اگر فوت کارگر ناشی از حادثه کار باشد، یعنی در محل کارگاه و ملحقات آن فوت کرده، خانواده از مستمری فوت برخوردار می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،کاربری در صفحه مشکلات مردم نوشته است: کارگری ۱۸روز در یک کارگاه سابقه کار دارد که فوت می‌کند. آیا خانواده وی از مستمری برخوردار می‌شوند یا خیر؟ تعهد کارفرما در قبال این کارگر و خانواده‌اش چیست؟


در این باره روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی پاسخ داد: اگر فوت کارگر ناشی از حادثه کار باشد، یعنی در محل کارگاه و ملحقات آن فوت کرده، خانواده وی از مستمری فوت برخوردار می‌شوند، ولی اگر فوت غیرناشی از کار باشد، خیر. برقراری مستمری فوت غیرناشی از کار منوط به داشتن حداقل یک‌سال سابقه در۱۰سال قبل از فوت است که ۹۰ روز آن در سال آخر باشد.

در مورد تعهدات کارفرما در مورد کارگری که فوت می‌کند لازم به توضیح است که در این خصوص نیز مسئله دو بعد دارد، اگر فوت در محل کارگاه باشد و کارفرما با توجه به نظر بازرس اداره کار مقصر شناخته شود، کارفرما می‌باید به میزان تقصیر دیه پرداخت کند. موضوع دیه توسط دادگاه تعیین و رای مقتضی صادر می‌شود. در این حالت همچنین کارفرما موظف به پرداخت خسارات وارده به سازمان تامین اجتماعی از بابت پرداخت مستمری به خانواده متوفی و هزینه‌های درمانی مربوطه به میزان تقصیر تعیین شده است. در صورتی که فوت ناشی از کار نباشد، کارفرما فقط موظف به پرداخت مطالبات کارگر شامل حقوق معوقه، حق سنوات، مرخصی‌های پرداخت نشده است.

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =