ایرنا نوشت: رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به طرح آزمایشی غربالگری زنان باردار برای اچ.آی.وی/ایدز از سال 94 در مناطق تحت پوشش برخی دانشگاه های علوم پزشکی گفت: همه زنان باردار ایرانی از سال آینده تست HIV می دهند.

افسر کازرونی افزود: طرح پیشگیری از انتقال مادر به کودک از سال 93 در برخی دانشگاه ها ، آغاز شده و مادران باردار تحت مراقبت در اولین مراجعه از آنها تست اچ.آی.وی گرفته شده که البته این امر به آنان اطلاع داده شده است.

وی اضافه کرد: اگر تست اولیه زن باردار، واکنش نشان داد، برای تشخیص های قطعی تر ارجاع داده می شود و درصورت تشخیص ابتلا به اچ.آی.وی/ایدز ، بلافاصله درمان شروع می شود.

وی گفت: آغاز درمان برای مادر مبتلا به اچ.آی.وی/ایدز موجب می شود که احتمال انتقال بیماری از مادر به جنین که حدود 35 تا 40 درصد است به کمتر از دو درصد برسد.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، گفت: این طرح به صورت آزمایشی اجرا می شد و از ابتدای امسال در مناطق حاشیه ای تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی اجرا شده و جمعیت زنان باردار مناطق حاشیه را پوشش می دهد و تا سال دیگر کل زنان باردار کشور پوشش داده می شوند.

کازرونی یادآور شد: بیش از 93 درصد مادر مبتلایی که زایمان کرده است ، در این مراقبت ها بچه سالم به دنیا آورده است. از سال 94 تاکنون 74 زن باردار که به بیماری اچ.آی.وی/ایدز خود آگاه نبود، شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفته است.

وی در ادامه به برنامه استراتژیک پیشگیری و کنترل ایدز اشاره کرد و گفت: این برنامه با همراهی سازمان بهزیستی ، ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت رفاه و سازمان زندان ها تدوین و در اسفند 94 مصوب شد و اکنون پای اجرا رفته و همه سازمان ها باید در این رابطه کار کنند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، حدود 34 هزار فرد مبتلا به ویروس ایدز تاکنون در کشور شناسایی شده است اما برآورد وزارت بهداشت این است که بین 70 تا 100 هزار نفر در کشور به این ویروس مبتلا هستند و بسیاری از آنان هنوز شناسایی نشده‌اند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    13 0
    آیا بهتر نیست این تست رو برای شروع ازدواج هم اجباری کنن و جزو شروط عقد باشه مثل تست عدم اعتیاد و تالاسمی
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    1 0
    بنظرم اين تست بايد خيلي سال جلوتر انجام مي شد و نبايد به سالهاي بعد موكول شود.
  • سلام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
    1 0
    زنانی که از بیماری خود آگاه نبودند پس اولین شک به همسرشون برمیگرده. تست قبل از ازدواج برای هردو طرف ازدواج و بعد تست زنان باردار.