جوانان زیر۳۰سال بیشترین آمار فوتی تصادفات موتورسیکلت در قم

ایرنا نوشت؛ حوادث رانندگی یکی از علت های اصلی مرگ و میر افراد به ویژه قشر جوان جامعه است که علاوه بر جان باختن شماری از افراد جامعه، افرادی نیز دچار ضایعات جسمی می شوند که در هر صورت برای خانواده ها و بازمانده ها اثرات زیانبار روحی و اقتصادی بر جای می گذارد.

تصادفات می تواند خانواده ای را به فقر بکشاند و یا بازماندگان و خانواده های آنان را درگیر عوارض طولانی مدت این واقعه از جمله هزینه مراقبت های پزشکی و توانبخشی و یا هزینه های کفن و دفن و از دست دادن نان آور خانواده کند.
از سوی دیگر، فقدان افراد علاوه بر تحمیل هزینه های مالی، مشکلات روان شناختی و اجتماعی فراوانی برای خانواده ها به دنبال دارد؛ به ویژه این که بیشتر جان باختگان ناشی از تصادفات را جوانان یعنی نیروی توسعه ای جامعه تشکیل می دهد که می تواند باعث کاهش رفاه و سلامت عمومی جامعه شود.
استان قم جزو سه استان تصادف خیز کشور و تصادفات جزو پنج آسیب جدی در این استان است که بخش عمده ای از آن مربوط به موتورسیکلت سواران می باشد؛ وجود 350 هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح قم وضعیت خاصی را برای این شهر رقم زده، به طوری که روزانه به طور میانگین 35 تصادف مربوط به موتورسیکلت در سطح قم رخ می دهد.
با وجود این که این تعداد موتورسیکلت می تواند ویژگی های مثبتی از جمله وسیله ای برای امرار معاش داشته باشد، تبعات منفی آن در شهر قم محسوس تر است و گاهی به عنوان وسیله ای برای تفریح کاذب استفاده می شود.
بر اساس اعلام پزشکی قانونی قم، در چهار ماه نخست امسال و سال گذشته به ترتیب 22 و 37 تن بر اثر تصادفات موتورسیکلت در قم جان باخته اند.
بر اساس این گزارش، در چهار ماه نخست امسال، 24 درصد فوتی های مربوط به تصادف با موتورسیکلت زیر 20 سال، 38 درصد بین 20 تا 30، 9 درصد بین 31 تا 40 و 29 درصد، 50 سال به بالا بوده اند.
همچنین در چهار ماه نخست سال گذشته، 18 درصد متوفیان زیر 20سال، 21 درصد بین 20 تا 30، 15 درصد بین 31 تا 40، 23 درصد بین 41 تا 50 و 23 درصد بالای 50 سال بوده اند.
از سوی دیگر هزینه هایی که موتورسیکلت سواران با تصادفات بر مراکز درمانی و اورژانس 115 تحمیل می کنند، در خور توجه است؛ به طور ی که بر اساس اعلام مسئولان ذیربط، 40 درصد ظرفیت آی سی یو و سی سی یو مراکز درمانی در استان قم را به خود اختصاص داده که بیانگر هزینه جدی برای استان و شهروندان است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم در این زمینه گفت: تعداد کل ماموریت های چهار ماه نخست سال 95 این مرکز، 26 هزار و 167 مورد بوده که پنج هزار و 857 مورد معادل 22 درصد مربوط به تصادفات موتورسیکلت بوده است.
محمدرضا حسنی ادامه داد: این تصادفات 6 هزار و 877 مصدوم داشته که سه هزار و 193 تن از آن ها به صورت سرپایی درمان و سه هزار و 673 تن دیگر نیز به مراکز درمانی منتقل شده اند.
وی افزود: در مدت مشابه امسال نیز، 28 هزار و 942 ماموریت توسط اورژانس 115 انجام شده که 6 هزار و 9 مورد معادل 21 درصد مربوط به موتورسیکلت سوران بوده است.
وی اضافه کرد: این حوادث 6 هزار و 928 مصدوم داشته است که سه هزار و 290 تن به صورت سرپایی درمان و سه هزار و 632 تن نیز به مراکز درمانی منتقل شده اند.
از سوی دیگر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی قم نیز به هزینه تصادفات موتورسیکلت ها در این استان اشاره می کند و می گوید: تصادف های موتورسیکلت سواران در قم هزینه های بسیاری برای دستگاه های اجرایی این استان به ویژه پلیس و مراکز درمانی دارد.
سرهنگ احمد پوربافرانی می افزاید: تصادفات مرتبط با موتورسیکلت، کارشناسی این تصادفات، آماده سازی پرونده های مرتبط با تصادف برای ارسال به مراکز بیمه و ترافیکی که موتورسیکلت ها در شهر ایجاد می کنند از جمله مسائلی است که هزینه و زمان زیادی بر پلیس تحمیل می کند.
وی بر استفاده از کلاه ایمنی تاکید و به خانواده ها توصیه می کند: از در اختیار قرار دادن وسایل نقلیه به افراد فاقد مهارت رانندگی، فاقد گواهی نامه و ناآشنا به قوانین راهنمایی و رانندگی خودداری کنند.
وی اضافه می کند: سال گذشته 88 تصادف منجر به فوت توسط موتورسیکلت سوارها در قم رخ داد که 85 درصد فوتی ها آقایان و 15 درصد خانم ها بودند.

** مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم نیز، بدون اشاره به تعداد پرونده های قضایی مرتبط با تصادفات در استان قم، گفت: با توجه به حجم پرونده های تصادفات استان، سیاست قضایی قم ناگزیر به راه اندازی مجتمع تصادفات برای بررسی و پیگیری امور مرتبط با آن شده است.
سعید کاویانی افزود: مجتمع تصادفات با نظارت دادستان و حضور دستگاه های مرتبط قضایی، بیمه و پزشکی قانونی بر حسب دستور دادستان از ابتدای امسال در راستای ارائه خدمات به شهرندان و تسریع در رسیدگی به پرونده ها و کاهش اطاله دادرسی ایجاد شده است.
وی، هزینه ها و مشکلات ناشی از جان باختن افراد در حوادث ترافیکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این هزینه صرفنظر از آسیب های جدی روحی و عاطفی است که به خانواده ها تحمیل می شود.
وی با اشاره به تردد زیاد موتورسوارها در قم گفت: نوع تردد موتورسیکلت ها در پیاده رو، خیابان و نوع پارک ها قسمت عمده ای از خیابان های اصلی استان و پارکینگ ها را اشغال کرده است و رعایت نکردن قوانین از سوی موتورسواران بر دامنه ترافیک شهری افزوده است.
کاویانی تصریح کرد: با نگاهی به آمار انتقال موتورسیکلت ها به پارکینگ و گزارش های انتظامی و قضایی در این زمینه می توان گفت که صرفا رویکرد انتظامی و حقوق قضایی در این زمینه کافی نیست.
وی خاطرنشان کرد: سهم پیشگیری های حقوقی قضایی و انتظامی حدود 30 درصد بوده، در حالی که سهم مشارکت اجتماعی شهروندان در کاهش این معضلات حدود 70 درصد می باشد.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر تبعات جدی آلودگی صوتی و زیست محیطی از دیگر آسیب های جدی در حوزه شهری می باشد و این امر می طلبد که دستگاه های مرتبط طرح جامع ساماندهی موتورسیکلت سواران را با رویکرد فرهنگی تبیین کنند.
مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم تصریح کرد: شهرداری، راه و شهرسازی، پلیس راه، پلیس راهور و سازمان حمل و نقل و ترافیک از جمله دستگاه های مسئول در این زمینه هستند.
وی تاکید کرد: رسالت دستگاه های فرهنگی در سطح استان قم بسیار مهم است که باید با نگاه کلان به این موضوع توجه کرده و یک برنامه ریزی ملی را با توجه به مناسبت های بزرگی که در این استان وجود دارد تعریف نمایند و اساس نگرش آن ها باید حول محور این دستورالعمل باشد که خدمت به قم خدمت به جهان اسلام است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =