کاوه زرگران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کردامسال شرایط جوی طوری بوده است که پیش بینی می شود میزان تولیدات کشاورزی افزایش پیدا کند.

سال 96 آغاز شده است و با توجه به ریزش های جوی پیش بینی می شود امسال وضعیت تولیدات کشاورزی با رشد مواجه شود. البته این رشد تولید اگر بازار مصرفی نداشته باشد، می تواند نگران کننده باشد. درباره وضعیت تولید محصولات کشاورزی با کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران گفتگو کردیم. زرگران می گوید سال جاری با مازاد مصرف گندم مواجه خواهیم شد که باید از الان فکری به حال آن کرد.

*وضعیت تولیدات محصولات کشاورزی در سال 96 چطور پیش می رود؟

امسال شرایط جوی طوری بوده است که پیش بینی می شود میزان تولیدات کشاورزی افزایش پیدا کند. طبیعتا در نیمه اول و حتی نیمه دوم سال، رشد تولید خواهیم داشت و به تبع آن صنایع تبدیلی هم رشد خواهد کرد. پیش بینی ها حاکی از این است که میزان برداشت دانه های روغنی، غلات و جو با توجه به شرایط جوی افزایش داشته باشد. با توجه به میزان ذخایری که از سال گذشته باقی مانده است حتی در برخی حوزه ها تولید مازاد برمصرف خواهد بود.

*برای این مازاد مصرف چه اقداماتی باید انجام شود؟

معضلی که همیشه درباره محصولات ایران وجود داشته، قیمت تمام شده کالا بوده است. محصولات کشاورزی ایران با قیمتی که دولت خرید تضمینی انجام می دهد مزیت صادراتی ندارد. مگر اینکه مانند گندم با دیگر محصولات برخورد شود. در حال حاضر دولت گندم را 1270 تومان می خرد اما به صادرکننده ها با تعهد صادرات در بورس 638 تومان می فروشد. به این ترتیب زمینه ای ایجاد می شود که قیمت محصولات ایران مشابه قیمت های جهانی شود. در این شرایط ما امکان صادرات خواهیم داشت. اما به طور کلی هم محصولات خام کشاورزی در داخل کشور نسبت به کشورهای دیگر گران تر است و بدون یارانه یا سوبسید مزیت صادراتی ندارد. همچنین کالاهایی که با این مواد خام تولید می شوند، به دلیل بالا بودن مواد اولیه قیمتشان نسبت به قیمت های جهانی افزایش پیدا می کند و این صنایع تبدیلی هم از حیث صادراتی دچار مشکل می کند.

*پیش بینی ها از میزان تولید محصولات کشاورزی چقدر بوده است؟

برای امسال پیش بینی ها این است که در تولید شهریور، حدود 20 میلیون تن گندم داشته باشیم که قطعا مازاد مصرف کشور است. ما سال جدید را با 9.5 میلیون تن گندم ذخیره شروع کردیم، با توجه به میزان تولید که مانند سال گذشته خواهد بود، پیش بینی من این است که در نیمه دوم سال 96 با 20 میلیون تن گندم مواجه شویم. در این حالت با توجه به قیمت خرید آن، یعنی کیلویی 1300 تومان و قیمت جهانی آن یعنی حدود 180 دلار، تفاوت قیمتی زیادی وجود دارد و باید راهکاری برای مصرف و صادرات آن از همین الان در نظر گرفت.

*این میزان گندم را نمی توان ذخیره کرد؟

پیش بینی ها حتی این است که برای نگهداری این میزان گندم مازاد مکانی هم وجود ندارد. تمام سیلوی های کشور امکان ذخیره سازی مکانیزه این میزان گندم را ندارد. در نتیجه این حجم گندم در سال 96 به فصل بارش ها ممکن است ضایع شود. به همین دلیل باید برنامه ریزی کلانی از همین الان شکل بگیرد.

*چه اقداماتی برای جلوگیری از ضایع شدن این میزان گندم انجام شده است؟

در حال حاضر صرفا در حوزه گندم مجوز کالاهای ساخته شده با گندم برای صادرات داده می شود و به آنها به قیمت 638 تومانی فروخته می شود. بهتر است راهکاری در نظر گرفته شود تا این گندم علاوه بر آرد و ماکارونی به طور مستقیم هم بتواند صادر شود. در حال حاضر کارخانجات آرد و ماکارونی می توانند گندم را برای صادرات به قیمت 638 تومان با تعهد و ضمانت 120 درصدی تهیه کنند. این شرایط، شرایط خوبی است اما با توجه به برداشت و تولید سال آینده باید مجوز صادرات خود گندم هم صادر شود.

*وضعیت در مورد سایر محصولات چگونه است؟

در مورد کالاهای دیگر هم مازاد وجود دارد. اما مصرف خواهد شد. جوی تولید شده در کشور مصرف خواهد شد. در زمینه ذرت نیازمان به واردات در سال جاری افزایش خواهد داشت. در زمینه دانه های روغنی هم پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی تولید 400 هزار تنی است که صد درصد آن جذب کارخانجات روغن کشی خواهد شد. همچنین طبیعتا مازاد بر تولید هم به واردات نیاز داریم. روغن خام هم با توجه به نیاز کشور همچنان وارد کننده خواهیم بود، چرا که تولید داخل ما سهم بسیار ناچیزی از مصرف کشور دارد.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 657134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =