شرق نوشت: عبدالله نوری در دیدار با اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی، در سخنانی با تشریح برخی محدودیت‌های حسن روحانی در تشکیل کابینه جدید، نسبت به برخی اخبار و شایعات درباره چینش کابینه‌ای مغایر با مطالبات مردم، اظهار نگرانی کرد.

عبدالله نوری در ابتدای این نشست و پس از بیان مهم‌ترین دغدغه‌های اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در سخنان خود در پاسخ به مطالباتی که دانشجویان از دولت روحانی طرح می‌کردند، گفت: «بهتر است مطالبات خود و مردم را متناسب با امکانات موجود طرح کنیم تا موجب یأس و سرخوردگی نشود».

عبدالله نوری با بیان اینکه «هنوز دو ماه از انتخابات نگذشته و به زمان تنفیذ و تحلیف نرسیده‌ایم، شاهد فشارهای همه‌جانبه درباره برجام و قراردادهای خارجی هستیم»...            

او گفت: «باید بپذیریم که جریان مقابل که در انتخابات موفقیتي به دست نیاورد، از امکانات و قدرت بالایی برخوردار است». 

عبدالله نوری در ادامه و در پاسخ به مطالبات مطرح‌شده برای پررنگ‌شدن نقش زنان و اقوام و مذاهب در کابینه خطاب به دانشجویان گفت: «شما می‌دانید که در هيئت‌رئیسه مجلس سال گذشته یک نفر از اهل تسنن حضور داشت که امسال او هم حذف شد و به زنان هم برای هیئت‌رئیسه رأی ندادند؛ اما من معتقدم وقتی اهل سنت یکپارچه به آقای روحانی رأی داده‌اند، ایشان نباید به خاطر حرف جریانی که احتمالا به ایشان رأی هم نداده است، اهل سنت را نادیده بگیرد. این موضوع درباره زنان هم صدق می‌کند که اکثر آنها با حضور چشمگیر خود در عرصه انتخابات، با امید و آینده‌نگری به آقای روحانی رأی داده‌اند، نباید این نیروی مؤثر و هوشیار نادیده گرفته شود. البته جریان اصلاحات بايد مشکلات بر سر راه آقای روحانی را هم بداند که می‌داند». 

عبدالله نوری در ادامه تصریح کرد: «موافقت یا مخالفت اصلاح‌طلبان نسبت به حضور برخی از افراد در کابینه هم از موضع تحقق‌یافتن وعده‌های ‏رئیس‌جمهور است. آنان نسبت به فاصله‌گرفتن دولت از خواست و نظر اکثریت مردم حساس هستند و پیگیری وعده‌های داده‌شده را وظیفه خود می‌دانند. جمله خود ایشان را تکرار می‌کنم که شما نمی‌توانید رأی خود را از ٢٤‌ میلیون نفر بگیرید و حرف آن ١٦‌میلیون نفر را عمل کنید؛ البته حقوق آنها باید محفوظ باشد. فاصله‌گرفتن از وعده‌های انتخاباتی قطعا پیام امیدبخشی نسبت به ۲۴‌میلیون رأی‌دهنده نخواهد داشت». 

عبدالله نوری در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی مطالبی که درباره سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، تصریح کرد: «همه نگرانی اصلاح‌طلبان این است که اگر وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی آقای روحانی فراموش و به بایگانی سپرده شود، اعتماد مردم آسیب می‌بیند و کشور ضرر می‌کند. برای تحقق این وعده‌ها باید کسانی که به آنها ایمان دارند، در کابینه حضور داشته ‏باشند، چراکه در غیر این صورت، پیش از همه برای خود آقای روحانی مشکل ایجاد می‌شود».

عبدالله نوری در ادامه افزود: «البته آقای روحانی امروز وارد عرصه سیاست نشده و بر این مسائل به‌خوبی واقف است و ما هم امیدواریم که برای عبور از این فشارها، به‌گونه‌ای تعامل کند که باعث نگرانی مردم نشود».

وی در ادامه تأکید کرد: «گاهی هم ممکن است مشکل و فشار خاصی برای ماندن یا رفتن برخی از افراد وجود نداشته باشد و مسائل دیگری در میان باشد. مثلا با برخی از دوستان و نزدیکان، رودربایستی باشد و بنابراين با طرح مسائلی مانند موافقت یا مخالفت رهبری با تک‌تک اعضاي دولت، فشار‌ها را از روی خود برداریم که این کار صحیح نیست. باید به مشاوران، دوستان و نزدیکان، در حد جایگاه واقعی آنها در جامعه و در میان افکار عمومی و براساس توانایی، بهره‌وری و کارنامه آنها، بها داده شود». 

عبدالله نوری در ادامه گفت: «چنانچه آقای روحانی با اطرافیان خود رودربایستی داشته باشد، اصلاح‌طلبان نباید با ایشان رودربایستی داشته باشند. باید صریح و منطقی و البته محترمانه سخن بگویند و هر نکته‌ای را که لازم باشد، در راستای مصالح کشور و خود ایشان بیان ‌کنند».

او همچنین در قالب توصیه‌ای خطاب به آقای روحانی گفت: «ایشان هر زمان احساس کرد برای جلب رضایت جریانی که عمدتا در تقابل با او است، باید ملاحظاتی را در نظر بگیرد، بلافاصله به این بیندیشد که جامعه و بدنه اجتماعی که پشتیبانان واقعی او در شرایط حساس، به‌ویژه در انتخابات بوده‌اند هم، درحال نگاه‌کردن به او و عملکردش هستند». 

عبدالله نوری در پاسخ به دغدغه برخی از دانشجویان برای حفظ هویت نقادانه اصلاحات، تصریح کرد: ‏‏«هویت اصلاح‌طلبی مستقل است و به اشخاص گره نخورده است. اصلاح‌طلبان چون ‏تشخیص داده‌اند حضور آقای روحانی به نفع کشور و منافع ملی است از ایشان حمایت کرده‌اند، اما معنایش این ‏نیست که با همه اقدامات آقای روحانی موافق هستند و نقدی ندارند. اصلاح‌‏طلبان در دفاع از آرمان‌هایشان و خواست اکثریت که هزینه‌های بسیار زیادی برایش ‏پرداخته و می‌پردازند، باید پایدار باشند. اصلاح‌طلبان همیشه باید از توقعات و انتظارات اصلاح‌‏طلبانه در مسیر بهبودخواهی دفاع کنند. قدرت اصلاحات، به بدنه آن که همانا ‏عموم جامعه است، تعلق دارد و نباید این بدنه گسترده اجتماعی فکر کند اصلاح‌طلبان از آن به‌عنوان ابزاری برای ‏رسیدن عده‌ای به قدرت بهره می‌برند. بنابراین، نقد عملکرد رئیس‌جمهور و دولت باید صادقانه، شفاف، صریح و البته خیرخواهانه و بدون حب‌وبغض انجام شود. اهداف و برنامه‌های اصلاح‌طلبان ممکن است فراتر از عملکرد دولت باشد، ‏اما طرح توقعات حداقلی برای این است که بی‌جهت سطح انتظارات جامعه بالا نرود، چراکه دامن‌زدن ‏به توقعات به ناامیدی منجر می‌شود». 


45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام BE ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    26 1
    ایا درخواستهای هواداران و همفکران رییس جمهور سهم خواهی است؟ خیر یاداوری این واقیت است که اقای روحانی برای اجرای برنامه هایش و تفکراتش نیازمند همکاران هوادار و حامی خودش میباشد و مخالفان ورقیبان او مسلما در قامت و لباس همکار بی شک برایش مانع و مشکل بوجود خواهند اورد.
  • حاتمی IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    32 0
    اصلاح طلبان حق دارند نگران کابینه باشند چه بخواهیم یا نخواهیم انتخابات 2کاندیدای اصلی از 2طیف سیاسی داشت و نماینده اعتدال و اصلاحات برنده شد حالا کابینه باید درصدبیشتری اصلاح طلب معتدل داشته باشه
  • بهزاد IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    23 0
    تيترتون با صحبتهاي متين و درست عبداله نوري تناقص فاحشي داره
  • بی نام A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    30 0
    یعنی چه؟ هر که حرف بزنه میشه سهم خواه؟ یقیننا افرادی که به روحانی رای دادند و عامل رئیس جمهور شدن او شدند باید در اولویت باشند خصوصا هم مجلس الان اصلاح طلب هست و هم رای بالایی کسب کرده، در همین انتخابات اخیر اگر رحمانی فضلی نبود رای روحانی بیش از 27میلیون می شد، روحانی باید سهم اصلاح طلب ها را تمام و کمال پرداخت کند وگرنه اتفاقات سال 84دور از انتظار نخواهد بود
    • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      2 16
      روحانی نباید باج بده
    • بی نام A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      0 12
      گیر دادید رحمانی باباب ول کن بذارید وزیر باشه ضربه گیر ورحانی بشه
  • علی A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    16 0
    از این متن روایت شما سهم خواهی استنباط نمیشود پیش داوری نکنید خبر را ارایه نما یید
    • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      5 0
      حرفاش جماران رفته بود
  • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    26 0
    این مطلب کجاش سهم خواهی بود اگر آقای روحانی به وعده هایش عمل نکنه و بخواهد زیر و رو بکش همان جمعیت چنان بر سرش هوار می‌شوند که ریاست جمهوری و پاستور را عطاش را به لقایش ببخشه
    • بی نام A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      10 0
      «البته آقای روحانی امروز وارد عرصه سیاست نشده و بر این مسائل به‌خوبی واقف است و ما هم امیدواریم که برای عبور از این فشارها، به‌گونه‌ای تعامل کند که باعث نگرانی مردم نشود».
  • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    15 0
    کجای صحبتهای اقای نوری سهم خواهی بود متاسفانه خبرگزاری هایی به اسم اصلاحات اب به آسیاب دلواپسان می‌ریزند و این کار را خیلی خوب و هدفمند انجام میدهند
  • بی نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    14 0
    رای آوری از مطالبات مردم و بعد پشت کردن بهش میشه اعتدال و یادآوری مطالبات میشه سهم خواهی؟
  • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    16 0
    خبرآنلاین چه تیتریه با عبدلله ما اصلاح طلبا مهربان باش
    • بی نام A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      6 0
      : «موافقت یا مخالفت اصلاح‌طلبان نسبت به حضور برخی از افراد در کابینه هم از موضع تحقق‌یافتن وعده‌های ‏رئیس‌جمهور است.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    16 0
    ايشون سهمي نخواسته قول و قرارها و سخنان انتخاباتي ايشون رو يادآوري كرده . ظاهرا سهم خواهي شما بيشتره
  • کیارش IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    16 0
    این چه تیتری هست که زدید؟؟ بنده خدا کجا سهم خواهی کرده؟ اهل سنت یه پارچه به آقای روحانی رای دادند حالا هم باید حداقل یه وزیر تو کابینه داشته باشند یا نه؟؟ همچنین در مورد زنان این مسئله صدق می کنه؟ اگه فارس نیوز این تیتر رو می زد باز یه چیزی؟؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    3 14
    شما و رییس اصلاحات با حمایت از روحانی اصلاحات را نابود کردید
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    14 0
    چه تیتر بی ربطی
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    1 0
    بی خیال
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    13 0
    حرف کاملا درستی زده شده. مطالبات باید حداکثری باشه، وگرنه در صورتی که به حداقل ها کفایت کنیم جناح اقتدار گرا به همون هم رضایت نمیده....
    • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      0 2
      الان محمود بود ده باره لیست رو رد کرده بودا
  • میلاد A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    19 0
    چیزهایی که این بنده خدا گفت ربطی به سهم خواهی نداره که شما چنان تیتری زدید.
    • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      19 1
      عبدالله نوری از محبوبترین اصلاح طلبان است
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    15 1
    اين تيتر كمال بي انصافي و وقاحت خبري است.
  • احسان A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    12 1
    اصلا تیتر مناسبی نیست. صحبت های بسیار منطقی و درستی داشتند و صلاح آینده مملکت رو در نظر گرفتند چون میدونند در صورتی که ملت از روحانی سرخورده بشوند در دوره های بعدی انتخابات به گزینه های دیگری فکر خواهند کرد مثل اتفاقی که سال 84 افتاد و لطمات زیادی به کشور وارد شد.
    • بی نام A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      1 8
      اصلاخ طلبا دارن منحرف میشن از این مسیر
  • بی نام A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    1 17
    دیگه چطوری سهمم بگیرن هر رووز یه خط و نشون
  • بی نام A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    1 7
    بازی روحانی و اصلاحات تازه شروع شده
  • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    14 2
    کیهانی تیتر نزنید
  • بی نام A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    1 11
    این همونه که عفو گرفت؟
  • بی نام A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    37 2
    درورد بر سید اصلاحات
  • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    0 1
    فعلا رفتن تو پستور