ایرنا نوشت: روسیه اوضاع یمن را که از دو سال پیش زیر بمباران های گسترده و کور هواپیماهای رژیم سعودی و ائتلاف وابسته قرار دارد، فاجعه بار خواند و از سکوت بین المللی در این باره انتقاد کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: یمن با فاجعه بزرگ انسانی مواجه شده است، اما در سطح بین المللی سخن چندانی در باره این فجایع گفته نمی شود.

پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه به نقل از سخنان لاوروف در نشست آکادمی علوم نظامی این کشور در مسکو نوشت: در باره رویدادهای یمن سخن کم گفته می شود، هر چند که نمایندگان سازمان ملل اخیرا در شورای امنیت حوادث این کشور را فاجعه بزرگ انسانی در منطقه خوانده اند.
به گزارش ایرنا، اعضای ائتلاف چند کشور عربی به پیشگامی عربستان سعودی با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا، سکوت سازمان ملل و دیگر سازمان های غربی مدعی حقوق بشر، حملات هوایی علیه غیرنظامیان و تاسیسات زیربنایی یمن را ادامه می دهند و همزمان این کشور را محاصره کرده اند که سبب بروز قحطی گسترده ای شده است.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین در ادامه سخنان خود با زیان بار خواندن پیامدهای بحران آفرینی منطقه ای، گفت: سیاستمداران مسئولیت پذیر این را می دانند، هرج و مرج کنترل شده نظریه ای است که برای منطقه ویرانی و نابودی دارد.
لاوروف گفت: ممکن است برخی طرف ها زودگذر از نوسان های بازارهای انرژی که بر اثر این وقایع هدایت شده از خارج شکل می گیرد سود ببرند، اما آفرینندگان این دیدگاهها و مجریان آن مقابل سیل عظیم مهاجران غیرقانونی قرار می گیرند که بین آنان نروریست ها هم نفوذ می کنند و اکنون هم شاهدیم در اروپا چه می گذرد.
وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: حمله های تروریستی به آمریکا رسیده و نمی توانند از خود دفاع کنند. کاملا آشکار است که روند تسلسل واری در این زمینه جریان دارد و سیاستمداران نیز خوب آن را درک می کنند.
لاوروف در پایان گفت: فقط می توان با معیارهای قوانین بین المللی، وضعیت کنونی را بهبود بخشید و منشور سازمان ملل نیز تمامی شرایط را برای این موضوع به وجود می آورد.
خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز 24 اسفند ماه سال گذشته در بیانیه ای اعلام کرد بر اثر تشدید اقدام های نظامی در یمن اوضاع این کشور فاجعه بار می شود.
زاخارووا در بیانیه خود نوشت: جنگ داخلی یمن با شرکت ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از ماه مارس سال 2015 تا کنون دست کم 7500 کشته و بیش از 40 هزار مجروح داشته است و 19 میلیون نفر دیگر هم نیاز به کمک های انسانی دارند.
وی ادامه داد: هفت میلیون نفر از گرسنگی رنج می برند که بیشتر کودکان هستند و دو میلیون نفر دیگر هم مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود آورده است: ائتلاف تحت رهبری عربستان در یک اقدام دیگر ماه مارس بازار شهر خوخه را بمباران کردند که بر اثر آن دهها بی گناه کشته و شمار زیادی نیز مجروح شدند.
زاخارووا با بیان اینکه بمباران های هوایی به تاسیسات یمن ادامه دارد، افزود: مدارس، بیمارستان ها و تاسیسات حمل و نقل ویران شده است. به دلیل ادامه محاصره هوایی و موانعی که برای انتقال محمولات از طریق دریایی ایجاد شده است، یمن گرفتار کمبود شدید سوخت است و بر اثر نایابی دارو، شمار زیادی از یمنی ها هر روزه جان می دهند.
وی خاطرنشان کرد: در این اوضاع، رسانه های غربی و سازمان های غیردولتی بین المللی غالبا در مورد یمن سکوت می کنند. غرب به اوضاع یمن در مجامع بین المللی هیچ علاقه ای نشان نمی دهد که کاملا متضاد با فعالیت بیش از حد زیاد آن در سوریه است.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 648582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =