درست در خاطر دارم وقتی در سال ١٣٨٠ مسیول تبلیغات و تشریفات جشنواره فیلم فجر بودم روزنامه کیهان در یادداشتی چون همیشه گزنده و تند نوشت "معلوم نیست جشنواره فیلم فجر در دهه فجر انقلاب اسلامی است یا دهه فجر انقلاب اسلامی در جشنواره فیلم فجر!؟

جشنواره ها ي سينمايي در همه جاي جهان آدابي كم و بيش يك پارچه دارند. اين آداب( طعم و عطر و بوي) از نوع فيلم هاي جشنواره گرفته تا تركيب هيات داوري، تعداد فيلم هاي بخش مسابقه و ساير بخش هااز جمله مخاطبان و تعداد نمايش ها را نيز شامل مي شود.

جشنواره فيلم فجر اگر چه بر سنت ديرپاي سينماي ايران باليد اما پس از آني كه سينما خود را با مدار و ارزشهاي بر آمده از انقلاب اسلامي پنجاه و هفت تنظيم كرد، شكل گرفت. به همين سبب نيز بانيانش زمان برگزاري را در دهه فجر انقلاب اسلامي پيش بيني كردند.

اين هم هنگامي برپايي جشنواره فيلم فجر با دهه فجر انقلاب اسلامي ناگزير ملاحظاتي عميق را بر جشنواره تحميل مي كند كه با آن آداب برگزاري جشنواره ها در جهان متفاوت است:

الف) مخاطبان، در جشنواره هاي فيلم غالب مخاطبان جشنواره دست اندركاران صنعت سينما، اصحاب رسانه هاي سينمايي و هنرمندان انند. در جشنواره فيلم فجر غالب مخاطبان مردم و مقامات دولتي هستند.

ب) تعداد نمايش يك فيلم در جشنواره ها سه نوبت به اضافه يك نوبت پيش از همه براي رسانه ها است. در جشنواره فيلم فجر اين تعداد به دست كم چهارده اكران و گاه تا بيست و سه اكران در طول جشنواره براي يك فيلم مي رسد.

پ) انتخاب فيلم ها در جشنواره هاي فيلم توسط دبيرخانه دايمي جشنواره و به سرپرستي دبير يا ريس جشنواره انجام مي شود. اين انتخاب البته با طعم و عطر هر جشنواره هم خوان است. در جشنواره فيلم فجر هر ساله هيات انتخابي مركب از مديران دولتي و تعدادي سينماگر، امر انتخاب فيلم ها را با رعايت ملاحظات حاكميتي و البته با رعايت دور هم بودن در جشن انقلاب بر مي گزينند.البته كه در ساير جشنواره ها پس از انتخاب نشدن فيلمي در جشنواره، فيلمسازي در اعتراض بيانيه نمي دهد و البته كه دبيرخانه جشنواره نيز ملزم به پاسخگويي نيست!

ت) تركيب و اعضاي هيات داوران جشنواره هاي سينمايي پس از رايزني با ريس هيات داوران كه توسط دبير جشنواره پيشتر تعين مي شود، معلوم مي شود. در جشنواره فيلم فجر رييس و دبير جشنواره بدون نياز به رعايت طعم و عطر يك پارچه تركيب اين هيات، نسبت به بر گزيدن تك تك داوران اقدام مي كنند و عمدتا مي كوشند انتخاب ها ي شان صبغه دلجويي ، منزلت پيش كسوتانه و يا منزلت حرفه اي توامان را داشته باشد.

ث) تعداد فيلم هاي بخش مسابقه در جشنواره ها عدد ثابتي است و به ندرت طي ساليان شاهد تغيير در تعداد فيلم هاي بخش مسابقه هستيم. در جشنواره فيلم فجر اما هر سال تعداد فيلم ها بسته به سليقه دبير (يا ريس جشنواره) بر اساس همان اصول دورهم بودن براي جشن انقلاب و دلجويي افزايش مي يابد.

ج) تعداد جوايز اهدايي جشنواره هاي سينمايي كاملا محدود و عمدتا بهترين فيلم، كارگرداني، فيلمنامه، بازيگران نقش هاي اول و مكمل را شامل مي شود. در جشنواره فيلم فجر اين تعداد سه برابر و هر از گاه توسط دبير جشنواره حتي طي دوره جشنواره افزايش يافته است.

آن‌چه بر شمرده شد نه موجب كاهش منزلت جشن فيلم فجر است و نه به تنهايي وجه امتياز اين جشنواره استثنايي شمرده مي شود.
جشنواره فيلم فجر تنها شادماني هنري فراگير جشن هاي پيروزي انقلاب اسلامي سال ٥٧ است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =