ایران نوشت: براساس سبد غذایی پیشنهادی از سوی دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هر ایرانی در روز باید حداقل 250 گرم شیر مصرف کند در حالی که این میزان اکنون 190 گرم در روز و 70 کیلوگرم در سال برای هر فرد است.

البته اگر این میزان شیر را هم مصرف کنیم هنوز با توصیه سازمان بهداشت جهانی که هر فرد در سال حداقل باید 165 کیلوگرم شیر بخورد و به‌طور کلی 350 کیلوگرم لبنیات مصرف کند، فاصله زیادی داریم. ایرانی‌ها یک چهارم میانگین جهانی شیر، ماست، پنیر، دوغ و... مصرف می‌کنند. کارشناسان تغذیه دو دلیل اصلی را در این باره ذکر می‌کنند؛ اول اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها است که از سال 89 به مرور قدرت خرید خانوار را کاهش داد و به‌طور کلی مصرف شیر در کشور حدود 37 درصد کاهش یافت اما علت مهم‌تر مسأله فرهنگی است چرا که هنوز همه مردم عادت ندارند به‌طور روزانه شیر مصرف کنند. براساس پیشنهاد وزارت بهداشت هر فرد باید ماهانه 8 لیتر شیر، 3 کیلوگرم ماست و حدود 500 گرم پنیر مصرف کند در حالی که مصرف لبنیات ایرانی‌ها با آمارهای جهانی فاصله زیادی دارد. به گفته زهرا عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها قدرت خرید خانوار را به مرور کاهش داد و مصرف شیر در بین مردم 37 درصد پایین آمد. این مقام مسئول در وزارت بهداشت مصرف شیر و لبنیات را در سبد غذایی ایرانیان بسیار کمتر از حد مطلوب تعریف می‌کند: «هر ایرانی سالانه فقط 70 کیلوگرم شیر مصرف می‌کند، در حالی که هر فرد اروپایی سالانه 300 کیلوگرم شیر می‌خورد و توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که هر فرد در سال حداقل 165 کیلوگرم شیر بخورد.»

طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، تولید شیر در ایران سالانه 7 میلیون و 32 هزار تن است که اگر این مقدار را بر 80 میلیون جمعیت کشور تقسیم کنیم، عددی حدود 90 کیلو به‌دست می‌آید، یعنی مصرف سرانه سالانه هر فرد بر پایه شیر خام باید بین 85 تا 90 کیلو باشد که البته به گفته عبداللهی عمده مصرف شیر خام بیشتر از طریق ماست و پنیر است و مصرف شیر در سبد غذایی مردم به مراتب کمتر است. به گفته عبداللهی، برای جبران کمبود مواد مغذی مثل شیر و لبنیات، وزارت بهداشت به دولت پیشنهاد داده به جای دادن یارانه به روغن و شکر به محصولات لبنی یارانه داده شود تا الگوی غذایی مردم اصلاح شود. رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی پیش از این در گفت‌و‌گو با «ایران» مصرف شیر را از این مقدار هم کمتر اعلام کرده بود و گفته بود مصرف سرانه لبنیات بر پایه شیر خام برای هر فرد 90 کیلو در سال است اما مصرف شیر حدود 29 کیلو در سال است یعنی شیری که خانوار مستقیماً می‌نوشد 29 کیلو است و ما هنوز با الگوی استاندارد دنیا فاصله داریم. حداقل مبنای استاندارد مصرف لبنیات در کشورهای توسعه یافته حدوداً 165 کیلو است اما متوسط مصرف لبنیات در ایران نصف این مقدار است. به عبارت دیگر متوسط سرانه مصرف شیر و لبنیات 350 کیلو در هر سال برای یک فرد در کشورهای پیشرفته است در حالی که ایرانی‌ها حدود یک چهارم این مقدار را در سال مصرف می‌کنند.

او درباره اینکه آیا بی‌کیفیت بودن شیر و لبنیات در کاهش مصرف این ماده مغذی مؤثر است، گفت: اگر بخواهیم از کیفیت شیر گلایه کنیم کاملاً قبول داریم. بخاطر وجود برخی تحریم‌ها نمی‌توانیم بموقع مواد غذایی دام را در اختیار نهادهای دامداری قرار دهیم آسیب‌های وارد شده به غذای دام روی مزه و طعم شیر و گوشت هم اثر می‌گذارد.

دبیر انجمن صنایع لبنی نیز معتقد است؛ برای بالا بردن مصرف شیر باید قدرت خانوار را جبران کرد علاوه بر این برای توسعه مصرف شیر باید دانش تغذیه‌ای مردم را بالا ببریم.

47235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =