برگزاری سمینار تخصصی تدوین و توسعه تدریجی حقوق بین الملل با تاکید بر پدیده جهانی شدن در سقز

سمینار تخصصی "تدوین و توسعه تدریجی حقوق بین الملل با تاکید بر پدیده جهانی" به همت دانشگاه پیام نور- مرکز سقز و شعبه غرب انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد در سالن همایش های این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سقز، در ابتدای این نشست که با استقبال گسترده اساتید، دانشجویان و محققان همراه شد، دکتر علیرضا شریفی ریاست دانشگاه پیام نور مرکز سقز و دکتر اسکندر مرادی ریاست محترم دانشگاه پیام نور استان کردستان ضمن خیرمقدم به پروفسور جمشید ممتاز ابراز امیدواری کردند که چنین نشست هایی موجبات توسعه علم، تبادل فکری، توسعه فعالیت های پژوهشی و ایجاد انگیزه در بین دانشجویان این خطه از غرب کشور را فراهم سازد.

در ادامه نشست پس از پخش کلیپی در خصوص فعالیت های پروفسور جمشید ممتاز، رئیس اسبق کمیسیون حقوق بین الملل سازمان ملل متحد، وی سخنرانی خود را با عنوان تدوین و توسعه تدریجی حقوق بین الملل ارائه داد

پروفسور ممتاز در ابتدا ضمن ارائه تعریفی از مفهوم تدوین و توسعه تدریجی به پیشینه تدوین و سابقه آن از زمان انعقاد کنوانسیون های لاهه ۱۸۹۹ و ۱۹۰۷ در عرصه قراردادی پرداخت و گفت: در جامعه بین المللی ابتدا قواعد بصورت عرفی و نانوشته مطرح می شد که مشکلات و اختلافاتی را فراهم نموده، لذا از قران 19 نوشتن قواعد شروع و کنفرانس هایی برگزار و به مرور چندین کنوانسیون مثل: حقوق بشردوستانه، داوری بین المللی و... تدوین و بعد از جنگ جهانی اول هم 3 قانون حقوق دریاها، تابعیت و مسئولیت دولت ها نوشته شد

رئیس اسبق کمیسیون حقوق بین الملل سازمان ملل متحد یکی از دلایل جنگ جهانی دوم را شفاف نبودن حقوق بین الملل و سوی استفاده ابرقدرت ها از این خلل عنوان کرد

این استاد دانشگاه تهران و یکی از بنیان گذاران انجمن ایرانی مطالعات ملل متحد گفت: در حال حاضر امر تدوین و توسعه تدریجی را از دو طریق نمایندگان دولت ها در مجمع عمومی و کارشناسان و متخصصین در قالب کمیسیون حقوق بین الملل در سازمان ملل ممکن دانست
پروفسور ممتاز در بخش اول صحبت های خود اعلامیه جهانی حقوق بشر را سرآغاز سلسله تحولاتی در جهت تصویب معاهدات دیگری ذکر کرد، چرا که برای اولین بار سلسله تعهداتی در خصوص رعایت حقوق اتباع خود کشور را بر دوش دولت های متبوع آنان می گذارد.
عضو آکادمی حقوق بین الملل لاهه افزود: قطعنامه های مصوب مجمع عمومی ملل متحد به عنوان حقوق نرم و کنوانسیون هایی که در چهارچوب اختیارات سازمان ملل متحد از طریق مشارکت نمایندگان دولت ها به تصویب رسیده استٰ، بخشی از سیر تکامل تدوین و توسعه حقوق بین الملل را فراهم آورده است.

رئیس سابق انجمن ایرانی مطالعات ملل متحد در بخش دوم سخنانش به کارنامه کمیسیون حقوق بین الملل اشاره داشت و افزود: ماده ۴۱ طرح مسئولیت بین المللی دولت ها در سال ۲۰۰۱ انقلابی در حوق بین الملل است که از رهاورد توجه به توسعه تدریجی حاصل آمد. بر اساس ماده یاد شده بر عدم شناسایی اعمال و نتایج حاصل از نقض قواعد آمره و مسئولیت دولت ها در صورت این اتفاق تاکید می شود.

ممتاز افزود: تحت تاثیر این توسعه تدریجی، طرح حمایت دیپلماتیک سال ۲۰۰۵ توسط کمیسیون تدوین که توصیه جدی به کشورهایی دارد که از تبعه خود در صورت قربانی شدن از رهاورد نقض قواعد آمره حمایت دیپلماتیک به عمل آورد. همچنین شاهد این مهم در طرح سال ۲۰۱۴ کمیسیون با عنوان اخراج مهاجران که از مظاهر حاکمیتی است، هستیم که ماده ۲۴ آن اشعار میدارد: در صورتی که اخراج مهاجر منجر به نقض فاحش حقوق بشر و جنایات بین المللی و در نهایت قربانی شدن فرد مهاجر می شود، حق دولت ها برای اخراج فرد را محدود می سازد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: چنین تحولاتی بیانگر آن است که تجویز ماده ۵۳ کنوانسیون حقوق معاهدات محدود به عرصه قراردادی نمانده است و در سایر حوزه های حقوق بین الملل نیز کاربرد دارد.

وی گفت: کنوانسیون های مختلفی از جمله: کنوانسیون های تغییرات آب و هوایی، مقابله با فساد، مقابله با جرایم سازمان یافته، مقابله با تروریسم در راستای برقراری صلح جهانی و رعایت حقوق شهروندان تدوین شده و به کشورهای مختلف جهت اجرا ابلاغ شده اند.
پروفسور جمشید ممتاز در جمع بندی بیانات خود هدف از تدوین و توسعه تدریجی حقوق بین الملل را ابهام زدایی و شفاف سازی حقوق بین الملل دانست و خاطرنشان ساخت: این امر می تواند به نفع کشورهای ضعیف در برابر قدرت های جهانی باشد، چرا که این قدرت ها تمایلی به شفاف شدن در حقوق بین الملل ندارند تا بتوانند از این رهاورد به آسانی برای توجیه اعمال خویش دست به تفسیر حقوقی بزنند.

در پایان نشست ضمن برگزاری جلسه پرسش و پاسخ، در جهت پاسداشت زحمات و خدمات ارزشمند پروفسور جمشید ممتاز مراسم تقدیر نیز برگزار شد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =