دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین ضمن توضیح کوتاهی درباره فرقه های صوفیه در شمال عراق، به معرفی یک کتاب عربی در این زمینه پرداخته است.

عضو هيت علمي دانشگاه تهران در بخشی از ابتدای یادداشت می نویسد:
«اگر در قرون گذشته و دور، مانند قرنهای ششم تا نهم و دهم هجری، ایران مرکزی برای تصوف بود، و بعدها به خاطر مبارزات صفویه با آنان بساطشان از ایران برچیده شد، عراق به خصوص شمال آن از دیرزمان تا امروز همچنان یکی از پایگاه های اصلی تصوف به شمار می آید. این وضعیت در آناتولی هم برقرار بوده و هست و همچنان گروه های بزرگی مانند نقشبندیه، بکتاشیه و قادریه جزو متنفذترین گروه های صوفی این مناطق هستند. اصولا درآمیختگی گروه های شگفت در این ناحیه که باید فرقه های غالی علی اللهی و علوی و ایزدی و غیره را هم در شمار آنها آورد پدیده ای تاریخی است که دایما در درون خود متحول می شده و تا به امروز این وضعیت ادامه یافته است.»
این عضو پرکار وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه نوشته است:
«جالب است بدانیم که بنا به آنچه شهرت دارد خود آتاتورک علوی بوده و فکر کنم درست است. اخیرا دوستی هم گفت که اردوغان نقشبندی است. جالب است توجه داشته باشیم که وجود این فرقه های عجیب و شگفت در این منطقه یکی از دشواری های اصلی داعش است، ضمن آن که گروه قابل توجهی از نقشبندی ها (شاید به خاطر ارتباط با حزب بعث و مخالفت با دولت مالکی) به داعش پیوستند (هرچند با حفظ هویت و موضع انتقادی به خصوص تخریب اماکن متبرکه) اما غالب این فرقه ها برای داعش یک معضل هستند. زیرا علاوه بر آن که داعش بیشتر اینها را بی دین می داند، به دلیل سلفی بودن، با تصوف مشکل دیرین و جدی دارد و با تمام مظاهر آن درگیر است.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم قدبیگ لو IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    14 1
    اردغان اهل سنت و حنفی مذهب می باشد و اتفاقا با علوی ها در ترکیه که حدود 15 درصد ترکیه است در رقابت انتخاباتی بوده است
  • بهروز A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    3 4
    خبرآنلاین لطفا منتشر کن بقیه دوستان هم مودبانه در این مورد نظر بدهند دکتر عزیز موضع ما در مورد اینها چیست ؟ آنها را با دین می دانیم ؟ و اگر بخواهند می توانند در کشور ما فعالیت مذهبی داشته باشند ؟
    • ایرانی GB ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
      6 0
      عمو جون کلاس چندی؟ مگه برات مهمه دیگران چه نظری راجب دین و اعتقاد و باورهات دارن؟ اکثریت مردم کشور ما مسلمان وشیعه مذهب هستن اما مذهب شیعه در بین مسلمان در اقلیت هست در بعضی جاها شیعیان رو با الفاظی چون رافضی و صفوی و... میخوانند پس ما باید برامون این حرفها مهم باشه ؟حالا چه اهمیتی داره که ما دین اونا رو قبول داشته باشیم یا نه .به هر حال هر کسی یک دینی برای خودش داره اما نکته مهم اینه که همه انسان و مخلوق خدای بزرگ هستیم
  • مسلم بن عقیل EU ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    1 0
    گروه نقشبندیه که با داعش متحد شده صرفاً اسم نقشبندیه را داردمثل داعش که اسم دولت اسلامی را یدک می کشد مگر نه گروهی بعثی هستش و هیچ دخلی به صوفیان نقشبندی عراق نداره ... اتخاذ این اسامی با سیاست است ... اگر به سایت این گروه بعثی مراجعه شود کاملاً مشخص است سیاستشان چیست؟ البته قبل از اینکه با داعش متحد شوند.