نمودارهایی که علت فروریختن پلاسکو را نشان می‌دهند

این روزها به ویژه در صدا و سیما هر وقت صحبت از فروریختن ساختمان پلاسکو و علل آن می‌شود بیشتر تاکید بر روی قدیمی بودن و ۵۴ سال قدمت این ساختمان به عنوان علت اصلی این حادثه است. اما واقعا قدیمی بودن این ساختمان دلیلی اصلی فروریختن آن بوده است؟

به گزارش خبرآنلاین،ساختمان ۱۵ طبقه پلاسکو، در ضلع شرقی چهارراه استانبول تهران، به‌ عنوان اولین سازه های مرتفع و مدرن ایران با اسکلتی فلزی کار ساختش در سال ۱۳۴۱ به پایان رسید. هر چند نبودن امکانات ایمنی و شرایط لازم برای اطفای حریق در این ساختمان را نمی‌توان نادیده گرفت اما قدیمی بودن ساختمان علت اصلی تخریب آن در حرارت بالای آتش نبوده  و بر اساس نظر کارشناسان مختلف کاملا قابل پیش‌بینی بوده است؛مسئله‌ای که لزوم تخلیه کامل ساختمان بعد از طولانی شدن آتش‌سوزی نشان می‌دهد. 

ساختمان پلاسکو حدود ساعت حدود 8 صبح روز پنجشنبه سی ام دی ماه دچار حریق شد و حدود ساعت 11 و 30دقیقه ساختمان به طور کامل فروریخت.
فولاد ساختمانی علیرغم مقاومت و شکل‌پذیری مناسب در دمای محیط، در دماهای بالا به‌شدت دچار افت مقاومت می‌شود. در شرایط آتش‌سوزی، دمای محیط بسته به‌شدت آتش می‌تواند تا 1000 درجه سانتی‌گراد بالا رود،با با افزایش دمای سازه، مقاومت آن به سرعت کاهش می‌کند.  فولاد ساختمانی بیش از ۵۰ درصد مقاومت اولیه خود را تا دمای ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد از دست می‌دهد. این نمودار به خوبی این مسئله را نشان می‌دهد.


آتش‌سوزی پلاسکو حدود سه ساعت ادامه داشته است. نمودار بعدی که مشهور به نمودار «آزمایش استاندارد آتش» است به خوبی نشان می‌دهد که به صورت تخمینی در ۹۰ دقیقه آتش‌سوزی دما در چنین سازه‌ای به ۱۰۰۰ درجه سلسیوس یا سانتی‌گراد می‌رسد. با مقایسه این دو نمودار می‌شود متوجه شد که پس از ۹۰ دقیقه دیگر ادامه آتش‌سوزی در پلاسکو(مجموع ۳ ساعت) حرارت بیشتر هزار درجه سانتیگراد چه بر سر سازه فولادی می‌آید!

مطابق بسیاری از استانداردهای بین المللی از قبیل استاندارد ASTME-119 دمای بحرانی ستونها 538 و تیرها 598 درجه سانتی‌گراد تعریف شده است. این مسئله به معنای این ست که در این دما تیرها و ستون های فلزی حدود نیمی از مقاومت خود را از دست می دهند و به همین خاطر فلزات به کار رفته در ساختمانها در مقابل حریق بسیار آسیب پذیر می‌شوند.
طبق استاندارد BS476 در حریق های سلولزی (آتش سوزی های شهری و ساختمان ها) ظرف مدت 5 دقیقه درجه حرارت ناشی از آتش سوزی به حدود 576 درجه سانتیگراد خواهد رسید.

به همین خاطر فروریختن سازه فولادی در آتش‌سوزی طولانی پلاسکو یک مسئله طبیعی است و به همین خاطر تیم‌های امداد با طولانی شدن چنین آتش‌سوزی‌هایی در سازه‌های فولادی مسئله زمان را برای دستور تخلیه کامل ساختمان در نظر دارند. از سوی دیگر نیروهای ثانویه زیادی در سازه در اثر انبساط حرارتی اجزای سازه به وجود می‌آید که سرعت تخریب را بیشتر می‌کنند.موسی خاتم،یکی از ماموران ایستگاه 20 آتش‌نشانی تهران که در محل حادثه پلاسکو حضور داشته در این رابطه به روزنامه فرهیختگان گفته است: «از 40 دقیقه قبل از ریختن کل ساختمان صدای آوار می‌آمد و معلوم بود که ساختمان می‌ریزد اما تخلیه نیروها صورت نگرفت. البته آتش‌نشانی هم از وضعیت ساختمان بی‌اطلاع بود اما وقتی حریق به اصطلاح قارچی شد باید نیروها را بکشید بیرون. بعضی بچه‌ها خودشان را از طبقات بیرون انداختند.»

حالت انفجاری که در تصاویر فروریختن پلاسکو دیده شد به خاطر فروریختن سقف هر طبقه روی سقف زیرین بود که باعث شد دود و غبار به بیرون از پنجره‌ها زده شود. با ریزش پشت هم سقف‌ها ستون‌ها هم مهار جانبی خود را از دست داده و با همراهی افت مقاومت فولاد، ستون‌ها نیز خراب می‌شوند. در واقع نوع سازه ساخته شده پلاسکو با دانش زمان خودش به شکلی بوده است که ساختمان دچار خرابی پیش‌رونده (Progressive Collapse) شده است. این نوع تخریب زمانی رخ می‌دهد که با از بین رفتن یکی از اعضای اصلی سازه سایر اعضا نمی‌توانند بار و فشار اضافی را تحمل کنند و در واقع مانند یک دومینو ساختمان پی‌در‌پی و پیش‌رونده با خاک یکسان می‌شود.

پدیده خرابی‌پیش‌رونده ابتدا پس از تخریب ساختمان ۲۲ طبقه در رونان پوینت لندن در سال ۱۹۶۸ بر اثر انفجار گاز در یکی از طبقات بالایی توجه مهندس‌ها را به خود جلب کرد. پس از حمله تروریستی به ساختمان آلفرد پی موراه در شهر اوکلاهما در سال ۱۹۹۵ و همچنین تخریب برج‌های تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ تحقیقات و پژوهش‌های گسترده‌ای در این رابطه صورت گرفته است.
این نوع خرابی را بسیاری در تصاویر و فیلم‌های حادثه ۱۱ سپتامبر و حمله تروریستی به برج‌های تجارت جهانی دیده‌اند. برخی در رسانه‌ها و حتی بعضی از مقام‌های مسئول درباره پلاسکو آن را به انفجار تعبیر کردند و حتی ناشی از انفجار منبع گازوئیل خواندند. در حالی که به گفته آتش‌نشان‌های حاضر در صحنه منبع گازوئیل اصلا منفجر نمی‌شود. گازوئیل می‌سوزد اما منفجر نمی‌شود.

ایجاد یک سیستم محافظت در برابر آتش‌سوزی در تمام ساختمانهای فلزی لازم و ضروری است. آنچه از اقتصادی در این مسئله حائز اهمیت است، استفاده از روش صحیح حفاظت اجزای فلزی است. اغلب المانهای داخلی ساختمان مانند سقف و دیوارهای داخلی و خارجی آن بعنوان یک سیستم محافظت در برابر آتش‌سوزی در ساختمان قابل استفاده است. تیرها و ستون‌های فلزی می‌تواند به روش مناسب در بین این اجزا مدفون شود. در غیر اینصورت باید با روش مناسب اسکلت فولادی ساختمان محافظت شود.
با توجه به تعدد ساختمان های قدیمی مسکونی و تجاری به ویژه در تهران و شهرهای بزرگ که با مخاطرات مختلفی از جمله آتش سوزی، زمین لرزه و ... مواجه هستند، باید به دنبال پیشگیری از وقوع چنین حوادثی بود.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 626522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    متاسفانه موردی که از دید علمی در حادثه پلاسکو مقفول ماند تجزیه و تحلیل حادثه 11 سپتامبر بود .با یه مدیریت درست می توتنستند تلفات جانی رو به حداقل برسانند.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      انشالله در انتخابات سال آینده شورای شهر اجازه نمیدیم تا افرادی که هیچ دانشی ندارند و صرفا بر اساس سوابق ورزشی و ... توانستند به شورا را پیدا کنند ... حضور داشته باشند تقاضا داریم همانند انتخابات مجلس تهران لیستی یکدست از افراد متخصص ارایه شده تا حتی اجازه حضور یک نفر را ندهیم
    • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      عاقبت گرونفروشی و بنجل فروشی و چسبیدن به مال بی ارزش دنیا همینه
    • محمد ح RO ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      89 32
      کاش طرحی میریختن اسم چهار راه استانبول بشه چهارراه اتش نشان
    • بی نام A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      99 9
      چه توقعاتی دارین. انتظار داشتین آقای شهردار مسائل فنی حادثه 11 سپتامبر را تجزیه و تحلیل کند؟ ایشان نهایت کاری که می تواند درباره 11 سپتامبر بکند این است که تحلیل کند القاعده را آمریکایی ها خودشان بوجود آوردند و بعد مثله تف سر بالا افتاد روی صورت خودشان و برج های تجارت جهانی را در قلب نیویورک منفجر کردند و اینکه آمریکایی ها در برخورد با تروریسم یک بام و دو هوا دارند و اگر واقعا می خواهند ریشه تروریسم را از جا بکنند ما حاضریم کمکشان کنیم مثلا بیلبوردهای فرهنگساز هشدار دهنده درباره تروریسم و القاعده و داعش در چهارراه و بزرگراه های آمریکا نصب کنند. بعدم با پول مردم تهران بلند شود برود در اجلاس متروپلیس ها یا کلان شهرهای دنیا شرکت کند و بیاید اینجا بعد از حادثه به بازدیدکنندگان ابعاد آن را توضیح
    • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      97 6
      آقایون ورزشکار شورای شهر عزت و ذلت دست خداست همون خدایی که روزی به شما با قهرمانی عزت داد ... حالا ببین به چه روزی افتادین و چی نصیبتون شد؟؟ ذلت استعفا هم لازم نیس ... شیش ماه دیگه خوش باشید تا انتخابات
    • بی نام A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      42 3
      این درسته که دیگه حتی جنازه ای هم پیدا نمیشه ؟؟ و همشون تبدیل به خاکستر شدن در اون دما و آتیش زیر آوار
  • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    344 8
    آخرش هم یه مامور شریف آتش نشانی مقصر همه ماجرا میشه و بنیاد مستضعفان و شهرداری و دولت وووو مبرا میشن .....
    • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      102 3
      دقیقا میندازن گردن فرمانده عملیات
    • آزاد A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
      5 0
      دفعه قبل نرده بان این بار هم گاز پیک نیکی مقصر اصلی.
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    415 7
    خیلی جالب بود که تمام استانداردهای مورد استفاده از منابع امریکایی استخراج شدن یعنی کلا علوم فنی مهندسی همه زاییده مراکز تحقیقاتی امریکاست اونوقت یکی از آقایون عنوان میکنن این ساختمان فرو ریخته چون طراحانش امریکایی بودند
    • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      172 5
      حالا اون یکی میگفت ساختمان رژیم ستم شاهی ای خدا این سکوتت من رو خفه کرد
    • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      88 2
      تمام دنیا از استانداردهای آمریکایی و انگلیسی استفاده می کنن.
    • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      83 1
      دقیقا آیین نامه راهسازی ما ترجمه نسخه آمریکایی هستش که چندین سال روش زحمت کشیدن تا نوشته شده بعد ماهم عین همون رو کپی کردیم و اسمش رو عوض کردیم
  • پیمان IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    119 2
    ممنون برای من هم سوال بود و جواب گرفتم
  • بي نام ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    169 3
    پنجاه سال ماليات و عوارض واجاره گرفتن نگفتن ساختمان امريكاييا ساختن به انه نميشه اعتماد كرد حالا كه با بيتدبيري خودشون خراب شده ميگن به امريكا نميشه اعتماد كرد حتي به ساختمان ساريشونمتاسفم با اين طرز فكر
    • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      91 3
      حالا که به آمریکا نمیشه اعتماد کرد تمام ساختمانها و کارخونه های ساخت آمریکا را تخلیه کنید ببینیم چی براتون میمونه.
  • بی نام RO ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    105 2
    در واقع می بایست بعد از گذشت یک ساعت از آتش سوزی با کمترین نفرات داخل ساختمان و از بیرون به ادامه کار اطفائ حریق پرداخته می شد .
  • الکس A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    45 61
    میشه یکی به من توضیح بده انفجارهای مشکوک طبقات پائینی که باعث ریزش ساختمان شد چی بودند؟؟؟فقط نگید کپسول گاز بوده چون این انفجارها در چندین طبقه زیری و به صورت همزمان بوده
    • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      44 8
      لطفا متن رو يکبار ديگه مطالعه کنيد
    • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      30 7
      به اصطلاح انفجار هوا گفته میشه ... بخاطر ریزش ناگهانی حجم زیادی از آوار که باعث میشه فضاهای خالی به سرعت پر شه و هوای موجود در اون ناحیه به سرعت و به طور ناگهانی به فضاهای خالی باقیمانده هجوم ببره که میتونه اثرش کاملا مشهود باشه.
    • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      23 10
      انفجار نبوده در اثر افت مقاومت فولاد و نشست های نامتقارن سقف بتنی طبقات دچار گسیختگی ناگهانی شد که یه جورایی میشه گفت ترکیدن بتن و در اثر این گرد و غبار با موج این پدیده به بیرون از ساختمان حرکت کرد
    • روح الله A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      7 14
      مگه شما در صحنه بودید که میگین انفجار بود
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    47 9
    یه مورد رو نگفتید اونهم چطور ساختمان کاملا عمودی ریخت البته من تخصصی در این موارد ندارم فقط برام جالبه
    • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      43 4
      دوست عزیز دقت کنید که ساختمان یک سازه یکپارچه طبیعی نیست.در واقع تمام تلاش مهندسین سازه هرچه یکپارچه کردن سازه در برابر نیروهای وارده است اما درهرصورت ساختمان از اجزا مختلف ساخته شده که به هر نحوی به هم متصل میشن.پس انتظار اینکه یه ساختمون مثل درخت به صورت مورب در برابر بار عمودی خراب بشه دور از ذهنه.شما برجهای دوقلو هم نگاه کنید میبینید که با خراب شدن یک طبقه و آوار مصالح اون روی طبقه پایینی،طبقه پایینی هم خراب شده و این سلسله دومینووار تا پایین ادامه پیدا میکنه.یه فیلم این روزا در اینستا هست که چند بچه دارن دومینو به شکل هرم میچینند و به یکباره با یک اشتباه کل سازه به روی هم آوار میشه نه مورب.اون فیلم بهترین توضیح تخریب سازه است
  • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    81 4
    اصلا اینقد که تمرکز کردن روی اتش نشان ها و براشون دسته گل می برند، میخان فضا احساسی بشه و عدم مدیریت، عدم توانایی اتش نشان ها، ضعف مدیریت شهردار تهران پوشانده بشه. بعد می تونن بگن 50 سال پیش یهودی ها و امریکایی ها اینو خوب نساختن براستی الان عمر مفید خونه های ما چند ساله.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      66 1
      دقیقا حادثه را گردن مردم انداختند و موضوع را احساسی کردند. صدا و سیما بارها درباره شهدای آتش نشانی صحبت کرده ولی حرفی از قصور شهرداری نمی زنند.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    30 37
    جالبه بعضی از نظر دهنده های پایین این مقاله بدون داشتن کوچکترین تخصصی در حوزه سازه ، متالوژی و مواد نظر کارشناسی می دن
  • علی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    38 8
    البته استدلال های ارائه شده دقیق می باشد ولی این استدلال ها بیان گر انفجار ها که در این مقاله به فروریختن طبقات نسبت داده شده است نمی باشد. لازم است نویسنده به این ابهامات نیز پاسخ دهند: 1 در فیلمی که از زاویه پایین تخریب ساختمان را نشان میدهد. شاهد آن هستیم که انفجار ابتدا در طبقات پایین رخ داده و سپس به سمت بلال گسترش می یابد در صورتیکه در استدلال نویسنده مقاله حاضر می بایست انفجار های ناشی از فروریزش طبقات به صورت مرحله به مرحله و از بالا به پایین باشد. 2 مطابق با مصاحبه سخنگوی آتش نشانی ایشان میفرمایند آتش تقریبا مهار گردیده بود که صدای انفجار هایی از طبقات پایین شنیده شده است.
  • سبز A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    33 15
    به قول عزیزی : عزیزان دقت کنین این گراف ها و نمودارهارو بالا و پایین میکنن تا شمارو گمراه کنن...
    • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      17 9
      آن عزیز سلامت باشند ولی ربطی نداشت.
  • علی IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    13 43
    3 در برج های دوقلو نیز 10 ها مستند ساخته شده است که فروریزش قائم آن مورد تردید قرارگرفته و امکان ریزش برج ها به صورت قائم به دلیل آتش سوزی مورد شک و تردید قرار گرفته است. این مطلب بارها از رسانه ملی نیز پخش گردیده است. به نظر میرسد صرف بیان مسائل ارائه شده در مقاله، نمی تواند دلایل قابل قبولی را ارائه دهد و نیاز به کارشناسی بیشتر و صد البته مستقل و علمی است
    • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
      52 2
      شما هنوز نمی دونی به صدا و سیمای میلی نمیشه اعتماد کرد. حرفهای اونها رو فراموش کن.
  • محمد IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    15 4
    با سلام وسپاس از مطلب مفیدتون شاید مسئله بار مرده را هم بتوان به این مطلب اضافه نمود، ساختمان ضاهرا مملو از البسه پارچه ایی بوده و تایید می فرمایید استفاده از آب فراوان برای اطفاء حریق و جذب مقدار زیادی از این آب ها توسط انبوه پارچه های موچود باعث افزایش بار مرده سازه در این ساختمان قدیمی شده است
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    15 3
    واقعا مطلب جالب و علمي بود. به خصوص نمودارهاي ارائه شده كاملا برام مشخص كرد اوضاع چطوري پيش رفته
  • محمد A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    51 0
    مسبب اصلی حادثه ی پلاسکو و حوادث مشابه ، ما مردم ایران هستیم . آنهایی که به خویشاوند خود رأی دادند تا به شورا راه یابد . آنان که به چهره های ورزشی ، سینمایی و هنزی رأی دادند . آنهایی که این دردانه های زمانه را فله ای تأیید صلاحیت کردند تا تنور انتخابات گرم شود . غافل از اینکه داغی این تنور مردم را کام آتش می کشد . والسلام .
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
      3 2
      حرفتون کاملا درسته. ولی متاسفانه این قضیه با عوض شدن شکلش داره ادامه پیدا می کنه. یه نگاه کنید به انتخابات تهران، ببینید افرادی که رای آوردن چقدر کاربلدن
  • محمد A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    12 0
    برج های دوقلو که مستحکمتربودندوازطبقه بالا هواپیماهابه اون دواسیب رسوندند وخیلی سریع فروریخت چرادرس نشدواحتمال حداقل 50درصدریزش رودراین ساختمان 50ساله ندادندواتش نشانان بیگناه روداخل فرستادن
  • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    27 0
    توی ایران احساسات و منافع بر عقل و منطق غالبه
  • بی نام A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
    1 14
    11 سپتامبر آتش سوزی نبود
  • مانیبود IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
    12 1
    در فیلم هنگام ریزش انگار انفجاری چند طبقه پایین تر از آتش سوزی رخ میده و ساختمان از هم می پاشه. اگه دقت کرده دودی که از این انفجار بلند میشه رنگش فرق میکنه گرد و خاکه و دود حاصل از آتش سوزی نیست البته تو همین عکس هم مشخصه
  • حرف حساب A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
    23 1
    در هر حال ساختمان پلاسکو فرو ریخت.اما از همه مهمتر اینه که ما عزیزانی رو از دست دادیم که برای نجات جان دیگران رفتند ولی خودشان قربانی شدند کسانی که بهترین و بی ریاترین کارگران زحمتکش بودند.روحشان شاد.درود بر اتش نشانان فداکار.
  • ج A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
    26 6
    به عنوان یک ارشد سازه میگم که یک تحلیل بسیار عالی از تخریب پلاسکو در این مقاله ذکر شده و تمامی کدهای استاندارد و... دقیقا درست میباشد.دوستانی که میگن تخریب عمدی بوده کاملا در اشتباه هستند.در ۱۱ سپتامبر هم دقیقا اینچنین بود ولی خیلیها که عاشق توهم توطئه هستند حرف دیگری میزدند‌. لطفا به حرفهای غیر کارشناسی توجه نکنید.وقتی پیش متخصص قلب میرید به حرفهاش توجه میکنید الان هم در این کارشناس سازه متن بسیار عالی نوشته
    • فرامرز A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
      3 0
      دلت خوشه. ما ایرانیا میریم پیش متخصص قلب نسخ میگیریم، بعد میایم به پیرزن همسایه نشون میدیدم میپرسیم داروهاش خوبه؟ بخورم؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
    9 15
    11 سپتامبر آتش سوزی نبود پلاسکو هم ایضا بزودی تق این رکس پلاسکو در میاد
  • حسن IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
    16 0
    یادمه تا مدت ها پس از حادثه 11 سپتامبر تلویزیون برنامه های مختلفی در زمینه ساختگی بودن این حادثه به بهانه حمله آمریکا به افغانستان و عراق برای مردم پخش می کرد اگر اون زمان بدون نگاه سیاسی تلویزیون این همه وقت برنامه ها رو به یک تحلیل درست از این حادثه بدون در نظر گرفتن عامل آن برای مردم پخش می کرد هزینه پلاسکو به مراتب کمتر از این بود
  • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
    2 2
    اگر شجاعتش را داری منتشر کن این ساختمان منفجر شده است