معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان از ثبت روستای فشتکه بخش خمام به عنوان روستای ملی حصیر کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان،سلمان شاه محمدی در تشریح این خبر اظهار داشت: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توجه به منویات مقام معظم رهبری در نامگذاری امسال تحت عنوان«اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال»توجه به پتانسیل های جوامع روستایی و جهت دهی آن به سوی افزایش نرخ اشتغال و تولید در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه روستاها توان مناسبی برای اجرای طرح های اقتصادی زودبازده با قابلیت خود اتکایی دارند،صنایع دستی را رکنی اثرگذار در تحقق این مهم قلمداد کرد و افزود:در بسیاری از روستاهای گیلان تولید صنایع دستی مرسوم است و مواد اولیه آن بصورت طبیعی تامین می شود.

شاه محمدی،حصیر را نمونه ای از این ادعا خواند و گفت:از صنایع دستی مهم برخی روستاهای گیلان به ویژه در پاییز و زمستان حصیر بافی است که ماده اولیه آن نوعی گیاه جنگلی کوچک (در زمان محلی به نام لی) بوده که در حاشیه همین روستا می روید. این مسئول؛ فشتکه خمام را روستایی ممتاز در بحث تولیدات حصیری دانست و بیان داشت:با توجه به ظرفیت و توانمندی این روستای نمونه گردشگری،ثبت ملی حصیر فشتکه به انجام رسید.

وی با بیان اینکه هنرمندان این روستا در سطح کشور فعالیت های بزرگی در قالب نمایشگاهی و کارگاه هی انجام می دهند،اذعان کرد:به یقین تلفیق جاذبه های طبیعی و گردشگری روستای فشتکه با توانمندی های حوزه صنایع دستی موجبات حضور بیشتر گردشگران در این منطقه و رقبت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری را افزایش می دهد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان،ایران در کنار کشورهایی مانند ژاپن،کره و مکزیک یکی از شانزده کشور تولیدکننده‌ حصیر به شمار می‌رود. پیشینه‌ تاریخی این تولیدات در ایران نشان می‌دهد،استفاده‌ ایرانیان قدیم از حصیر منحصر به زیرانداز نبوده و در ساخت ظروف نیز از حصیر استفاده می‌کردند.امروزه ظروف حصیری بر خلاف کاربری اصلی حصیر یعنی زیراندازها،با استقبال بیشتری بین علاقمندان به صنایع دستی مواجه شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =