روسیه میدان عمل کردها در شمال سوریه را تقویت می‌کند

روسیه برغم ناخرسندی ترکیه راه انداختن روابط نظامی فعال با نمایندگان خودگردانی کردی در شمال سوریه را ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه نزاويسيمايا گازتا،  گزراش داده است رسانه‌های گروهی سخنان نماینده نیروهای دفاع مردمی کردستان سوریه را نقل می‌کنند که گفته بود در آفرین، استان غربی کردستان، واحدهای روسی مستقر می‌شوند. قبلاً از استقرار پایگاه نظامی روسيه در نزدیکی روستایی در حوالی منبج سخن رفته بود.

ژنرال روسی در مورد حضور نظامیان روس گفت: این امر ضرورت دارد تا حضور پرچم روسيه مشاهده شود. مرز با ترکیه در نزدیکی این محل قرار دارد و لازم است همه درک کنند که روسيه از دولت سوریه و نیروهای مسلح آن حمایت می‌کند. حضور نیروهای روس در مرز با ترکیه ضامن صلح و امنیت خواهد بود. ضمناً کردها اعلام می‌کنند یکی از مأموریت‌های نظامیان روس تعلیم واحدهای کرد خواهد بود. این اطلاعات از طرف منابع روس تأیید یا تکذیب نشده ولی از قرار صحت دارد.

اما رسانه‌های گروهی به این جلب توجه می‌کنند که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه حین دیدار اخیر از مسکو از همتای روس خود درخواست کرده بود حمایت از واحدهای کرد را متوقف کند. ترکیه واحدهای کرد را تروریست تلقی می‌کند. ولی روسيه در این مورد دیدگاه دیگری دارد.

هنوز معلوم نیست آنکارا به این خط مشی روسيه چه واکنشی نشان می‌دهد. از قرار نمی‌شود اقدام تحریک آمیز نظامیان ترک و شبه‌نظامیان ترک گرا نسبت به کردها و همچنین نیروهای روس را منتفی دانست.

در این شرایط روابط مسکو با اسرائیل هم حاد مي‌شود که 17 مارس ضربات سنگینی به پایگاههای نیروهای دولتی سوریه در پالمیرا وارد کرد. پدافند ضدهوایی سوریه به سوی اسرائیلی‌ها آتش گشود. در نتیجه بظاهر یک هواپیمای اسرائیلی سرنگون شد. اسرائیل این گزارش را تکذیب کرد. ضمناً امروز دشوار است گفت پدافند ضدهوایی سوریه کدام و پدافند ضدهوایی نیروهای هوافضایی روسيه در سوریه کدام است. مخصوصاً با توجه به اینکه کارشناسان روس می‌توانند در پایگاههای سوری حضور داشته باشند. لذا ضربات احتمالی اسرائیل به این پایگاهها نظامیان روس را تهدید می‌کند.

وزارت امور خارجه روسيه روز دو‌شنبه سفیر اسرائیل درمسکو را احضار کرد تا ضربات هوایی اسرائیل به سوریه را با وی بررسی کند. میخاییل بوگدانوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا گفت مسکو در مورد حمله به پایگاههای سوری ابراز نگرانی کرده است.

49261 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =