکان کار. آنها انسان هستند.»

در ادامه جلیلی با بیان اینکه به قول مادرم تکرار گناه کراهت گناه را از بین می‌برد، یادآور شد: «ما حالا در خیابان می‌گوییم، این کودک را ببین، طفلکی افتاده زمین، اما پس فردا برایمان عادی می شود و همین را هم نمی‌گوییم. بلکه از او عکس می‌گیریم و در اینستاگرام منتشر می‌کنیم! به نظر من برطرف کردن معضل کودکان کار، کار سختی نیست.»

برنده اوسلای طلایی و نامزد شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز ادامه داد: «من گاهی در فرانسه زندگی می‌کنم، گاهی در ایران. البته بیشتر در ایران. در فرانسه فرهنگشان این است که بچه 15، 16 ساله در تعطیلات تابستان باید کار کند تا یاد بگیرد چطوری نان در بیاورد و فردا بتواند آدم بزرگی شود. آن نوع کار فرق می کند اما اینکه یک کودک بخواهد نان آور زندگی باشد غلط است. دولت باید حمایت کند.»

در ادامه برنامه با افشین علا شاعر شناخته شده ارتباط تلفنی برقرار شد و او شعرش با نام «بچه های مرد» درباره بچه‌های کار را خواند.

جلیلی در ادامه گفت: «آیا دولت نمی‌داند چنین بچه‌هایی وجود دارد؟ من برای این مقوله ارتباط با ان جی او‌ها و غیره را نمی‌پسندم. بلکه فکر می‌کنم اگر دولت مستقیم وارد عمل شود بهتر است، مثل خارج از کشور می‌توانند برای این کودکان پناهگاه بسازند و از آنها حمایت کنند.»

سازنده فیلم‌های «حافظ» و «دت یعنی دختر» تصریح کرد: «کافی است سراغ یکی از کودکانی برویم که در اتوبوس‌ساز می‌زند و بخواهیم خصوصی با آنها حرف بزنیم. ناگهان 8 نفر روی سرت می ریزند، این ها همه سازماندهی شده است و نیروی انتظامی باید با اینها برخورد کند.»

بیرنگ در پایان گفت: «باید نگاهمان را به این کودکان تغییر بدهیم، آنها صورت مسائلی نیستند که پاک شوند، بلکه باید به دنبال راه حل برای رفع این معضل باشیم.»

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =