مهر نوشت: رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان اینکه فردا ماشین IR۶ رونمایی می شود که کار بسیار بزرگی است، گفت: ما دل به طرف مقابل نبسته ایم و باید نشان دهیم که خود اکتفا هستیم.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه نگاه یک به مناسبت روز ملی فناوری هسته ای، اظهارداشت: فردا سه افتتاحیه در استانهای قزوین، البرز و یزد داریم که یک تحول علمی در استان قزوین ایجاد خواهد شد. این ۳ پروژه توسط رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ دستاورد فردا به نمایش گذاشته می شود، افزود: بیش ترین تلاش ما برای تولید اورانیوم طبیعی در داخل کشور است و تا قبل از عملیاتی شدن برجام نتوانسته بودیم اورانیوم طبیعی وارد کنیم و پس از عملیاتی شدن برجام حدود ۳۶۰ تن وارد کردیم.

صالحی ادامه داد: به اندازه ۶۰ درصد اورانیومی که در طول تاریخ وارد کردیم در طول یکسال وارد کرده ایم. نیاز یک راکتور ۱۰۰۰ مگاواتی در سال ۲۰۰ تن اورانیوم غنی شده نیاز است و ذخیره هزار تن ناچیز است. ما توانستیم ۳۶۰ تن را وارد کنیم و مسئله پیگیری می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: کمیته خریدی هست و در آن ما نیازهای خود را مطرح می کنیم و به این معنا نیست که الزام وجود داشته باشد که با نیازها موافقت کنند در صورتی که اللقاعده باید موافقت کنند.

وی با تاکید بر اینکه تا در مقابل طرف مقابل نشان ندهیم که می تواتیم خود اکتفا باشیم طرف مقابل همواره به دنبال بهانه است، گفت: ما دل به آنها نبسته ایم و باید نشان دهیم که خود اکتفا هستیم.

صالحی افزود: با اقداماتی که از سال ۸۸ انجام شده کشور ما می تواند در چند سال آینده نیازهای داخلی خود را تامین کند. فردا ماشین IR۶ رونمایی می شود که کار بسیار بزرگی است. الان روی ۶ نسل سانتریفیوژ کار می کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص تولید آبشارهای IR۸ گفت: IR۸ را ساخته ایم و کار می کند. باید چندین سال روی آن کار کنیم زیرا گران قیمت است و نمی توانیم به یکباره آن را تولید انبوه کنیم.

وی در خصوص سرعت بازگشت پذیری در صورت نقض تعهدات خاطرنشان کرد: چنانچه مسئولان نظام اراده کنند آمادگی برای بازگشت پذیری وجود دارد. در زمان لازم اگر اقتضا کند خبرهای مسرت بخشی برای ملت داریم. بازگشت پذیری ما بگونه ای است که طرف مقابل متحیر خواهد شد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    0 1
    به چه درد مردم میخوره ؟ یک مورد نام ببرید
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    0 0
    االقاعده علي القاعده درسته