۰ نفر
۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰

دوستان و همکاران افشین یداللهی درگذشت او را مصیبتی بسیار دردناک توصیف می‌کنند و مهربانی، شادی و جدی بودن در کار را از ویژگی‌های شاخص او می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، افشین یداللهی شاعر و ترانه سرای سرشناس کشورمان، صبح روز چهارشنبه 25 اسفند بر اثر سانحه تصادف درگذشت و جامعه هنری ایران را در بهت فرو برد.

افشین یداللهی سال ۱۳۴۷ در اصفهان به دنیا آمد. او پزشک متخصص اعصاب و روان بود اما بیش از همه برای ترانه‌هایش شناخته می‌شد.

او فعالیت‌ حرفه‌ای ترانه‌سرایی خود را در سال ۱۳۷۶ در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. نخستین ترانه‌هایش با آهنگسازی فؤاد حجازی و شادمهر عقیلی و با خوانندگی خشایار اعتمادی اجرا می‌شد.

یداللهی برای تیتراژ بسیاری از سریال‌های تلویزیونی ترانه‌هایی سروده و از جمله آثارش در این زمینه ترانه‌های سریال‌های «شب آفتابی»، «غریبانه»، «شب دهم»، «میوه ممنوعه»، «مدار صفردرجه» و «معمای شاه» است.

کتاب‌های «روزشمار یک عشق»، «امشب کنار غزل‌های من بخواب»، «جنون منطقی»، «حرف‌هایی که باید می‌گفتم و... تو باید می‌شنیدی» و «مشتری میکده‌ای بسته» از افشین یداللهی به جا مانده است.

تنی چند از اهالی موسیقی و ادبیات که با یداللهی سابقه همکاری و دوستی دیرینه داشته‌اند، از خصوصیات بارز و شاخص این هنرمند می‌گویند و درگذشت او را غیرقابل باور توصیف می‌کنند.

شغلم شده است غصه خوردن

محمدصالح علا شاعر و نویسنده پیشکسوت که سابقه همکاری با افشین یداللهی را داشته است، درباره درگذشت او اینطور می گوید: «نمی‌دانم چه بگویم. دیروز خسرو شجاع‌زاده، روز قبلش علی معلم، قبل‌تر حسن جوهرچی... واقعا نمی‌دانم چه بگویم. شغلم شده است غصه خوردن.»

او درباره طنازی و شیرینی یداللهی اضافه می‌کند: «ما در مجله‌ای فرهنگی هنری با هم کار می‌کردیم به نام «نشانی»، کسانی که افشین یداللهی را می‌شناسند می‌دانند چقدر طناز بود و شیرین. او خودش پیشنهاد داد در این مجله، در سرویس بهداشت و سلامت کار کند و دبیر سرویس‌اش باشد.»

مجری برنامه «چشم شب روشن» ادامه داد: «افشین یداللهی یکی از رویدادهای ترانه‌سرایی بود. او جدا از این که ترانه‌سرایی بحری (بحر اصطلاحی است در وزن شعر) بود، نظریه‌پرداز هم بود. افشین از فحول (دلاوران) ترانه‌سرایی بود و من واقعا نمی‌دانم در نبودش چه بگویم.»

یک مثلث بودیم که با رفتن افشین یک ضلع‌مان شکست

سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی که در اکثر کارهای خود ترانه های یداللهی را اجرا کرده است، درگذشت او را ناباورانه توصیف می کند و می گوید: « قبل از هر چیز باید این حادثه اسف‌بار را تسلیت بگویم. اتفاقی که باورش برایم سخت است و هنوز نتوانسته‌ام بپذیرمش. حدود 10 سال بود که با افشین یداللهی همکاری و از اشعارش استفاده می‌کردم. من تیتراژ سریال‌هایی مثل «تبریز در مه» و «معمای شاه» را براساس ترانه‌های او خواندم و آلبومی در دست انتشار دارم که ترانه‌هایش را افشین یداللهی سروده است.»

او ادامه می دهد: «من به عنوان خواننده، بابک زرین به عنوان آهنگساز و افشین یداللهی به عنوان ترانه‌سرا سه ضلع یک مثلث بودیم و با رفتن افشین، مثلثمان ناقص شد. فقط از خدا می‌خواهم قدرتی به من بدهد که بتوانم باز هم قطعاتی را که او ترانه‌هایش را برایم سروده است روی صحنه بخوانم.»

سالار عقیلی که این روزها آهنگ پیشواز موبایلش قطعه «ایران» با صدای خودش و ترانه افشین یداللهی است، ادامه داد: «آهنگ پیشواز افشین هم «ایران» بود و جز این که از خدا بخواهم طاقتم بدهد، چیز دیگری نمی‌توانم بگویم.»

با محبت، مهربان، در عین جدی بودن

نخستین ترانه‌های یداللهی با آهنگسازی فؤاد حجازی و شادمهر عقیلی و با خوانندگی خشایار اعتمادی اجرا می‌شد.

فواد حجازی نوازنده و آهنگساز در مورد درگذشت یداللهی را مصیبت بدی می داند و بیان می کند: «از لحظه ای که این خبر را شنیدم متعجم. بد مصیبتی بر سرمان آمد و رفتن افشین یدالهی در جوانی را به جامعه ترانه سرایان و شاعران تسلیت می گویم.»

او درهمین راستا ادامه می دهد: «افشین یدالهی بسیار با محبت بود و بسیار مهربان. او در عین جدی بودن طنزی در روابطش داشت که همکاری با او را دلچسب می کرد.»

حجازی همچنین درباره نخستین ترانه ای که یداللهی سرود و او آهنگسازی آن را انجام داد، می گوید: «این آهنگ در وصف امام حسین (ع) بود و جزو اولین کارهای یدالهی به شمار می آید. ما بعد از آن در تیتراژ سریال «شاید برای شما هم اتفاق بیافتد» با هم همکاری کردیم که توسط نیما مسیحا خوانده شد.»

افشین یداللهی زبان حال مردم را می دانست

مجید اخشابی که سابقه آشنایی دیرینه ای با یداللهی داشته است در مورد ترانه سرایی او می گوید: «متاسفم که باید پیش از نام افشین یداللهی از عنوان زنده‌یاد، استفاده کنیم. دریغ و هزاران افسوس که کسی را از دست دادیم که سال‌ها طول می‌کشد تا جانشینی برایش پیدا شود. هنرمندی باسواد و با فهم که ترانه سرودنش همراه با کشف و شهود بود.»

او در همین راستا اضافه می کند: «امروز شعرها و ترانه‌های ما به دو قسمت تقسیم شده است. بخشی از آن که شعرهای کلاسیک و جدی هستند که از قدیم داشته‌ایم و بخش دیگر اشعار محاوره‌ای است که در موسیقی پاپ و روز استفاده می‌شود. شعرهای قسمت اول زمانی که روی موسیقی پاپ قرار می‌گیرند ثقیل به نظر می‌آیند مگر این که بتوان با صیقل‌ دادنشان، سهل و ممتنع نشانشان داد. افشین یداللهی استاد چنین کاری بود. او زبان حال مردم را می‌دانست و ترانه‌هایش با زبان مردم امروز سازگار بود.»

اخشابی در پایان اضافه می‌کند: «اولین خاطره‌ای که من از افشین یداللهی دارم به سال 75 یا 74 برمی‌گردد. به خاطر دارم با دکتر محمد اصفهانی در استودیو مشغول ضبط اثری با مطلع «ای خدا این وصل را هجران نکن» بودیم که دکتر اصفهانی پیشنهاد داد از یکی از دوستان هم‌کلاسی‌اش برای نواختن تنبک دعوت کند. آن دوست، افشین یداللهی بود و من تا مدت‌ها او را به عنوان نوازنده تنبک می‌شناختم.»

مراسم تشییع پیکر افشین یداللهی ساعت 8:30 روز جمعه 27 اسفند از مقابل تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده می‌شود.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =