کمبود ۲۸دارو در مناطق زلزله‌زده/ برای کمک‌رسانی با هلال‌احمر مشورت کنید/ آب مناطق‌زلزله‌زده قابل شرب نیست

جمعیت هلال‌احمر ضمن قدردانی از نوع‌دوستی و همدردی بی‌وقفه هموطنان با مردم آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه، تاکید کرد که با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر نیاز مناطق زلزله‌زده به کمک‌های امدادی در ماه‌های آینده، از مردم نوع‌دوست ایران تقاضا می‌شود تا یک‌باره همه کمک‌های خود را روانه مناطق زلزله‌زده نکرده و با مدیریت صحیح به فکر ماه‌های آتی و نیاز مردم زلزله‌زده به این کمک‌ها در چند ماه آینده نیز باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، با توجه به ضرورت مدیریت یکپارچه و هدفمند ارائه خدمات و کمک‌های امدادی به خانواده‌های آسیب‌دیده از زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه؛ جمعیت هلال‌احمر در اطلاعیه‌ای از تمامی هموطنان خواست تا با نهادهای امدادی متولی در مناطق آسیب‌دیده بیش از پیش همکاری کنند. در این اطلاعیه آمده است:

«از روزهای ابتدایی وقوع زلزله در کرمانشاه شاهد سیل عظیم کمک‌های امدادی مردم نوع‌دوست ایران به مناطق زلزله‌زده هستیم که این سطح از همدردی با مردم آسیب‌دیده منطقه جای تقدیر ویژه دارد. هم‌اکنون حجم انواع کمک‌های غیرنقدی مردمی به سطحی رسیده است که بسیاری از این کمک‌ها در کنار خیابان‌های مناطق زلزله‌زده انبار شده و به علت اشباع منطقه از انواع کمک‌های مردمی اعم از پوشاک، پتو، لوازم اولیه زندگی و ... عملا بدون استفاده مانده و با توجه به پیش‌بینی روزهای بارانی برای کرمانشاه، امکان زیر باران ماندن و بلااستفاده ماندن این کمک‌ها وجود دارد.

از سوی دیگر با وجود تاکیدات بسیار نهاد مردمی جمعیت هلال‌احمر به همه هموطنان مبنی بر اهدای کمک‌های نقدی به زلزله‌زدگان و تاکید بر پرهیز از اهدای کمک‌های غیرنقدی و به‌خصوص حضور انفرادی در مناطق زلزله‌زده، شاهد سیل عظیم کاروان‌های شخصی و انفرادی به منطقه هستیم که متاسفانه نه تنها روند امدادرسانی و دسترسی به مناطق تحت آسیب را کم کرده، بلکه موجب شده است تا این کمک‌ها به درستی مدیریت نشده و اکنون شاهد این هستیم که بسیاری از همین کمک‌های مردمی به علت عدم نیاز مردم آسیب‌دیده در گوشه‌های خیابان رها شده و از سویی در برخی دیگر از مناطق که دسترسی کمتری از سوی مردم به آنها وجود دارد، شاید نیاز به این کمک‌ها احساس شود.

بر این اساس بار دیگر از هموطنان بشردوست ایران اسلامی تقاضا می‌شود تا از این پس دست‌کم برای مدیریت توزیع کمک‌های خود با نهادهای متولی این امر در مناطق زلزله‌زده همفکری و مشارکت کنند. این نهاد مردمی با وجود اینکه معتقد است حضور انفرادی مردم در مناطق زلزله‌زده موجب کندی روند امدادرسانی و دشواری مدیریت توزیع کمک‌ها می‌شود، به درخواست مردم برای اینکه خودشان کمک‌ها را به زلزله‌زدگان برساند، احترام گذاشته و از آنها درخواست می‌کند تا دست‌کم برای انتقال هرگونه کمک خود به مناطق زلزله‌زده، با متولیان مطلع هلال‌احمر که در جریان نیازهای شهرها و روستاهای زلزله‌زده هستند، از طریق شماره (85632435 - 021) یا (0912-3174867) مشورت کنند.

به علاوه تمامی موسسات خیریه، ایرانیان خارج از کشور، هنرمندان، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی که اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردمی کرده‌اند نیز می‌توانند با هماهنگی هلال‌احمر از نیازهای واقعی موجود اطلاع کسب کرده و کمک‌های جمع‌آوری شده را بهینه و با نظارت خود صرف کنند.

لازم به ذکر است با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر نیاز مناطق زلزله‌زده به کمک‌های امدادی در ماه‌های آینده به‌منظور بازگرداندن منطقه به شرایط ثبات قبل از زلزله، همکاران هلال‌احمر شبانه‌روز در خدمت زلزله‌زدگان خواهند بود و لذا از مردم نوع‌دوست ایران تقاضا می‌شود تا یک‌باره همه کمک‌های خود را روانه مناطق زلزله‌زده نکرده و با مدیریت صحیح به فکر ماه‌های آتی و نیاز مردم زلزله‌زده به این کمک‌ها در چند ماه آینده نیز باشند.»

کمبود 28 قلم دارو در مناطق زلزله زده

ایسنا نوشت: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از کمبود 28 قلم دارو در مناطق زلزله زده خبر داد.

دکتر امید عبدی با اشاره به کمبود برخی اقلام دارویی در مناطق زلزله زده، گفت: با وجود همه تلاش‌ها و امدادرسانی‌ها کمبود 28 قلم دارو در مناطق زلزله زده وجود دارد.

وی افزود: اقلام دارویی مورد نیاز شامل کالاندولا، زینک اکساید، شربت مترونیدازول، قرص مترونیدازول، قرص کوتریموکسازول اطفال، شربت کوتریموکسازول اطفال، قرص کوتریموکسازول بزرگسال، قرص کوآموکسی 625، شربت کوآموکسی312، قرص لووتیروکسین، قرص استامینوفن، کپسول آموکسی سیلین500، شربت آموکسی سیلین 250، کپسول سفالکسین 500، قرص ناپروکسین 500، قرص سفکسیم 200 و 400، قرص کاپتوپریل 25، شربت استامینوفن، آمپول اندانسترون، قرص اندانسترون، شربت اندانسترون، شربت دیفن هیدرامین، قرص سرماخوردگی، قطره سولفاستامید 10 درصد و 20 درصد، قطره سولفاستامید 20 درصد، قرص لوزار 25 و قرص متفورمین است.

عبدی گفت: در مجموع حدود 800 هزار بسته و شیشه از این قرص و شربت‌ها نیاز است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: خوشبختانه از روز اول اقدام به تهیه داروی مورد نیاز مجروحان این حادثه شده و تاکنون اجازه ندادیم کمبود دارو مشکلی برای بیماران ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این بحران تا یک یا دو ماه دیگر نیز ادامه دارد، گفت: از همه اکنون دپوی غذا و دارو در حال انجام است تا در هفته های بعد در اختیار مردم مناطق زلزله زده قرار گیرد.

آب لوله‌کشی مناطق زلزله‌زده فعلا قابل شرب نیست

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه کنترل آب شرب و رفع کدورت آن، کنترل غذا و دفع پسماند و فاضلاب در راس کار تیم‌های بهداشت محیط در مناطق زلزله‌زده است، گفت: تیم اضطرار بهداشت محیط تا عادی شدن شرایط در منطقه به کار خود ادامه می‌دهد.

به گزارش وبدا، مهندس محسن فرهادی درخصوص تمهیدات بهداشت محیط در مناطق زلزله زده غرب کشور، با بیان اینکه از اولین ساعات وقوع زلزله، تیم‌های بهداشت محیط کرمانشاه به مناطق هدف اعزام شدند، گفت: در روزهای ابتدایی وقوع حادثه، تمرکز اصلی بر روی امداد و نجات بود، اما بعداز آن اهمیت مباحث بهداشت محیط بیش از پیش مطرح می‌شود.

وی گفت: کنترل آب شرب، پسماند و تمهیدات مربوط به فاضلاب، مبارزه با حشرات و جوندگان و کنترل غذاهای ارسالی از سوی سایر هموطنان، از جمله اقدامات مرکز بهداشت محیط است که همچنان درحال پیگیری است. از دانشگاه‌های معین سه تیم بهداشت محیط و از مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز یک تیم با تجهیزات به مناطق حادثه دیده اعزام شده است.

وی درخصوص راه‌اندازی شبکه آب لوله کشی توضیح داد: کدورت آب بالا است و آب داخل منابع نیز غیرقابل شرب است و به دنبال مذاکرات صورت گرفته با شرکت‌های آب و فاضلاب منطقه، فیلترینگ آب قبل از ورود به مخازن انجام شد و کدورت آب کاهش پیدا کرد و آب به شبکه لوله کشی وارد شده است، اما باید تاکید کنم که این آب فعلا قابل شرب نیست.

مهندس فرهادی خاطرنشان کرد: عمده ترین فعالیت‌های مامورین بهداشت محیط، کنترل تانکرهای سیاری است که وارد منطقه شده است، یعنی با تجهیزاتی که در اختیار دارند، کدورت، کلر و PH آب را اندازه می‌گیرند و چنانچه نیاز به مداخله باشد، کلر به آب اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: در مناطق زلزله زده، مخازن ثابتی نصب شده تا آب در دسترس مردم باشد که آن هم مورد کنترل قرار می‌گیرد و در مورد توزیع آب‌های بطری شده نیز بازرسی و کنترل‌هایی صورت می‌گیرد. مشکلی از لحاظ دسترسی به آب‌های بطری شده وجود ندارد، اما آب‌های لوله کشی برای شرب مستقیم مناسب نیست، زیرا پس لرزه‌های مداوم در منطقه، موجب شده در سفره‌های زیرزمینی تلاطم ایجاد شود و کدورت آب لوله کشی را بالا ببرد.

فرهادی تاکید کرد: تاکنون هیچ موردی از بیماری وبا مشاهده نشده و چنین خطری وجود ندارد و اقدامات بهداشت محیط را با قوت ادامه خواهیم داد. غذاهایی که به شکل کمک از طریق هلال احمر و سایر کانال‌ها به منطقه ارسال می‌شود نیز کنترل می‌شوند و تاریخ مصرف کالاها چک می‌شود و جا دارد به مردم تاکید کنم که چنانچه قصد ارسال موادغذایی را دارند، خودشان هم به تاریخ مصرف آن دقت کنند و بعد ارسال کنند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: در چنین موقعیت‌هایی به دلیل اینکه زیرساخت‌ها آسیب می‌بیند، فاضلاب‌ها رها شده و چاه‌های توالت‌ها تخریب می‌شوند و در نتیجه به ازدیاد حشرات و جوندگان در منطقه منجر می‌شود که با تامین سموم جونده کش و حشره‌کش برای اقدامات احتمالی، این موضوع نیز هدایت و کنترل می‌شود.

فرهادی بیان کرد: در حال حاضر نیاز فوری به پرکلرین برای گندزدایی آب شرب تامین شده است، اما چنانچه نیاز باشد، کلر کمکی به منطقه ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: نکته دیگری که از سوی همکاران بهداشت محیط مورد توجه قرار گرفته، نصب سرویس های بهداشتی است که توسط ارگان های مختلف تعبیه می شود، کنترل و گندزدایی این سرویس ها در دستور کار است، چراکه همین سرویس های بهداشتی می تواند، مرکز انتشار آلودگی و تجمع حشرات باشد.

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =