معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، برنامه‌های شهرداری را برای توسعه حمل و نقل عمومی تشریح کرد.

امید کریمی: مهمترین معضل تهران، ترافیک است؛ اعصاب و روان مردم را بهم ریخته است و البته متهم اصلی آلودگی هوا هم هست. مطابق یک امار نه چندان رسمی هرسال 200 ساعت از عمر شهروندان تهرانی در ترافیک تلف می‌شود. اما اصلی‌ترین راه کاهش ترافیک استفاده از حمل و نقل عمومی است، توسعه حمل و نقل عمومی به اشکال مختلفش در تهران البته که مفید نبوده است؛ حتی وضع موجود را هم حفظ نکرده و تنها از فاجعه بدتر، پیشگیری کرده است. 

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه گروه رسانه‌ای خبر، به سوالات خبرآنلاین درباره راه‌های کاهش ترافیک و برنامه‌های توسعه‌ای شهرداری تهران برای حمل و نقل عمومی پاسخ داد. او از احتمال جایگزینی ال‌آرتی (قطار برقی سبک شهری تندرو) خبر داد. مشروح مصاحبه را در ادامه می‌خوانید؛

همه می‌دانند بزرگترین مشکل تهران ترافیک است و همه هم البته راه حل آن را استفاده از حمل و نقل عمومی می‌دانند اما خیابان‌های چقدر ظرفیت دارند که بتوانیم حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم؟

ببینید اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که اتفاقا ظرفیت خیابان‌های تهران زیاد هم هست و این شهر در مقایسه با بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا خیابان‌ها بزرگراه‌های بسیار زیادی دارد، اشکال اصلی که در تهران وجود دارد این است که ماشین زیادی در شهر تردد می‌کند، اگر هم بر این موضوع غلبه نکنیم هرچقدر خیابان‌های تهران را گسترش دهیم نمی‌توانیم مسئله ترافیک را حل کنیم.

پس اگر راه حل ترافیک چه چیزی است؟

به لحاظ زیرساختی باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم، به لحاظ فرهنگی هم مردم را قانع کنیم که از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و به لحاظ مقرراتی هم باید کاری کنیم که حمل و نقل شهری گران باشد، الان نکات جدی‌ای که در تهران با آن مواجه هستیم و باید حل شود پارکینگ خودرو است. مثلا الان یک مغازه‌داری صبح اول وقت خودروی خود را می‌گذارد جلوی مغازه‌اش، بعد مشتری‌هایی که می‌خواهند آنجا پارک کنند به جای دیگری می‌روند که پارک کنند، حتما باید کاری کنیم که کسی نتواند صبح تا شب ماشینش را جایی پارک کند چون آن جای پارک برای افرادی است که برای خرید مراجعه کرده‌اند. پس به طور کلی باید توسعه حمل و نقل عمومی، فرهنگ سازی و قیمت‌گذاری پارکینگ‌‌ها را دنبال کنیم.

منظورتان فقط قیمت‌گذاری پارکینگ‌ها است یا نه مثلا می‌گویید برای برخی اتوبان‌ها عوارض هم مشخص شود؟

بله در خیلی از کشورها برای کنترل ترافیک اینکار را می‌کنند.

اما اینکار منجر به ایجاد نارضایتی می‌شود، در دوره‌ قبل هم به علت اعتراضات، شهرداری از تعیین عوارض برای طبقه دوم بزرگراه صدر منصرف شد. فکر می‌کنید امکان این کار وجود داشته باشد؟

ببینید من فکر می‌کنم اگر مردم قانع شوند که عوارض گرفته شده به نفع توسعه‌ حمل و نقل عمومی خودشان خرج می‌شود نارضایتی ایجاد نمی‌شود. مردم فقط در مواردی اعتراض می‌کنند که نمی‌دانند پولی که دارند هزینه می‌کنند کجا می‌رود. البته باید اینکار را جایگزین طرح ترافیک کنیم، این کاری که برای منطقه مرکزی شهر طرح ترافیک می‌گذاریم عوارض بلندمدت اجتماعی دارد، عملا بخشی از مردم دیگر از آن منطقه رفته‌اند.

یعنی یکی از دلایلی که منطقه 6، 7 و 12 خالی شدند به همین علت است؟

بله یک علت این موضوع همین است، چون مردم احساس کردند که نمی‌توانند از خودرو خود استفاده کنند، در بقیه دنیا معمولا به جای محدودیت گذاشتن، مسئله را با قیمت گذاری مدیریت می‌کنند. با این مکانیزم افراد ترجیح می‌دهند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند مگر اینکه کار واجبی داشته باشند.

شما روی حمل و نقل عمومی خیلی تاکید کردید، دو بخش اصلی این موضوع هم اتوبوس و مترو است. در دوره‌ قبلی خیلی تلاش شد که با خطوط «بی آر تی» بخشی از نیازهای مردم بر طرف شود، اما مردم از برخی از این خطوط نارضایتی دارند، مثلا خط بی‌ارتی بزرگراه امام علی یا چمران. شما چه برنامه‌ای در این رابطه دارید؟

BRT سیاست درستی بوده و ما باید نواقصش را برطرف کنیم، البته باید در نظر گرفته شود هر خطی که برای «بی آر تی» بسته می‌شود اتوبوس بتواند در آن بیشتر از خودروهای شخصی جمعیت جابجا کند. به همین دلیل برخی از انتقادات وارد است، مثلا الان در اتوبان امام علی یک خط را بسته‌ایم و در آن هر 15 دقیقه یک اتوبوس رد می‌شود و این یعنی اط ظرفیت آن خط استفاده نمی‌شود. ولی راه حل این نیست که کلا این خطوط را جمع کنیم باید مسئله کمبود اتوبوس را حل کنیم و کاری کنیم جمعیت بیشتری در «بی آر تی» ها جابجا شوند.

ماجرای استفاده از «ال آر تی» و مونوریل به کجا می‌رسد؟

اینها مدل‌های مختلف حمل و نقل ریلی هستند و ما متاسفانه در تهران فقط به سمت مترو رفتیم که گرانترین نوع حمل و نقل ریلی شهری است، در صورتی که LRT با یک سوم یا یک یک‌چهارم هزینه مترو ساخته شود. پس ما به خطوط ال‌آرتی هم توجه می‌کنیم و در جاهایی که نیاز باشد از آن استفاده می‌کنیم.

یکی از خطوطی که بسیار جنجالی شده بود، طرح خط متروی ولیعصر بود. فکر می‌کنید بتوان با «ال آر تی» این موضوع را حل کرد؟

این را مشاور پروژه باید مطالعه کند. چون یک طرحی که وجود دارد این است که «بی آر تی» تجریش تا راه آهن به «ال آر تی» تبدیل شود که فضای فعلی را ۲ متر کاهش می‌دهد یعنی یک لاین به خطوط ماشین اضافه می‌شود. ولی در رابطه با مترو جهاد به تجریش هم مطالعاتی انجام شده است و باید هزینه‌ها و مشکلاتش بررسی شود.

تهران 9 خط مترو دارد، پیشنهاد شده بود که 17 خط دیگر هم اضافه شود. فکر می‌کنید امکان طراحی خطوط جدید به مترو وجود دارد یا با توجه به هزینه‌های مترو این خطوط کافی است؟

ببینید 2 بحث وجود دارد؛ یکی این است که در حوزه خطوط مورد نیاز تهران بازنگری شود، چون الان دیگر نوع نیازهای تهران تغییر کرده است. بحث دوم درباره ساخت این خطوط جدید است، واقعیت این است که بر اساس برآورد ما تهران 15 خط جدید مترو نیاز دارد. الان از 194 کیلومتر از مترو بهره‌برداری شده است، خطوط 6 و 7 هم ساخته‌ایم و باید به بهره‌برداری برسد وسعت متروی تهران به حدود 240 کیلومتر می‌رسد. ولی در رابطه با داشتن اعتبار برای ساخت مترو باید یک راهکار جدی داشته باشیم، الان برای تکمیل همین 7 خط فعلی 22 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است، یعنی به طور میانگین در ااین سال باید سالی 5500 میلیارد تومان اعتبار بدهیم.

  47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    58 14
    مناطقی از تهران که نیاز به مترو یا منوریل دارد و بی آر تی و اتوبوس به درد نمیخوره : کل اتوبان همت : از خیابان نوحید در تهرانپارس تا دهکده المپیک کل اتوبان بابایی ، صدر و نیایش : از حکیمیه تا شهران کل خیابان ولیعصر : از تجریش تا راه آهن کل اتوبان رسالت : از اتوبان باقری تا اشرفی اصفهانی کل اتوبان چمران : از پارک وی تا نواب کل اتوبان مدرس : از هفت تیر تا پارک وی کل اتوبان امام علی : از اتوبان ارتش تا شهرری مهمترین عامل وصل شدن این شبکه ها به همه ، تا اگر کسی ماشین نمیاره به راحتی بتونه سرکارش بره نه اینکه نصف راه رو با حمل و تقل عمومی و ارزان بره بقیش رو مجبور باشه با تاکسی بره منوریل بسیار بهتر از اتوبوسه چون آلودگی صوت و هوا نداره و ظرفیتش بیشتره مثالش هم استانبول هست
    • محمد A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      مملکت خودمونه هرجاش بخوایم ساکن میشیم. چطور تهرانی‌ها در نفت و گاز بوشهر 1000کیلومتر اونورتر مفت و مجانی سهم دارن اما مثلا یه بوشهری در تهران اونم بابت خونه‌ای که پولشو داده سهم نداره؟ دوستان تهرانی خیلی خود زرنگ بین تشریف دارن
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    بی آر تی با ال آرتی چه فرقی داره ؟ فقط هزینه اضافه ... بخور بخور شهرداری و پیمانکارها ... نصفه ول کردن طرح ... اسیری مردم در خیابان ها اگر بخوان اجرا کنن 20 سال طول میکشه ....
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    18 3
    عمده ترین مشکل بی آر تی خیابان ولیعصر ظرفیت تردد مسافران در ایستگاهها میباشد. در ساعات شلوغی و پیک مسافر اگر به این ایستگاهها نگاه کنید آنقدر عرض یا پهنا این ایستگاهها کم است که مسافران بسختی ورود و خروج میکنند بخصوص برای خانمها که معذب میشوند.
  • بی نام RO ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    چرا خیابان را بند میارید که اتوبوس و قتار میارید که کسی که 500 تومن میده زود تر از منی که کلی پول دادم و ماشیت لاکچری خریدم برسه یابد خطوط ویژه درست بشه که کسانی که ماشین خوب و لاکچری دارند زودتر برسند نه اونیکه فقط 500 تومن میده چرا برای پول ما ارزش نیستید من واقعا حرسم میگیره من هفته
    • عزرائیل A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      67 2
      باوووو لاکچریییییی انسانیت از دیدگاه ایشون یه خط مخصوص خودروهای لاکچری بسازید اقا زاده ها برن بیان
    • بی نام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      49 8
      لاکچری با سواد قتار حرس چقد خودخواهی
    • بی نام A1 ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      34 2
      مزه نریز
    • بی نام A1 ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
      77 0
      خخخخخ خیلی خوب بود این :
    • بی نام DE ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
      41 27
      جناب لاکچری شما که این همه پول دارید زشته که قطار رو با ت بنویسید
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    32 0
    الان اتوبوسای فدیمی از همه بیشتر الوده میکنن.رو مترو و تعویض اتوبوسها تمرکز شه
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    6 1
    بحث موارد تکراری، ایا یک طرح کلان استراتژیک برای تهران وجود دارد که همه بر سر آن به اجماع رسیده باشند؟
  • بی نام A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    46 3
    مسیر دوچرخه رو زیاد کنید همچنین دو چرخه شارژی در اختیار مردم قرار بدید و خود مسئولین بجای استفاده از اتومبیل از دو چرخه استفاده کنند ترافیک حل تمام
    • بی نام IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
      7 0
      فقط برای مسیرهای شرقی غربی می شه از دوچرخه استفاده کرد تازه اگه هوا آلوده نباشه و مسیر ویژه براش در نظر بگیرند
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    17 3
    آقا یعنی چی خطوط مترو نیاز به بازنگری داره والا اگه همین خطوط جدید که تو نقشه اومده اجرا بشه مردم خیلی راضی خواهند بود من نمیدونم این چه مسخره بازیه که هر کی جدید میاد باید بزنه همه چیو خراب کنه از نو بسازه بی ار تی ولیعصر هم مطمئن باشید فقط قسمت اولش اجرایی میشه یعنی بی ار تی جمع میشه ولی ال ار تی ساخته نمیشه مشکل ترافیک و الودگی هم با این شکل مدیریت اگه قبلی ها حل کردن این اقایون هم می تونن حل کنن بیچاره مردم
  • حسام A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    42 1
    همین خطوط ۳ و ۴ را تکمیل کنید و سرفاصله قطارها را به چهار دقیقه کاهش دهید، احداث ۱۵ خط جدید پیشکش
  • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    5 0
    فكر ميكنم منظور بى نام اول تراموا باشه
  • بی نام A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    24 4
    بله دیگه، تیم جدید شورای شهر باید پروژه های جدیدی مصوب کنن چون گروه حامی اونها باید بتونه چند برابر هزینه انتخابات قبل و بعد رو دربیاره. بهتره بی رو در بایستی بودجه لازم رو مستقیم اختصاص بدن چون در این صورت حداقل مردم دردسر کنده شدن خیابون و راهبندون و آوارگی رو ندارن.
  • بی نام SE ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    21 2
    اقایان تنها را حل مسله را گران کردن میدانند
  • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    58 1
    مشکل ترافیک تهران فقط این است که این شهر گنجایش این جمعیت روزافزون را ندارد. باید در شهرها و استان های دیگر کشور کارهای تولیدی و کارخانه های صنعتی راه اندازی شود و کشاورزی به طور جدی رونق داده شود و امکانات رفاهی آن ها افزایش پیدا کند که جلوی مهاجرت بی رویه به تهران و ایجاد کاذب مثل راننده اسنپ و دست فروشی گرفته شود.
  • مقیمی A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    24 1
    وقتی در شهرستانها کار پیدا نمی شه مجبورن رو به تهران بیارن و تا وقتی فرصت شغلی ولو کاذب آن در تهران وجود داره این مهاجرت ادامه داره . الان هزاران خودرو نمره شهرستان در تهران جذب اسنپ شدند و یا با تهیه قول نامه صوری نمره تهران گرفتند. اگر تسهیلات مناسبی برای سرمایه داران جز فراهم بشه خیلی از مشاغل برای رفتن به شهرهای کوچک تمایل نشان میدن و به تبع جلوی سیل مهاجرت گرفته میشه .
  • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    2 15
    اتوبوس و مترو و تاکسی بی کلاسیه برای من که بنز و بی ام و دارم
  • عباس A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    6 1
    ایشالا یه کسی‌ این مشکل ترافیکو حل کنه. اتفاقاً توان داخلی‌ مناسب هم داریم ...همون ارگان نظامیو میگم.
  • علی شالباف IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    8 2
    عمده ترافیک بزرگراه امام علی به خاطر کمبود سطح سواره رو از زیر پل محلاتی تا خاوران می باشد که یک لاین آن توسط خطوط بی آر تی گرفته شده است واقعا این مسئولین محترم نمی تونن فکری برای حل این مشکل کنند که این همه وقت و سرمایه مردم تو ترافیک از بین نره
  • بی نام IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    17 1
    راه تهران مهاجرت معکوس است و هر گونه هزینه برای تهران اشتباه است
  • بی نام A1 ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    12 3
    بی نام 12:43 پس از خودت شروع کن و برو شهرستانی که اومدي، بعد باقی مردم هم میان بهت قول می دم
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    32 5
    بعد میگن چرا بقیه مناطق کشور محرومند. همین یه قلم بودجه درخواستی مترو نشون میده چه بخش عظیمی از بودجه کشور صرف شهر تهران میشه. به قطع و یقین یکی از مهم ترین عوامل توسعه نیافتگی ایران شهر تهرانه.