نرخ بی‌سوادی در دختران بیش‌تر از پسران در ایران/ زنان دو سوم بی‌سوادان جهان

آنا نوشت: رئیس سازمان نهضت سواد آموزی عنوان کرد: نرخ بی‌سوادی در دختران به دلیل مسائل عقیدتی، ازدواج زودهنگام، فاصله زیاد مدرسه تا منزل و ... بیش‌ از پسران است.

علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه نرخ بی‌سوادی در زنان شایع‌تر از مردان است، گفت: سال 1395، 480 هزار نفر در نهضت سوادآموزی ثبت نام کردند که 360 هزار نفر از این جمعیت یعنی حدود 77 درصد خانم و مابقی آقا بودند که این آمار نشان می‌دهد نرخ بی‌سوادی و تمایل به ادامه تحصیل در دختران و زنان بیشتر است.

به گفته وی، در سال‌های 93 و 94 نیز نرخ ثبت نام زنان در نهضت سواد آموزی به ترتیب 78 و 79 درصد بود.

باقرزاده با بیان اینکه سازمان نهضت سواد آموزی تلاش می‌کند نرخ زنان و دختران بازمانده از تحصیل را کاهش دهد، گفت: نرخ بی‌سوادی در زنان و دخترانی که در جنوب کشور ساکن هستند، بیشتر است. از علل بی‌سوادی زنان در کشور می‌توان به ازدواج‌های زودهنگام، مسائل عقیدتی، نبود مدرسه، فاصله زیاد مدرسه تا منزل و ... اشاره کرد.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در ادامه گفت: در تمام دنیا نرخ بی‌سوادی زنان بیش از مردان است به گونه‌ای که آمارهای جهانی نشان می‌دهد یک سوم از بی‌سوادان جهان را مردان و دو سوم را زنان به خود اختصاص داده‌اند.

۴۷۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 649816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۰
    1 0
    هم بیسوادی دختران پذیرفتنی نیست و هم کاهش سهم پسران در تحصیلات عالی زیرا توازن اجتماعی در این حوزه به هم میخورد و بعدا هنگام ازدواج با توجه به ملاکهای نادرست جامعه ایرانی مشکل ساز می شود. در این زمینه در سالهای اخیر جامعه شناسان بارها آسیب شناسی کرده اند و هشدار داده اند. با وحود اینترنت و بایگانی خبرها حتی اگر دانشجو نباشید یا اطرافتان دانشجو نداشته باشید براحتی در آرشیو خبرهای این سالها جستجو کرد و به آمار غیرقابل خدشه در این زمینه دست یافت. نکته مهتر از همه اینها تبدیل نشدن تحصیلات در مقاطع مختلف به سواد به معنی آگاهی کاربردی و تحلیلی یا به تعبیر انگلیسی آن «لیترسی» است. دانشگاه ها تبدیل شده به مراکز تولید فارغ التحصیلانی با محفوظات تئوریک بدون توانایی بکارگیری عملی آن به صورت تحلیلی