ایسنا نوشت: زلزله شامگاه یک‌شنبه ۲۱ آبان‌ ماه بسیاری از هموطنانمان را داغدار و بی‌سرپناه کرد. فاجعه‌ای که زندگی بسیاری از ایرانیان را طی یک هفته اخیر تحت تاثیر خود قرار داده، با این وجود، زندگی فراتر از تمامی اتفاقات در مناطق زلزله‌زده جریان دارد و امید به آینده بهتر و بازگشت به زندگی عادی را می‌توان در چهره تک‌تک مردمان این منطقه حس کرد.

چند روزی از زمین لرزه بزرگ غرب کشور می گذرد و آن گونه که مسئولان اعلام کرده‌اند کم کم با آغاز آواربرداری گسترده، زندگی دوباره به شهر سرپل ذهاب ، ازگله و ... بازگشته است.

مشکل قطعی آب، برق و گاز در مناطق زلزله‌زده به گفته سخنگوی سازمان مدیریت بحران برطرف شده است و در عین حال ماموران ادارات مربوطه با مراجعه به درب منازل مشکلات احتمالی را به صورت موردی بررسی و رفع می‌کنند.

این‌ در حالیست که از امروز (شنبه) کارمندان شرکت‌های دولتی و همچنین کارمندان بانک در محل کار حضور یافته اند و بر اساس دستور استاندار کرمانشاه در صورتی که ساختمان اداره‌ای به دلیل زلزله تخریب شده باشد، ارائه خدمات به مردم در زیر چادرها صورت می‌گیرد. مدارس نیز باید هرچه زودتر تخلیه، و دانش آموزان به کلاس های درس برگردند. بازگشایی مدارس، بازگشت حیات به شهر است .

همچنین مقرر شده است که از امروز خسارت‌دیدگان برای تشکیل پرونده به بانک های دولتی مراجعه کنند و همچنین هلال احمر اعلام کرده است که از امروز دفترچه‌ای برای ارائه اقلام امدادی شامل سبد غذایی یک ماهه را در اختیار سرپرست خانوارها قرار خواهد داد.

زلزله 7.3 ریشتری غرب کشور هشت شهر و 1200 روستا را تحت تاثیر قرار داد و طی آن 4500 واحد مسکونی شهری و 11 هزار واحد روستایی تخریب شدند و به گفته رییس جمعیت هلال احمر، تاکنون 55هزار تخته چادر و 78 هزار متر موکت میان زلزله زدگان توزیع شده است و اکنون اکثر مردم لوازم مورد نیاز خود را دریافت کرده اند. از امروز شنبه تا دوشنبه اقلام مورد نیاز 72 ساعته افراد در بین زلزله زدگان توزیع می شود.

رئیس جمعیت هلال احمر با یادآوری اینکه همه افراد آسیب دیده شناسنامه امدادی دریافت می کنند، افزود: تمام اقلامی که بین زلزله زدگان توزیع می شود در دفترچه امدادی ثبت می شود تا همه افراد از اقلام مور نیاز خود به شکل عادلانه بهره مند شوند. از روز دوشنبه با مدیریت افراد در مناطق هشتگانه، اقلام مورد نیاز یک ماهه خانوار بین آنها توزیع خواهد شد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، مسئولان محلی از خیران خواسته اند که در ارسال کمک های مردمی کودکان زلزله زده را فراموش نکرده و برای آنها اسباب بازی و یا کتاب آموزشی ارسال کنند و به گفته رییس سازمان داوطلبان هلال احمر، در حال حاضر با توجه به سرمای شبانه هوا و پیش بینی بارندگی نیاز اصلی مردمان مناطق زلزله زده، نایلون، لباس گرم، چراغ والور، پتو و برزنت است. علاوه بر وسایل گرمایشی، لوازم تحریر، عروسک برای بچه‌ها، بسته‌های بهداشتی، لباس زیر و لباس‌های گرم از جمله اقلام ضروریست که مردم می‌توانند برای کمک به مناطق زلزله زده ارسال کنند.

وی تاکید کرد که مردم وسایل گرمایشی را فراموش نکنند.

در حوزه درمانی نیز براساس آنچه کولیوند سرپرست اورژانس کشور عنوان کرده است:‌ در حال حاضر از نظر دارو و تجهیزات پزشکی و دپوی خون و فرآورده‌های خونی اصلا دچار کمبود نیستیم.

سرپرست اورژانس به هموطنان مناطق زلزله‌زده توصیه کرد که در صورت بروز سرفه، تب و اسهال در مناطق زلزله‌زده، گزش حشرات و سایر مشکلات جسمی، موضوع را با کادر درمان مستقر در این مناطق در میان بگذارند.

با تدابیر اتخاذ شده وزارت بهداشت، از این پس هر هفته یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مسئولیت ارایه خدمات درمانی در مناطق زلزله‌زده را برعهده دارد که اولین دانشگاه نیز دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

محورهای مواصلاتی به مناطق زلزله زده بخاطر ازدحام خودروهای کمک‌های مردمی و امدادی سنگین است و براین اساس پلیس ضمن اعمال محدودیت‌های تردد، از هموطنان خواست با خودروهای شخصی خود برای رساندن محموله‌های امدادی به این مناطق نیایند.

وقوع 556 پس‌لرزه/ زلزله قابل پیش‌بینی نیست، مردم به شایعات توجه نکنند

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه از وقوع 556 پس لرزه در استان تا صبح امروز(27 آبان) خبر داد.

فرهاد فروزی اظهار کرد: پس از وقوع زمین لرزه 7.3 ریشتری تا ساعت 8 و 15 دقیقه امروز(شنبه) 556 پس لرزه در استان به وقوع پیوسته که 30 مورد آنها بزرگتر از چهار ریشتر بوده است.

وی با بیان اینکه وقوع این پس لرزه ها پس از زلزله ای به بزرگی زمین لرزه 7.3 ریشتری که هفته گذشته استان را لرزاند طبیعی است، گفت: هم بلحاظ تعداد و هم بلحاظ بزرگی پس لرزه ها با شیب ملایمی در حال کاهش است.

فروزی افزود: با توجه به تخلیه انرژی که صورت گرفته بعید است به این زودی ها زلزله ای به این بزرگی و یا حتی نزدیک به آن در منطقه داشته باشیم.

وی در خصوص شایعاتی مبنی بر احتما وقوع زلزله ای بزرگ در کرمانشاه که موجب هراس مردم می شود، گفت: زلزله در هیچ جای دنیا قابل پیش بینی نیست و از مردم می خواهیم به شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می شود توجه نکرده و اخبار مربوط به زلزله را از رسانه های معتبر پیگیری کنند.

فروزی همچنین در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر روش شدن هوا هنگام وقوع زلزله و مرتبط دانستن آن با پروژه "هارپ" اظهار کرد: وقوع هر زلزله بزرگی با صدا و نور همراه است که نور منتشر شده مربوط به خروج برخی گازها با فشار از لایه های زمین است و این نور بخصوص در زلزله هایی که در شب رخ می دهد، باعث روشنی هوا می شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =