آیت الله جوادی آملی می گوید: «خدای سبحان مهمان دلهای شکسته است و آن انکسار را آن فقر را آن خضوع را آن خشوع را آن بندگی خالص را خدا می‌پذیرد.»

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسرانیوز، آیت الله جوادی آملی در جلسات مختلفی به فضیلت این ماه فرخنده اشاره داشته تا اندیشه و انگیزه در نهاد انسان سالک تبلور پیدا نموده و راه پیشرو را به زیبایی طی کند. نکات مهم سخنان این مفسر قرآن و استاد اخلاق در این باره را در ادامه می خوانید.

وجود مبارک امام سجاد(سلام الله عليه)، دعاي او و زيارت او، با تعليم آميخته است. آن امام همام در لابه‌لاي دعا(صلوات شعبانیه) همان ﴿يُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ﴾ را بیان مي‌کردند. در صلوات شعبانیه، انسان خود را در سايه رحمت بي‌انتهايي که خدا نصيب پيامبر مي ‌کند مشمول ادعيه سِعه رحمت ذات اقدس الهي مي‌ نماید. در این دعا به خداوند عرض می کنیم که پیامبر (ص)را شفيع ما قرار بده؛«وَاجْعَلْهُ لي‏ شَفيعاً مُشَفَّعاً وَطَريقاً اِلَيْکَ مَهيَعاً»، در اين جمله حضرت سجاد (علیه السلام) به خدا عرض مي‌ کند: خدایا اين ماه ماه پیامبر و صدر و ذيل این ماه، رحمت است و رحمت بودنِ صدر و ذيل این ماه براي اين است که نبيّ رحمت شب‌ها را به نماز و روزها را به روزه مي‌گذراند. يعني اين زمان را اين متزمّن پربرکت کرد، همان‌طوري که مکان را اين متمکّن پربرکت مي‌کند.

شب و روز ماه شعبان با عبادت پيغمبر زينت گرفت، يعني سنّت او و عادت مستمرّ او اين بود که شب‌ها را زنده‌ می داشت و روزها را روزه می گرفت، و لذا این پیامبر است که این اين ماه را ماه رحمت کرده است.

در همين دعاي نوراني، وجود مبارک امام سجاد(سلام الله عليه) به ما آموخت که بگوييم خدايا اولاً ما را همراه و در کنار پیامبر قرار بده ، ثانیاً نبوّت، رسالت و وحي او را براي من يک طريق باز قرار بده که من اگر بخواهم آن را بپیمایم هيچ کسي مزاحم من نباشد.

اگر کسي واقعاً در خدمت وحي و نبوّت بود اين شخص يک طريق مهيعه و راحت دارد، که نه بيراهه مي‌رود نه راه کسي را مي‌بندد و اگر ـ خداي ناکرده ـ مشکلي داشت اين راه بسته می شود و اين راهِ بسته به مقصد نمي‌رسد همان که فرمود: ﴿فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ﴾؛ شک و ترديد باعث عجز است، ولي اگر انسان وارد يک طريق مهيعه شد مرتب بدون مزاحمت به مقصد مي‌رسد.

اين دعاهاي ماه رجب و شعبان براي آن است که انسان را هم شايسته کند که مهمان خدا بشود هم شايسته کند که مهماندار خدا بشود؛در اين معامله سود کلاً مال انسان است چون گاهي خداي سبحان مبايعه مي‌کند خريد و فروش مي ‌کند و با انسان گفتگو دارد چه اينکه در مناجات شعبانيه همين است. اما خدا مهمان ما باشد يعني چه؟ ما چه داريم که او را مهمان کنيم يک و چه وقت او مهمان ما مي‌شود دو؟! اين در حديث قدسي آمده است که «انا عند المنکسرة قلوبهم» يعني خداي سبحان مهمان دلهاي شکسته است و آن انکسار را آن فقر را آن خضوع را آن خشوع را آن بندگي خالص را خدا مي‌پذيرد اين «انا عند المنکسرة قلوبهم» جزء مصاديق مهمان شدن خدا نسبت به دلها است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =