ایسنا نوشت:

وزیر نفت عربستان گفت: ‌اوپک نمی‌تواند بدون حمایت دیگر تولیدکنندگان بزرگ تولید خود را کاهش دهد و تلاشها برای همکاری با دیگر تولیدکنندگان در این زمینه نتیجه نداشته است.

به نقل از رویترز، علی النعیمی - وزیر نفت عربستان گفت: وقتی دیگر تولیدکنندگان نفت بیشتری تولید می‌کنند، برای اوپک غیرممکن است تولید خود را به تنهایی کاهش و روند نزولی قیمت نفت را تغییر دهد.وی با بیان اینکه روند کاهشی قمیت نفت موقتی است افزود: کاهش تولید به تنهایی می تواند به از دست رفتن سهم بازار اوپک بینجامد و هیچ تضمینی وجود ندارد که حتی در این صورت قیمت نفت افزایش پیدا کند.

مقامات نفتی دو کشور روسیه و مکزیک که عضو اوپک نیستند ماه گذشته قبل از نشست وزرای اوپک در وین به پایتخت اتریش رفتند و برخی در اوپک امیدوار بودند که دو طرف در زمینه کاهش تولید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وزیر نفت عربستان در آن زمان پس از دیدار با مقامات روسیه و مکزیک سکوت اختیار کرد و تنها گفت که انتظار ندارد نتیجه‌ای حاصل شود. اوپک در نشست وزرای خود تصمیم به تثبیت سقف تولید خود گرفت.این درحالی است که النعیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری عربستان گفت: اوپک همان طور که در موارد قبلی تلاش کرده، ماه گذشته نیز تلاش کرد که حمایت دیگر تولیدکنندگان نفت خارج از اوپک را جلب کند اما این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نبود.

روسیه گفته است که تولید خود را حتی اگر قیمتها به کمتر از 60 دلار در هر بشکه سقوط کند کاهش نخواهد داد.این درحالی است که قیمت نفت هم اکنون بسیار کمتر از مقدار 100 دلاری مورد نیاز برای متعادل کردن بودجه روسیه است.نفت برنت در معاملات روز پنجشنبه قدری افزایش یافت و به 63 دلار در هر بشکه رسید اما همچنان بیش از 40 درصد پایین تر از قیمت 115 دلار ماه ژوئن است.النعیمی افزود: سهم اوپک و عربستان در بازار جهانی نفت چندین سال است که تغییر نکرده است و در سطح 30 میلیون بشکه در روز برای اوپک است که از این مقدار حدود 9.6 میلیون بشکه در روز متعلق به عربستان است. این درحالی است که تولید دیگر تولیدکنندگان خارج از اوپک مدام رو به افزایش است.وی گفت: در شرایطی شبیه این برای عربستان یا اوپک دشوار است که اقدامی را انجام دهند که به کاهش سهم بازار آنها و افزایش سهم دیگران بینجامد.وی گفت: ‌در صورت کاهش تولید، ما هم سهم بازار و هم قیمت را از دست خواهیم داد.

قبل از نشست اوپک در ماه گذشته گمانه زنی‌هایی وجود داشت که روسیه ممکن است تولید و صادرات خود را در صورت انجام همین کار از سوی اوپک کاهش دهد، اما پیام مسکو پس از نشست اوپک این بود که حتی اگر هیچ تضمینی مبنی بر عدم کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود نداشته باشد، روسیه تولید خود را حفظ خواهد کرد.

وزیر نفت عربستان همچنین هرگونه ارتباط بین سیاست نفتی عربستان با اهداف سیاسی را رد کرد.وی گفت:‌ اطلاعات و تحلیلهای غلطی وجود دارد مبنی بر اینکه تصمیمات نفتی با انگیزه‌های سیاسی هستند. این تحلیلهای غلط مطمئنا آشکار خواهند شد و به بازگشت تعادل به بازار کمک می‌کند.تغییر سیاست نفتی عربستان مبنی بر رها کردن بازار نفت به حال خود، باعث شده گمانه‌زنی‌هایی بوجود آید مبنی بر اینکه سعودیها به دنبال تضعیف نفت شیل آمریکا یا تضعیف ایران و روسیه به دلیل حمایت از بشار اسد هستند.وزیر نفت عربستان گفت: ‌سقوط قیمت نفت موقتی است. من نسبت به آینده خوشبین هستم آنچه که ما و جهان اکنون با آن مواجه‌ایم یک وضعیت موقتی و گذرا است. اقتصاد جهانی به ویژه اقتصادهای نوظهور به رشد پایدار بازخواهند گشت و تقاضا برای نفت افزایش خواهد یافت.وی همچنین نسبت به نقش منفی گمانه زنی‌ها در بازار نفت هشدار داد که باعث بی ثباتی شدید قیمت‌ها شده است.

وزیر نفت عربستان گفت: این کشور اقتصاد قوی و ذخایر ارزی زیادی دارد که آن را قادر به تحمل فشار ناشی از کاهش قیمت نفت می کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    6 8
    لعنت خدا بر شما عرب ها که به یکدیگر رحم نمی کنید چه رسد به دیگران..
  • بی نام NL ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    8 7
    لعنت بر عربستان با این کارایی که در حق ایران میکنه