یک کارشناس اقتصادی می گوید:«نرخ ایده آل سود بانکی، باید نرخی متناسب با نرخ تورم باشد.»

علي ديني در گفت وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه اگر نرخ سود بانکی خیلی پایین باشد، تمایل کمتری برای سپرده گذاری در بانکها در مردم ایجاد شده و سرمایه ها در ملک و خودرو و طلا و ارز انباشت مي شود،اظهارداشت:« نرخ بالای سود بانکی در اقتصاد یعنی اجزا و عناصر آن اقتصاد درست کار نمي کند. درحالی که در کشورهای پیشرفته نرخ سود بانکی، 2 یا 3 درصد و حداکثر 4 یا 5 درصد است. اما در اقتصاد ما این تناسب درست کار نمی کند.»

وی افزود:«مورد تناسب نرخ بهره و نرخ تورم بین اقتصاددانان این مناقشه وجود دارد که آیا اول باید برای کنترل تورم نرخ بهره را بالا برد یا اینکه بدون دستکاری قیمتها، باید عملکرد بخش واقعی اقتصاد را درست کرد و با نظارت بر بانکداری و کاهش سومدیریت ها، فرآیند انباشت سرمایه را تحت نظر گرفت.»

این اقتصاددان و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به اینکه در بازار پولی ایران انحصار چندجانبه داریم نه یکجانبه و قانون ضد تراست علیه انحصارهای یکجانبه است،تصریح کرد:«ساختار بازار پولی و شبکه بانکی ما در عمل نیازی به قانون ضد تراست ندارد، به این دلیل که چند بانک بزرگ داریم که 80 درصد بازار پولی دست آنهاست و بقیه بانکهای خصوصی کوچک اند. بازار پول باید به خوبی مدیریت شود.»

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:«بانکها برای جبران کاهش نرخ سود تسهیلات ممکن است 2 درصد سود سپرده ها را پایین نیاورند تا جبران آن سودی را کنند که از تسهیلات به دست نیاوردند و درواقع بار دو درصد کاهش نرخ تسهیلات را بیندازند روی دوش مردم.»

او اضافه کرد:«این  کارتاثیر منفی بر مردم دارد؛ اما به نفع کسانی است که از مردم وام مي گیرند. این یک راهکار بانکهاست. راهکار دیگر این است که همین 2 درصد سود سپرده گذاری کاهش پیدا نکند، و بانکها این دو درصد را از محل حاشیه سودی که خود بانک دارد، تامین کنند. یعنی بانک مرکزی 2 درصد کاهش را تعیین کند و از طرف دیگر با نکها وامي بدهند که بهره آن 2 درصد کاهش پیدا كند و این باعث کاهش سود سپرده ها خواهد شد.»

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =