۰ نفر
۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۰

عزیزالله حاتم زاده*

یکی از محورهای مورد نقد ترامپ در سیاست خارجی آمریکا چه در دوران تبلیغات انتخاباتی و چه پس از رئیس جمهور شدن، اتحادهای نظامی و هزینه هایی بود که آمریکا برای حمایت از متحدان خود در سراسر جهان متقبل می شود. او معتقد بود برخی از مهمترین متحدان آمریکا مانند عربستان، آلمان و کره جنوبی ضمن بهره گیری از چتر حمایتی آمریکا هزینه چندانی برای این مساله نمی پردازند و سرمایه خود را صرف تقویت اقتصاد خود می کنند. بنابراین، در راستای شعار " اول آمریکا"، ترامپ معتقد بود که این کشورها باید هزینه حمایت آمریکا از خود را بپردازند.

یکی از مهمترین موارد در این زمینه که ترامپ بر آن تاکید داشت، کشور عربستان سعودی بود. ترامپ پس از ریاست جمهوری تلاش کرده است تا در ازای حمایت سیاسی و امنیتی از عربستان به نوعی از این کشور اخاذی کند. در اولین مورد از این روند، ترامپ در ماه می سال جاری ضمن سفر به عربستان یک قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به این کشور را منعقد کرد که حدود یک ملیون فرصت شغلی جدید در آمریکا ایجاد می کند. در ازای این معامله (باج) ترامپ از روند انتقال قدرت در عربستان و اقدامات محمد بن سلمان ولیعهد این کشور حمایت کرده و اقدامات خصمانه خود را علیه ایران تشدید کرده است. اما مساله صرفا به اینجا ختم نشده است و ترامپ اخیرا در یک توییت هشدارگونه از عربستان خواسته است که سهام شرکت نفت خود را در بازار بورس نیویورک عرضه کند:"بسیار سپاسگزار خواهم بود که عربستان واگذاری عمومی سهام شرکت آرامکو را در بازار مبادلات سهام نیویورک انجام دهد. این برای آمریکا بسیار مهم است".

عربستان سعودی در راستای سیاست کاهش اتکای به نفت و تنوع بخشیدن به اقتصاد خود و همچنین تامین سرمایه لازم برای پیشبرد اصلاحات سیاسی مد نظر محمد بن سلمان از دو سال پیش اعلام کرده که قصد دارد بخشی از سهام شرکت نفت خود (آرامکو) را واگذار کند. در اولین مرحله از این واگذاری عربستان به دنبال این است تا 5 درصد از سهام این شرکت را که قیمت آن حدود 100 میلیارد دلار برآورد می شود، به صورت عمومی واگذار کند. با توجه به اینکه ارزش کل سهام آرامکو حدود 2 تریلیون دلار ارزیابی می شود، این بزرگترین واگذاری عمومی سهام در طول تاریخ است.

بنابراین، در ماههای اخیر بازارهای عمده سهام به ویژه دو بازار بزرگ نیویورک و لندن رقابت گسترده ای برای جذب و ثبت این واگذاری داشته اند. در حالی که عربستان از انتخاب بازار نیویورک برای عرضه این سهام به دلیل نگرانی از قانون عدالت علیه حامیان مالی تروریسم (JASTA) که امکان بلوکه کردن داراییهای عربستان را به دولت آمریکا می دهد، ناامید شده بود. اما حالا با این اقدام ترامپ که به باج خواهی شبیه است به نظر می رسد که چاره ای جز عرضه آن در بازار سهام نیویورک ندارد.

دونالد ترامپ چند روز بعد از توییت خود مبنی بر درخواست از عربستان برای ثبت واگذاری در بازار بورس نیویورک، به طور قاطع از اقدام محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در بازداشت تعدادی از شاهزاده های سعودی به اتهام فساد اقتصادی که طی آن ضمن حذف رقبای بالقوه خود برای کسب مقام پادشاهی مسیر انتقال قدرت به خود را نیز هموارتر کرد، حمایت کرد تا این دو موضوع را به طور ضمنی به یکدیگر پیوند داده باشد: حمایت از انتقال قدرت و اقدامات پادشاه و ولیعهد عربستان در مقابلِ عرضه سهام آرامکو در آمریکا و احتمالا خریدهای تسلیحاتی بیشتر در آینده.

در صورتی که عربستان سهام آرامکو را در آمریکا عرضه کند، این موضوع دستاورد بزرگی برای دولت ترامپ خواهد بود. بازاری که عرضه این سهام را انجام دهد، درآمد زیادی از این موضوع کسب می کند. علاوه بر این، انجام این معامله می تواند اعتبار و اهمیت بازاری که معامله در آن صورت گرفته را دوچندان کند و زمینه ساز جذب شرکتهای بزرگ دیگر برای واگذاری سهام خود در آن بازار شود.

*پژوهشگر گروه مطالعات بین الملل اندیشکده سیاستگذاری و حاکمیت

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
    0 0
    سعودیها بیشتر به فکر امنیتشان هستند حالا به هر قیمتی که شده
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
    1 0
    بعد یک عده میان میگن ترامپ دیوانه هست.