ایرنا نوشت:تحلیل چهار سال عملکرد اجرایی ، مدیریتی و اقتصادی دولت یازدهم در استان رنجور از محرومیت ایلام نشانگر تغییر در رویکردهای اجرایی پیشین و هدایت همه ظرفیت ها بسوی بهره وری از مزیت های رقابتی با هدف اشتغال بیشتر و درامد بهتر است.

در چهار سال گذشته آنچه بیش از پیش نمود داشت، تلاش مسئولان برای جذب اعتبارات ملی و گسیل امکانات از منابع صندوق توسعه ملی برای احیای فعالیت های زیربنایی بود بطوریکه در کنار رونق بخش هایی همچون نفت و گاز که مزیت نسبی استان ایلام است در حوزه هایی همچون کشاورزی و راه های مواصلاتی نیز روند قابل مقایسه با سال های گذشته نیست
استاندار چهار سال گذشته ایلام با اشاره به اینکه اعتبارات عمرانی این استان از ابتدای تشکیل دولت یازدهم چهار برابر شده، گفت: آینده و چشم انداز این استان برای زدودن غبار محرومیت و حرکت به سمت صنعتی شدن بسیار روشن است.
محمدرضا مروارید اظهار کرد: یکی از اصلی ترین برنامه های دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدن استفاده بهینه از ظرفیت ها و استعدادهای این استان در حوزه آب و خاک بود.
به گفته وی، طی این مدت سرمایه گذاری هنگفتی برای ایجاد شبکه های آبیاری و آبی کردن اراضی کشاورزی این استان با حمایت دولت انجام شده است.
وی افزود: اجرای طرح سامانه گرمسیری در چهار قطعه از بزرگترین طرح های حوزه آب و خاک این استان است که با بهره برداری از آن و برخی طرح های دیگر سطح زیر کشت زمین های کشاورزی آبی استان از 70 هزار هکتار کنونی به 200 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.
مروارید تاکید کرد: این طرح در چهار قطعه طراحی شده و هم اکنون مراحل 2 و سه آن اجرا و به موازات آن قطعه چهارم از مهران به دهلران نیز در حال انجام است و امیدواریم شاهد راه اندازی و بهره برداری از این طرح در اوایل سال 97 باشیم.
استاندار ایلام یادآور شد: دولت با شناسایی استعدادهای این استان با تزریق اعتبار مناسب تلاش کرد سرعت اجرای پروژه ها را بالا ببرد بطور مثال تنها در سال گذشته هشت هزار و 820 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرح های کشاورزی به این استان اختصاص یافت.
مروارید اضافه کرد: احداث 2 سد چناره و گدارخوش از برنامه های مدیریت استان در حوزه آب و خاک است که باید روند اجرایی آن در دولت دوازدهم به پایان برسد.
به گفته وی، سد چناره برای تامین آب اراضی کشاورزی شهرستان چرداول و همچنین تامین آب آشامیدنی شهر ایلام در بلند مدت طراحی شده و تاثیر بسزایی در این حوزه دارد و احداث سد گدارخوش نیز به تازگی مورد تصویب وزارت نیرو قرار گرفت که با ظرفیت 150 میلیون مترمکعب به منظور تامین آب شهر مهران و اراضی کشاورزی این منطقه احداث خواهد شد.

** برنامه ریزی برای اشتغال 100 هزار ایلامی در بخش کشاورزی

استاندار ایلام افزود: ایجاد 14 ایستگاه تامین آب کوچک نیز از دیگر برنامه های استان در حوزه آب و خاک است که بخشی از این مراکز در دولت یازدهم اجرا و تعدادی نیز باید در دولت آینده مورد پیگیری قرار گیرند تا با توجه به تاثیرگذاری آنها در انتقال آب به اراضی کشاورزی شاهد افزایش تولید محصولات در استان ایلام باشیم.
مروارید ادامه داد: اکنون حدود 50 هزار نفر در بخش کشاورزی استان ایلام اشتغال دارند و بر اساس ارزیابی ها با آبی شدن هر 2 هکتار زمین آبی یک شغل ایجاد می شود بنابراین اگر بتوانیم سطح زیر کشت زمین های کشاورزی آبی استان را به 200 هزار هکتار افزایش دهیم بیش از 100 هزار نفر در این حوزه مشغول خواهند شد که تاثیر شایانی در رفع بیکاری بویژه در میان فارغ التحصیلان رشته کشاورزی خواهد داشت و میزان برداشت محصولات کشاورزی استان را از یک میلیون تن کنونی به سه میلیون تن افزایش خواهد داد.
وی گفت: بهره برداری از زمین های شیب دار به منظور اجرای طرح تولید گل های زینتی همچون گل نرگس و محمدی و همچنین پرورش گیاهان دارویی از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان است که می تواند در این حوزه نیز استغال زایی خوبی را به دنبال داشته باشد.

** جذب 50 هزار اعتبار عمرانی به استان ایلام

استاندار ایلام به فعالیت های دولت یازدهم برای توسعه راه های مواصلاتی این استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: به نظرم عملکرد این دولت در حوزه راهسازی استان ایلام درخشان است چرا که قبل از این دولت تنها 42 کیلومتر بزرگراه در استان ایلام ایجاد شده بود که این مقدار هم اکنون به بیش از 140 کیلومتر رسیده و افزایش آن به 460 کیلومتر در دستور کار است بطوریکه هم اکنون نیز از سمت استان کرمانشاه به سمت اندیمشک در استان خوزستان و در قطعات مختلف پیمانکاران در حال اجرای این طرح هستند.
مروارید ادامه داد: پروژه های بزرگی همچون تونل کبیرکوه که بزرگترین تونل جاده ای کشور است در این دولت روند اجرایی آن با شتاب بیشتری در حال پیگیری است چراکه تحول بزرگی در حوزه راه های مواصلاتی شهرستان های جنوبی استان و خارج کردن این مناطق از بن بست جغرافیایی ایجاد می کند ضمن اینکه احداث تونل قلاجه نیز در مراحل پایانی قرار دارد و تا 2 ماه آینده شاهد افتتاح این طرح خواهیم بود.
وی یادآور شد: اعتبارات بخش راهسازی استان ایلام در گذشته بسیار محدود بود ولی هم اکنون به جرات می توان گفت سالانه یک هزار و 500 میلیارد ریال در این بخش سرمایه گذاری و اعتبار تخصیص داده می شود.
استاندار ایلام تاکید کرد: پیش از شکل گیری دولت یازدهم سالانه حدود سه هزار میلیارد اعتبار عمرانی که 50 درصد آن به شکل ملی و 50 درصد نیز به صورت استانی بود به این استان اختصاص پیدا می کرد در حالیکه این مقدار در دولت تدبیر و امید با افزایش حدود چهار برابری به سالانه 12 هزار میلیارد ریال رسید و طی این چهار سال بیش از 50 هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی در این استان جذب و هزینه شده است.
مروارید تاکید کرد: در طول فعالیت دولت یازدهم پنج هزار و 805 میلیارد ریال اعتبار جاری به استان ایلام اختصاص یافت، بطوریکه سال 92 این مقدار یک هزار و 69 میلیارد ریال بود و در سال 95 به یک هزار و 891 میلیارد ریال افزایش یافته است.

** اشتغال سه هزار نفر در مجتمع پتروشیمی ایلام

مروارید افزود: بخش انرژی با توجه به وجود منابع عظیم نفت و گاز مزیت نسبی استان ایلام است، با همراهی وزارت نفت طرح توسعه و برداشت از میدان نفتی آذر استان ایلام در این دولت به سرانجام رسید.
به گفته وی، هم اکنون با ظرفیت 35 هزار بشکه در روز از میدان نفتی آذر برداشت می شود و برنامه ریزی برای توسعه آن تا 65 هزار بشکه در روز در ابتدای سال آینده صورت گرفته هر چند که کارشناسان اعتقاد دارند این میدان ظرفیت برداشت تا 100 هزار بشکه در روز را دارد البته در کنار آن قرارداد طرح توسعه میدان چنگوله نیز تا یکی، 2 ماه آینده منعقد خواهد شد.
وی اضافه کرد: روند اجرایی پتروشیمی و پالایشگاه گاز دهلران نیز آغاز شده و 500 میلیون دلار اعتبار نیز برای سرعت بخشی در اجرای این پروژه ها از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.
وی با اشاره به آغاز بکار پتروشیمی و سیکل نیروگاه ترکیبی دهلران در هفته دولت سال جاری افزود: برای پتروشیمی بیش از 30 هزار میلیارد ریال و برای نیروگاه سیکل ترکیبی نیز بیش از 10 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری می شود که این 2 پروژه به تنهایی موجب رونق شهرستان و اشتغال در منطقه خواهند شد.
مروارید با اشاره به پیشرفت 45 درصدی پروژه ان جی ال دهلران و نقش آن در اشتغال منطقه یادآور شد: پیمان این پروژه 24 ماهه است و 65 درصد نیروهای شاغل آن بومی هستند.
استاندار ایلام در خصوص بهره مندی استان از درآمدهای ناشی از اجرای پروژه های حوزه انرژی گفت: 30 هزار میلیارد ریال برای احداث مجتمع پتروشیمی ایلام سرمایه گذاری شده و باید ابتدا هزینه های اجرای این طرح بزرگ صنعتی از محل فروش تولیدات برگشت بخورد.
وی یادآور شد: هم اکنون سه هزار نفر در این واحد اشتغال دارند و اگر هر کدام 20 میلیون ریال حقوق دریافت کنند، ماهیانه 60 میلیارد ریال درآمد نصیب این افراد که اکثریت قریب به اتفاق آنها بومی هستند، می شود ضمن اینکه از محل فعالیت کارگران، خدمات جانبی و حمل و نقل نیز درآمدهای دیگری نصیب مردم استان می شود.

** افزایش سه برابری درآمدهای استان ایلام از محل فروش نفت

مروارید اظهار کرد: استان های نفت خیز کشور بر اساس مفاد قانون می توانند از سهم سه درصدی از محل درآمدها برخوردار شوند این موضوع بیشتر در حوزه بالادستی و از محل فروش نفت خام و گاز تحقق پیدا می کند که طی سال های اخیر درآمد استان از محل این ماده قانونی افزایش یافت بطوری که این مقدار سه سال پیش تنها 300 میلیارد ریال بود که سال گذشته به 910 میلیارد ریال افزایش یافت و با بهره برداری نهایی از میادین نفتی آذر و چنگوله درآمدهای استان نیز افزایش پیدا می کند.
وی تاکید کرد: وزارت نفت هم اکنون کمک های دیگری نیز در حوزه های آموزش، ورزش، بهداشت و زیرساختی از محل درآمدهای نفتی به سایر ارگان ها پرداخت می کند که در صورت رایزنی مدیران اجرایی دستگاه ها و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی می توان سهم استان ایلام را از این منابع مالی افزایش داد.
استاندار ایلام افزود: ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز از برنامه های وزارت نفت در استان ایلام است که تاکنون ایجاد 10 واحد به تصویب رسیده است.
وی اضافه کرد: این واحدها به بخش خصوصی واگذار می شوند ولی از محل سهم سه درصد و همچنین ملاحظات زیست محیطی نیز درآمدهای خوبی نصیب استان خواهد شد.
مروارید افزود: شهرداری چوار از محل واگذاری پایان کار به پتروشیمی ایلام 50 میلیارد ریال درآمد کسب کرد و این در شرایطی است که این مجموعه هنوز به تولید نهایی نرسیده و در صورت اتمام این پروژه بزرگ درآمدهای بیشتری نیز به استان ایلام تعلق می گیرد.
وی به ظرفیت های استان در حوزه مرزی نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم هر چه زودتر شاهد تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران باشیم ضمن اینکه دولت با ایجاد 2 گذرگاه دیگر مرزی در این استان موافقت کرده و در صدد هستیم زمینه تصویب بازارچه مرزی در منطقه هلاله شمالی را نیز فراهم کنیم.
استاندار ایلام همچنین از تلاش مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی اتصال استان به شبکه راه آهن سراسری خبر داد و ابراز امیدواری کرد امسال روند اجرای این پروژه که مورد خواسته عموم مردم استان است، آغاز شود.

** تدابیری برای بارگشت امید به کار و معیشت بهره وران بخش کشاورزی ایلام

در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید (مرداد 92 تا مرداد 96) صنعت کشاورزی استان ایلام در بخش های مختلف از میزان رشد و توسعه قابل توجهی برخوردار شد و در موضوع تخصیص ها نیز اعتبارات قابل توجهی به کشاورزی این استان اختصاص یافت.
کشاورزی استان ایلام در این چهار سال در بخش های اعطای تسهیلات برای اجرای طرح های نوین آبیاری، زراعت، دام، طیور، شیلات، آبزیان، باغبانی، مکانیزاسیون، آب و خاک، صنایع، ایجاد طرح های کلانی چون احیای اراضی دشت های دهلران و مهران از حوزه آبریز سد کرخه و سامانه گرمسیری رونق چشمگیری یافته است.
استان ایلام به لطف داشتن اراضی حاصلخیز کشاورزی، باغات ثمرده، منابع آب و خاک مناسب و مستعد، کشاورزان سخت کوش و توانمند و حمایت بیشتر دولت می تواند در آینده به یکی از قطب های اصلی و موفق تولید در این بخش تبدیل شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در خصوص وضعیت کشاورزی این استان در دولت تدبیر و امید گفت: در حوزه پرداخت تسهیلات و اشتغالزایی بخش کشاورزی از سال 1392 تا پایان سال 1395 بیش از 371 میلیارد و 725 میلیون ریال تسهیلات به متقاضیان بخش کشاورزی پرداخت شد و پنج هزار و 240 نفر نیز در این حوزه مشغول بکار شدند.
محمدتراب میری در مورد وضعیت زراعت در استان ایلام اظهار کرد: سال زراعی 92 - 91 سطح زیر کشت گندم به عنوان مهمترین محصول زراعی استان 132 هزار و 582 هکتار با میزان تولید 184 هزار و 827 تن بود اما در سال زراعی 95 - 94 با سطح زیر کشت 118 هزار هکتار یعنی رشد منفی 11 درصد به تولید 300 هزار و 830 تن گندم رسید که این میزان با افزایش شاخص رشد 67 درصدی نسبت به سال 92 همراه بود.
وی میزان کشت و تولید محصولات صنعتی چون دانه های روغنی کلزا، ذرت، کنجد در اراضی کشاورزی استان ایلام در سال زراعی 92 - 91 را چهار هزار و 718 هکتار با میزان تولید 14 هزار و 527 اعلام کرد و افزود: در سال زراعی 95 - 94 میزان سطح زیر کشت محصولات صنعتی در استان به سه هزار و 796 هکتار معادل 20 درصد سال 92 کاهش یافت اما مقدار تولید این محصولات به 27 هزار و 197 با رشد 87 درصدی در مقایسه با آن سال رسید.
به گفته وی، شاخص های تولید محصولات مختلف کشاورزی در فاصله سال های 92 تا پایان سال 95 در بخش باغات این استان در سال 92 پنج هزار و 852 هکتار با مقدار تولید 16 هزار و 242 تن انواع میوه بود ولی در سال 95 این میزان به 6 هزار و 220 هکتار سطح زیر کشت و تولید 18 هزار و 233 تن انواع میوه رسید یعنی در این چهار سال شاخص رشد سطح باغات 6 درصد و تولید محصولات باغی 12 درصد افزایش یافت.
میری در خصوص فعالیت های سازمان کشاورزی استان ایلام در حوزه شیلات، دام، طیور و آبزیان در سال های 92 تا 95 گفت: سال 92 میزان تولید گوشت قرمز 25 هزار تن بود که سال 95 به 26 هزار و 26 تن و شاخص رشد چهار درصد رسید، تولید گوشت مرغ سال 92 حدود 42 هزار و 517 تن بود که سال گذشته این میزان به 51 هزار و 500 تن و افزایش 21 درصدی رسید، همچنین 6 هزار و پنج تن انواع ماهی سردآبی و گرم آبی سال 92 در این استان تولید می شد که در سال 95 تولید ماهی به هفت هزار و 515 تن و شاخص افزایش 25 درصدی رسید.
وی در مورد مکانیزاسیون اراضی کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام یادآور شد: سال 92 تعداد چهار هزار و 400 دستگاه تراکتور، 120 دستگاه کمباین و 197 دستگاه دروگر در استان فعالیت می کردند که سال گذشته چهار هزار و 861 دستگاه تراکتور با رشد 10 درصد ، 139 دستگاه کمباین با 15 درصد رشد و 207 دستگاه دروگر با چهار درصد رشد بین کشاورزان این استان توزیع شد.
میری با اشاره به اهمیت موضوع آب و خاک در حوزه کشاورزی این استان افزود: سال گذشته 24 هزار و 721 هکتار زمین زیر پوشش طرح توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار قرار گرفت در حالیکه در سال 92 سیستم های نوین آبیاری تحت فشار تنها در 20 هزار و 51 هکتار اجرا شده بود و این حوزه در چهار سال اخیر 23 درصد رشد داشته است همچنین در سال 92 تعداد 106 حلقه چاه تامین آب کشاروزی برقی شد که در سال 95 این تعداد به 118 حلقه چاه با 11 درصد رشد رسید.
وی در خصوص فعالیت های انجام شده در حوزه صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش کشاوزی هم گفت: تعداد صنایع تبدیلی تکمیلی استان ایلام در چهار سال پیش 202 واحد با ظرفیت اسمی 883 هزار و 912 تن بود ولی در سال 95 تعداد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی به 214 واحد با ظرفیت اسمی 742 هزار و 157 تن رسید که در مقایسه با سال 92 کاهش 140 هزار تنی داشته و در این بخش 16 درصد رشد منفی داشته ایم.

** ایلام استانی مستعد در زمینه زیربخش های کشاورزی

استان ایلام یکی از مستعدترین استان های کشور برای پرورش انواع واحدهای دامی است، تا پایان نیمه نخست سال جاری 2 میلیون و 500 هزار راس دام سبک و سنگین، 61 واحد گاوداری صنعتی شیری با 2 هزار و 800 راس، 350 واحد گاوداری نیمه صنعتی شیری با سه هزار و 900 راس، 170 واحد پرواربندی گوساله صنعتی با 21 هزار راس، 594 واحد پرواربندی گوساله نیمه صنعتی با 19 هزار و 200 راس، 26 واحد پروار بندی بره با ظرفیت 13 هزار راس، 386 واحد پرورش طیور با ظرفیت هفت میلیون قطعه مرغ در هر دوره، زنبور عسل با 76 هزار کلنی و توان تولید 700 تن عسل در سال در این استان وجود دارد.
در حوزه شیلات نیز 200 واحد پرورش ماهیان سرد و گرم آبی با توان تولید 6 هزار و 925 تن ماهی در سال در استان فعال است که از این تعداد، 155 واحد را ماهیان گرمابی و 45 مورد نیز مربوط به پرورش ماهیان سردآبی است.
مقدار تولید سالانه فرآورده های دامی استان 165 هزار تن انواع تولیدات دامی شامل گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، تخم مرغ، عسل و شیرخام است که عمده این فرآورده های دامی افزون بر نیاز مصرف داخل استان است و توان صدور آنها به بازارهای داخلی و خارج کشور وجود دارد.
مجموع اراضی باغی و زراعی استان 340 هزار هکتار است که 80 هزار هکتار آن را اراضی آبی و مابقی آن را دیم تشکیل داده است که یکی از برنامه های اصلی سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه اراضی آبی استان ایلام به شیوه های مدرن و نوین افزایش سطح این اراضی به میزان 180 هزار هکتار تا سال 97 است.
سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در صدد کاهش اراضی دیم و حرکت به سوی کشاورزی آبی و استفاده از سیستم های نوین آبیاری است در این ارتباط طرح احیای اراضی شهرستان دهلران از آبخور سد کرخه، سامانه گرمسیری، توسعه کشت در محیط های گلخانه ای و همچنین طرح های کوچک تامین آب را در دست اجرا دارد.

** احداث 91 کیلومتر بزرگراه در دولت یازدهم در استان ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به اقدام های دولت یازدهم در حوزه راه های این استان گفت: در این مدت بیش از 91 کیلومتر بزرگراه در استان ایلام احداث شده است.
سید کمال الدین میرجعفریان افزود: در این مدت (چهار سال گذشته) در زمینه احداث راه و بزرگراه در استان ایلام اقدام های موثر و مهمی انجام گرفت که نتایج بسیار خوبی از جمله تسهیل در تردد خودروها و کاهش حوادث رانندگی را همراه داشته است.
وی افزود: تا پیش از دولت یازدهم تنها 40 کیلومتر از راه های استان بزرگراه بود که این میزان هم اکنون به 141 کیلومتر افزایش یافته که نشان از توجه دولت به بخش زیرساخت های ارتباطی این استان است.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام از احداث و بهسازی 255 کیلومتر راه روستایی استان ایلام در دولت یازدهم خبر داد و گفت: احداث 65 کیلومتر راه اصلی، 19 کیلومتر راه فرعی و روکش آسفالت 665 کیلومتر راه اصلی از دیگر اقدام های این اداره کل برای توسعه زیرساخت های ارتباطی استان در مدت چهارسال فعالیت دولت یازدهم است.

** گازرسانی به 12 شهر و 186 روستای استان ایلام در دولت یازدهم

مدیر عامل شرکت گاز ایلام گفت: در مدت چهار سال فعالیت دولت یازدهم 12 شهر و 186 روستای این استان به شبکه گاز سراسری متصل شده اند.
عباس شمس اللهی افزود: با گاز رسانی به این تعداد شهر و روستا در این مدت51 هزار مورد اشتراک (36 هزار شهری و 15 هزار روستایی)، 31 هزار و 300 انشعاب، یک هزار و 348 کیلومتر شبکه توزیع و 383 کیلومتر خطوط انتقال گاز در این استان انجام شده است.
وی از راه اندازی 97 ایستگاه تقلیل فشار گاز در دولت تدبیر و امید در این استان خبر داد و افزود: این در حالیست که در ادوار گذشته (10 سال قبل) تعداد دستگاه های سی جی اس (ایستگاه تقلیل) در استان ایلام 58 مورد بوده است.
مدیرعامل شرکت گاز ایلام تاکید کرد: 34 هزار و 260 خانوار شهری و 18 هزار و 820 خانوار روستایی در مناطق مختلف این استان در دولت یازدهم تحت پوشش شبکه گاز رسانی قرار گرفته اند.
شمس اللهی با بیان اینکه گازرسانی به روستاها در اولویت برنامه های دولت تدبیر و امید است، یادآور شد: ضریب نفوذ شبکه گاز به جمعیت روستایی در این استان هم اکنون 65 درصد است.
وی ضریب نفوذ شبکه گاز در جمعیت شهری استان را 98 درصد اعلام کرد و گفت: متوسط ضریب نفوذ گاز در کشور 70 درصد است که این استان در این شاخص هم در بخش روستایی و هم در بخش شهری از میانگین کشوری بالاتر است.
شمس اللهی اضافه کرد: تنها سه شهر ماژین در شهرستان دره شهر و میمه و پهله در حوزه استحفاظی شهرستان دهلران از نعمت گاز بی بهره هستند که عملیات گازرسانی به این شهرها با بیش از یک هزار و 977 خانوار توسط شرکت گاز استان ایلام در دست اقدام است.
از زمان آغاز بکار دولت یازدهم تاکنون بیش از 50 هزار خانوار شهری و روستایی در سطح استان ایلام تحت پوشش شبکه گاز رسانی قرار گرفتند.

** 126 کیلومتر شبکه فاضلاب در استان ایلام احداث شد

مدیرعامل آبفای ایلام با اشاره به عملکرد این شرکت در چهار سال دولت یازدهم گفت: اصلاح و بازسازی 191 کیلومتر شبکه خطوط آب، احداث 10 هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب، ایجاد 15 حلقه چاه و ایستگاه پمپاژ و بیش از 126 کیلومتر شبکه فاضلاب از جمله اقدام های انجام شده این شرکت در طول فعالیت چهارساله دولت یازدهم در سطح استان انجام شده است.

** سرمایه گذاری 564 میلیارد ریال برای طرح های آب و فاضلاب روستایی استان ایلام

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام گفت: در مدت فعالیت چهارساله دولت یازدهم 564 میلیارد ریال برای اجرای طرح های بخش های مختلف آبرسانی به روستاهای این استان هزینه شده است.
نورالله تیموری گفت: این میزان اعتبار در سطح 203 روستای این استان با 17 هزار و 324 خانوار و جمعیتی نزدیک به 83 هزار نفر هزینه شده است.
وی افزود: 293 کیلومتر خطوط انتقال (تعویض و احداث)، 88 کیلومتر شبکه توزیع و حفر هفت حلقه چاه عمیق از جمله اقدام های انجام شده در مدت یاد شده (سال 92 تاکنون) برای آبرسانی به روستاهای استان است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام تاکید کرد: احداث 14 هزار و 100 متر مکعب مخزن آب، 22 کیلومتر خط انتقال، احداث 11 ایستگاه پمپاژ و احداث یک باب ساختمان آزمایشگاه از دیگر فعالیت های انجام شده این شرکت در چهارسال فعالیت دولت تدبیر و امید است.
تیموری تاکید کرد: این اداره کل در راستای تعهد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در مدت فعالیت دولت یازدهم 35 روستای این استان از گردونه آبرسانی سیار خارج کرده است.

** تدبیر دولت برای رونق واحدهای تولیدی ایلام با پرداخت تسهیلات 562 میلیارد ریالی

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام افزود: سال گذشته بر اساس فراخوان وزارت صنعت، معدن و تجارت برای نام نویسی واحدهای تولیدی دچار مشکل در سامانه بهین یاب، 190 واحد و طرح متقاضی ایلام اقدام به نام نویسی در این سامانه کردند و در نوبت رسیدگی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قرار گرفتند.
رضا محمد رحیمی تاکید کرد: ستاد کارگروه رفع موانع تولید استان ایلام با برگزاری نشست ها و مصوبه های متعدد به کمک واحدهای تولیدی آمد، به طوریکه از زمان آغاز اجرای طرح ارائه تسهیلات رونق تولید (اول تیر سال گذشته) به واحدهای صنعتی متقاضی در این استان، بیش از 190 واحد تسهیلات به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شدند.
وی افزود: از این تعداد واحد صنعتی معرفی شده به بانک های عامل استان (190 واحد)، 99 واحد صنعتی تسهیلات مورد نظر خود را برای تامین سرمایه در گردش به مبلغ 562 میلیارد ریال دریافت کردند.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام یادآور شد: علاوه بر بحث تسهیلات مواردی از قبیل تعیین تکلیف بدهی‌های بانکی، رفع مشکل مالیاتی واحدها، رفع مشکلات بیمه‌ ای و تامین اجتماعی واحدها، تامین زیرساخت‌ها اعم از آب و برق و زمین و حل و فصل مسایل مدیریتی واحدهای صنعتی نیز در کارگروه تسهیل تولید به صورت مستمر پیگیری شده است.

** 29 روستای استان ایلام در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید برق دار شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام گفت: در فاصله زمانی نیمه دوم سال 1392 تاکنون (دولت یازدهم) موفق شدیم 29 روستای این استان را به شبکه سراسری برق کشور متصل کنیم.
هادی شیرخانی افزود: برای اجرای شبکه برق به این تعداد روستا با 135 خانوار ساکن در این مدت 22 میلیارد ریال هزینه شد.
وی افزود: تا پایان سال 91 تعداد 579 روستای این استان از نعمت برق برخوردار بودند ولی از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید 29 روستا به این تعداد اضافه شد تا تعداد روستاهای متصل به شبکه برق به 608 روستا افزایش یابد.
شیرخانی با بیان اینکه تمام روستاهای بیش از 10 خانوار جمعیت در سطح این استان به شبکه برق متصل و از مزایای آن بهره مند شده اند، یادآور شد: استان ایلام از استان های پیشرو در توسعه شبکه توزیع برق روستایی در کشور است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام تاکید کرد: سال گذشته چهار روستا (چهار یا پنج خانوار جمعیت) نیز از نعمت برق برخوردار شدند ضمن اینکه برق مورد نیاز خانوارهای عشایری و کوچ رو نیز با توزیع پنل های خورشیدی تامین شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

** احداث یک هزار و 542 واحد مسکن ‌روستایی ایلام در دولت یازدهم

معاون بازسازی و بهسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام گفت: یک هزار و 542 واحد مسکن روستایی در مناطق مختلف این استان در مدت فعالیت چهار سال دولت تدبیر و امید احداث شد.
فاخر محمدیان افزود: 270 میلیارد ریال برای احداث این واحدها در مناطق روستایی استان هزینه شده است.
معاون بازسازی و بهسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام با اشاره به میزان پرداخت تسهیلات به مناطق سیل زده استان در آبان 94 تاکید کرد: یک هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات برای 900 واحد(600 شهری و 300 روستایی) با بهره چهار درصد در مناطق روستایی و پنج درصد در مناطق شهری به واحدهای خسارت دیده پرداخت شد.
وی همچنین به تسهیلات پرداخت شده به مناطق زلزله زده استان در مرداد 94 اشاره کرد و گفت: در مرحله اول و دوم بازسازی مناطق زلزله زده استان ساخت چهار هزار و 653 واحد احداثی و یک هزار و 651 واحد تعمیری با اعتباری بیش از 2 هزار و 150 میلیارد ریال در سه شهرستان آبدانان، دهلران و دره شهر پایان یافت.

** اجرای 313 طرح هادی روستایی ایلام در دولت یازدهم

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام از تهیه نقشه طرح هادی برای تمامی روستاهای بالای 20 خانوار این استان خبر داد و گفت: در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید اجرای طرح هادی در سطح 313 روستای استان به پایان رسیده است.
مجید تیموری افزود: از مجموع 604 روستای مشمول طرح هادی در استان، 203 روستا بالای 20 خانوار و 401 روستا نیز زیر 20 خانوار است.

** شادابی مناطق محروم استان ایلام به مدد طرح تحول سلامت

طرح تحول نظام سلامت که چرخ آن از 15 اردیبهشت سال 92 به حرکت درآمد هنوز پر قدرت به حرکت خود ادامه می دهد البته این طرح بعد از اجرا، رضایت مندی بیش از 80 درصدی جامعه را همراه خود دارد.
افزایش امکانات و تجهیزات درمانی، دارویی و بهداشتی، استقرار نیروهای متخصص و فوق تخصص در دورترین نقاط، کاهش چشمگیر پرداخت هزینه های درمان از سوی بیماران، افزایش و ایجاد مراکز درمانی و کلینیک های تخصصی و پراکنش آنها در همه نقاط شهری روستایی از دیگر برکات اجرای طرح تحول سلامت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام می گوید: ساختمان دانشکده پزشکی، ایجاد مرکز غربالگری سرطان و راه اندازی دستگاه سی تی اسکن بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام و طرح توسعه بیمارستان تک تخصصی زنان در محل بیمارستان آیت الله طالقانی، راه اندازی اورژانس و مرکز فوریت 115 شهری لومار، ایجاد بخش سوختگی، کلینیک تخصصی و 6 اتاق عمل در بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام از جمله اقدامات صورت گرفته ناشی از طرح تحول نظام سلامت است.
دکتر علی دلپیشه افزود: راه اندازی دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان شهدای دهلران، راه اندازی مرکز اورژانس بدره و آزمایشگاه مرکز بهداشتی درمانی روستای چشمه شیرین این شهرستان و همچنین بهره برداری از دستگاه سونوگرافی اهدایی خیران در مرکز درمانی ملکشاهی در طول اجرای طرح تحول سلامت در استان اجرایی شده است.
رئیس مرکز بهداشت استان ایلام نیز گفت: طرح تحول سلامت چهره بهداشت و درمان استان ایلام در مناطق روستایی را همچون نقاط شهری متحول کرد و 6 هزار و 214 نفر از مزایای برنامه پزشک خانواده بهره مند هستند.
راضی ناصری فر افزود: 15 برنامه ملی و استانی و 10 پروژه پشتیبان درحوزه بهداشت و درمان در نقاط مختلف شهری و روستایی استان ایلام انجام گرفته و بعد از اجرای طرح تحول سلامت 100 درصد مناطق روستایی، عشایری و حاشیه نشینان شهری و 90 درصد مناطق شهری از خدمات آن بهره مند شده اند.
وی یادآور شد: در قالب طرح تحول سلامت 203 خانه بهداشت روستایی، 63 مرکز شهری و روستایی و 14 پایگاه حاشیه شهری با بهره مندی از تیم سلامت به مردم خدمات رسانی ارائه کردند.
به گفته وی، طرح سیب سلامت نیز از دیگر خدمات بهداشتی درمانی ارائه شده به مردم است که در قالب این طرح اقشارمختلف به صورت رایگان مورد غربالگری سلامت قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه 85 درصد کل جمعیت استان ایلام تحت پوشش خدمات طرح سیب سلامت قرار دارند، اظهار کرد: 100 درصد مناطق روستایی، عشایری و حاشیه نشینان شهری در این طرح حضور دارند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزود: بعد از اجرای طرح تحول سلامت، 89 پروژه بهداشتی با اعتبار 900 میلیارد ریال از بودجه وزارت درمان و اعتبارات استانی شامل احداث، تعمیر یا تجهیز خانه ها و مراکز بهداشت برای استان ایلام تعریف شد که در این مدت 16 واحد تعمیر، 44 واحد تجهیز و 6 واحد دیگر احداث وافتتاح شد و ساخت سایر پروژه ها نیز در دست اقدام است.
به گفته وی، از دیگر آثار طرح تحول سلامت حضور تیم ها و کارشناسان سلامت در نقاط مختلف استان بویژه مناطق روستایی، عشایری و حاشیه نشینان شهری است که این افراد روند بیماری های غیر واگیر ساکنان این مناطق را پیگیری و کنترل می کنند.
دکتر ناصری فر تاکید کرد: تاکنون 87 درصد بیماران دارای فشار خون بالا و 30 درصد افراد مبتلا به دیابت از خدمات بهداشتی و درمانی برخوردارند و همچنین تیم های سلامت با انجام برنامه های بهداشتی از طغیان بیماری های گوارشی در مناطق روستایی، عشایری و حاشیه نشینان شهری جلوگیری شده است.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 701700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =