۰ نفر
۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
زنجان در دوره چهارم شورای شهر

سعید امیدی* – نظر به اتمام قانونی مقطع خدمتی دوره چهارم شورای اسلامی شهر زنجان، اینجانب قصد دارم تحلیلی از عملکرد این دوره (سال 92 تا 96) داشته باشم که این موضوع در دو بخش کلیات شورا و همچنین آثار اجرایی چهار ساله مدیریت شهری ، ارائه می شود.

طبیعی است که كار مدیریت شهری یک کار تیمی و دسته جمعی بوده و قوت ها و ضعف های آن به مجموعه تیم مدیریتی شامل شورای شهر ، شهردار و عوامل مدیریتی شهرداری برمی گردد.
مجموعه این تیم هر چه منسجم تر و هماهنگ تر باشند به همان میزان کارآیی و اثربخشی فعالیت ها برای شهر و شهروندان ، بالاتر و مطلوب تر خواهد بود.

الف) تحلیلی از كليات دوره چهارم شورا
در طي اين دوره ، كليه تكاليف قانوني شورای شهر از جمله بررسي و ابلاغ بودجه و دفترچه تعرفه و عوارض درآمدهای شهرداری، بررسی و تصویب اصلاح ، متمم و تفريغ بودجه های سالانه و انجام حسابرسي هاي قانوني از عملكرد مالی شهرداري همگی طبق قانون، بدون اشکال و در زمان معین انجام شده است.
شوراي شهر زنجان در طي اين دوره چهار ساله با دو شهردار و يك سرپرست، عملیات شهرداری را مدیریت نمود که در اين موضوع مهم، ثبات نسبی در تصمیم گیری مشاهده مي شود.
البته نکته مهمتر اینکه هرچه ثبات در مدیریت شهری بيشتر بوده و شهردار زمان مناسب برای عملیاتی نمودن برنامه ها داشته باشد ، كارائي مجموعه شهرداری و رضايت نسبي مردم نیز می تواند بالاتر باشد .
بي شك وضعيت مطلوب وایده آل ، اداره شهر در چهار سال طول دوره خدمتی با يك شهردار است .
به لحاظ توزیع منصفانه بودجه و خدمات شهری و نگاه عادلانه و متوازن به مناطق مختلف شهری در سطح شهر ، باید گفت وضعیت در این دوره بهتر بود و برخي از مناطق فراموش شده شهر مورد توجه بیشتری واقع شد ، البته برخی مناطق از جمله مشخصا منطقه بی سیم و کلیه محلات واقع در ضلع جنوبی خیابان امام حدفاصل بلوار استقلال تا میدان هنرستان و همچنين ساير محلات واقع در بافت فرسوده شهري ، نیازمند توجه بسیار بیشتری است.
در اين دوره کاری علي رغم وجود برخي حاشيه ها و تعارضات در شورای شهر زنجان در مجموع و در مقايسه با وضعیت بعضی از شوراهای ادوار گذشته یا ساير شهرها، عملا مسائل حاشيه اي با همدلی ، مديريت و كنترل شد.
از سوی دیگر، بالا بودن اختلاف نظر و ديدگاه مابين شورا و مراجع تأييد مصوبات در برخي مقاطع کاری از آسيب هائي بود كه سرعت کار و اقدامات را تحت تاثیر قرارداد و دوستان منتخب شورای پنجم باید تمهیدی داشته باشند تا شوراي جدید دچار این نقیصه نباشد.
افزايش تعداد كميسيون های شورا و ایجاد كميسيون هاي جديد مانند اقتصاد و سرمايه گذاري، خدمات شهري، ورزش و سلامت و مناسب سازی عملا مكمل كاركرد بقيه كميسيون ها و گامي در جهت اصلاح و زمينه سازي كارهاي جدید در حوزه شهري بود.
البته همه كميسيون هاي شوراي چهارم به يك اندازه مؤثر نبودند برخي كميسيون ها واقعاً فعالتر و تاثیرگذارتر ظاهر شدند؛ ولی در يك نگاه كلي و به صورت ميانگين، فعاليت مستمر و بدون وقفه كميسيون ها در شوراي چهارم و برگزاری منظم جلسات رسمی، موضوعی مثبت تلقي مي شود.
ارتباطات مردمی در قالب ملاقات های پیش بینی شده و منظم به همراه سایر شیوه های ارتباطی مجموعه مدیریت شهری با شهروندان ، شيوه هاي گزارش دهي در قالب شبكه استاني ، برگزاري نشست هاي خبري و حضور نمایندگاني در فضاهای مجازی در طی دوره تقریبا مناسب بود.
البته هر چقدر ارتباط مدیریت شهری با شهروندان نزدیک تر و شفاف تر باشد، اعتماد متقابل تقویت شده و امور شهر با مشارکت همه جانبه شهروندان محترم ، بهتر مدیریت می شود.

ب) تحليل دوره چهارم مديريت شهري به لحاظ آثار اجرائي در زنجان
طبيعتاً كار سياست گذاري، تصميم گيري و نظارت به عهده شورا و اجراي امور در قالب مصوبات و سایر تکالیف قانونی به عهده شهرداري است و البته مجموع كاركرد شورا و شهرداری ، ميزان رضايت شهروندان و سطح توسعه شهري را تعيين مي كند.
در طی دوره خدمتی شورای چهارم زنجان، به لحاظ عمراني خدمات موثری ارایه گردید که از جمله
شاخص ترین آنها شامل بازگشایي معابر و محورهای اطراف پادگان، بازگشائي محور زينبيه غربي، ايجاد معابر و بلوارهاي ورودي شهرآرا و پونك، توسعه جدي فضاهاي سبز و پارک ها، شروع بكار احداث چندين پاركنيگ طبقاتي، تعريض و امتداد خيابان اول شهرك كارمندان ، توسعه و تكميل پارك بانوان شماره يك، ايجاد پارك بانوان شماره دو در غرب شهر ، انتقال و سامان دهي بازار روز ، سامان دهی آرامستانها ، ايجاد چمنهاي مصنوعي ورزشی ، در زمره خدمات خوب اين دوره کاری است.
با لحاظ نمودن جمیع جهات و همچنین نظر به محدودیت منابع مالي ، عملا توفیقات قابل توجهی در این زمینه حاصل شده است.
و اما نکته دیگر اینکه اگر همدلي و همفكري بيشتری مابین تصمیم گیران پروژه سبزه ميدان مي بود، امروز با افتخار اين پروژه در زمره كاركردهاي دوره چهارم قرار مي گرفت، ولي متأسفانه بر عکس ، هم اکنون اين پروژه را جزوء كارهاي مهم برجاي مانده باید تلقي كرد.
انجام کارهای بزرگ مقیاس مشابه طرح سبزه میدان بیش از هر چیز، عزم جدی ، اراده عمومی و همدلی دست اندرکاران را می طلبد و الزامات فنی یا مالی در رتبه های بعدی نیازهای طرح است.
به لحاظ تکمیل زیر ساخت های ترافیکی، اجرای طرح جامع ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی درون شهري در طی دوره، بایستی بهتر عمل می شد.
به لحاظ تعامل با اهالي ساخت و ساز بايد گفت نوع ارتباط، برنامه ريزي و تدوين عوارض و تعرفه هاي مربوطه به گونه اي نبود كه در صنعت ساخت و ساز رونق ایجاد کند طبیعتا رکود کلان اقتصادی در این موضوع ، نقش بیشتری داشت.
در موضوع بسیار مهم و راهبردی سرمايه گذاری و استفاده از ظرفيت های بخش خصوصي و مشاركت براي توسعه شهری بعنوان اصلی ترین رویکرد شورای چهارم ، خوشبختانه باید گفت این مهم در مسير و ریل مناسبی قرار گرفته و حتي در برخي موارد ، کارها به ثمر نشسته است.
ايجاد ساز و كار مستقل در شهرداري زنجان براي مديريت کارهای مشاركتی و تاسیس سازمان سرمایه گذاری ، شفاف سازی املاک و دارایی های قابل مشارکت و تعریف فرصت های طلایی سرمایه گذاری و نهایتا شروع به كار سه پروژه بزرگ مهم مشاركتي با ارزش حداقل 1500 ميليارد ريال (در شهرك كارمندان، گلشهر و مركز شهر) و بازسازي و تجهيز كامل شهربازي با مشارکت بخش خصوصي ، همگي موید كارهاي مؤثر در اين حوزه هست كه البته بايد انتظار داشت كه موضوع بازيافت زباله هاي شهري بعنوان یکی از طرح های نیمه تمام نيز از همين طريق به سرانجام برسد.
در حوزه فرهنگي و اجتماعي قدم هاي رو به جلو برداشته شده و آثار رضايت مردم به لحاظ ایجاد همدلی، نشاط و شادابی و تقویت سرمایه های اجتماعی و جلب و جذب مشاركت عمومي براي حركت هاي نو در عرصه های فرهنگي ، اجتماعي ، هنری، گردشگری و ورزشی و ميزباني جشنواره ها و مراسمات كشوري ، موضوعي روشن و شفاف است والبته با ايجاد اتاق فكر و تقويت پشتوانه علمي و كارشناسي این برنامه ها ، مي توان تأثيرگذاري را در این مقوله را بالاتر هم برد. مصوبه شوراي شهر زنجان براي تحويل گرفتن و فعال نمودن محل كارخانه كبريت كه هم اكنون از مراكز فعال و پویای شهر زنجان است، نقطه عطفي در این زمینه مي باشد.
در پايان تقدیر و تشکر از همراهی مدیریت شهرستانی و استانی، تبريك مجدد به اعضاي منتخب شوراي پنجم و با تقدير و تشكر از زحمات و تلاش هاي ارزشمند و صادقانه شهردار محترم، جناب آقای یگانه و كليه عوامل مدیریتی و اجرائي ايشان در تمام رده هاي كاري و تشکر ویژه از تلاش های کارگران محترم شهرداری زنجان و تشکر از زحمات کارکنان محترم شورا وهمچنین تشكر صميمانه از همراهی مستمر اصحاب رسانه وخبرنگاران ، پيشنهاد مي كنم شوراي پنجم با نگاه تحليلی دقیق و موشکافانه نسبت به عملكرد و کارنامه شوراي چهارم كار خود را آغاز و طرح ریزی كند، نقاط قوت ، فرصت ها و عملكردهای مثبت را با جديت بيشتری ادامه دهد و نقاط ضعف و امور برجاي مانده را با برنامه ریزی و سامان دهی مجدد در مسیر اصلاح و پیشرفت قرار دهد تا در طی دوره پنجم و با بهره گیری از نعمت ارزشمند فرصت خدمتگزاری مردم زنجان و در چارچوب هم افزایی با سایر مسؤولین و دست اندرکاران ، نهایتا ، رضايتمندي حداکثری و توسعه متوازن و متناسب شهر زنجان را در آینده نزدیک شاهد باشيم.

به امید توسعه روزافزون شهر و دیارمان و سربلندی ایران اسلامی


* عضو شوراي شهر زنجان

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =