به دنبال انتشار مطلبی تحت عنوان، کاهش کیفیت کالا و تخفیف‌های نجومی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای- کسب‌و‌کارهای مشکوک- اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای به این موضوع واکنش نشان داد.

در پی درج مطلبی تحت عنوان کاهش کیفیت کالا و تخفیف‌های نجومی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای- کسب‌و‌کارهای مشکوک- مورخ 29 خردادماه 96 موارد ذیل به جهت تنویر افکار عمومی به استحضار خوانندگان فهیم ارسال می‌شود.

1- روزنامه جهان صنعت برای این گزارش تیتر «کسب‌و‌کارهای مشکوک» را انتخاب کرده در حالی‌که در متن گزارش به هیچ‌ عنوان کلمه مشکوک دیده نمی‌شود حتی جمله‌ای هم نمی‌توان پیدا کرد که معنای مشکوک را برساند. به نظر می‌رسد تیتر کسب‌و‌کارهای مشکوک تیتر استنباطی و با هدف فریب مخاطب، تشویش اذهان عمومی و فروش بیشتر روزنامه انتخاب شده که با رسالت واقعی روزنامه‌ها به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی منافات دارد.

2- شرکت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای برخلاف تیتر انتخابی برای این گزارش، عملکرد قانونی بسیار شفافی دارند. صورت‌های مالی این‌گونه شرکت‌ها براساس قوانین موجود و جاری کشور در زمان مقرر مورد حسابرسی عملیاتی و مالیاتی قرار گرفته و ضمن پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، درآمد، مستغلات، توسط سازمان امور مالیاتی تحت کنترل و رسیدگی می‌باشند ضمنا کلیه شاغلان تحت پوشش انواع بیمه‌ها و در نهایت زیر‌نظر سازمان تامین اجتماعی فعالیت‌های قانونی خود را دارند.

3- در بخش دیگری از این گزارش به تخفیف‌هایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای جذب مشتری در نظر می‌گیرند اشاره شده است، آن‌گونه که خرده‌فروش مورد اشاره در گزارش روایت می‌کند: صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای از تولیدکننده می‌خواهند که از کیفیت یا وزن کالا بزند از تا این محصول با قیمت کمتری عرضه شود در غیر این صورت دلیل دیگری برای ارزان فروختن کالا در این فروشگاه‌ها وجود ندارد. اینکه به جای استفاده از نظرات کارشناسی، یک خرده‌فروش که سطح اطلاعات محدودی دارد، برای تحلیل چرایی ارائه تخفیف در این فروشگاه‌های انتخاب شده است خود جای سوال است اما نکته حائز اهمیت این است که بازرسان و ناظران سازمان‌های تعزیرات، بهداشت و دامپزشکی در برخی فروشگاه‌ها حضور دائمی داشته و در برخی واحدها به طور نوبه‌ای واحدهای فروشگاه و تولیدی بازدید و عملیات را از نزدیک رصد کرده و درصورت مشاهده کوچک‌ترین تخلفی که به زیان مصرف‌کننده باشد، اقدامات قانونی خود را اعمال می‌کند که متاسفانه به استناد گزارش آن جریده وزین، عملکرد کلیه سازمان‌های کنترلی کشور زیر سوال رفته است و بی‌خاصیت قلمداد شده‌اند بنابراین ادعای این خرده‌فروش کذب محض بوده و نشان از بی‌خبری وی از چرخه تولید تا توزیع را دارد.

4- برای آشنایی مخاطبان با روند تخفیف و کاهش قیمت اقلام در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به چند نکته باید اشاره کرد: همان‌گونه که در مصاحبه‌های متعدد ریاست اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای عنوان شده است‌ در فرآیند توزیع کالا، شرکت‌های پخش و نمایندگی‌ها، کالا را به بنکداران انتقال می‌دهند و بنکداران هم به خرده‌فروشان، بر همین اساس از تولید تا مصرف، حداقل کالا سه مرحله جابه‌جا می‌شود در حالی‌که فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کالا و محصولات را در حجم بالا و با قراردادهای مدت‌دار و به‌صورت یکجا و مستقیم از تولیدکننده خریداری و به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند. در واقع سه عامل کلیدی که دست فروشگاه‌های زنجیره‌ای را برای ارائه ارزان‌تر کالا در مقایسه با خرده‌فروشان و سوپرمارکت‌ها باز می‌کند، نخست، حذف دلالان و واسطه‌ها از زنجیره توزیع، دوم خرید کالا در حجم بالا و نیز مدیریت زنجیره تامین با استفاده از روش‌های علمی و نوین جهت افزایش بهره‌وری در فرآیند از جمله لجستیک و انباداری است که در نهایت منجر به کاهش هزینه‌ها و بهای تمام شده کالا می‌گردد.

5- فروشگاه‌های زنجیره‌ای برخلاف ایران از قدمت زیادی در جهان برخوردارند. در واقع تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران به تاسی از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه انجام شده است. نظام خرید، توزیع، تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایر خدمات آنها در ایران برگرفته از مدیریت علمی زنجیره تامین و توزیع کالا و براساس بهبود وضعیت معیشت مردم بر مبنای نمونه‌های موفق سایر کشورهاست.

حال چگونه است که این روزنامه ارائه تخفیف را در تیتر خود مشکوک خوانده در حالی‌که مردم سایر کشورها این ویژگی فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در راستای کمک به اقتصاد خانوار و رضایت مشتری قلمداد می‌کنند؟

در پایان باز هم یادآور می‌شود بهتر است این روزنامه در نقدهایش جانب انصاف را نگه دارد و با سودای فروش چند روزه به رسالت حرفه‌ای خود پشت‌پا نزند. مهم‌ترین سرمایه یک رسانه مخاطبان آن هستند که تنها با صداقت همراه همیشگی روزنامه‌ها می‌مانند.

39225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
    0 0
    فروشگاه های جانبو ترکیه اییه یا ایرانی لاتین ترکی داره