ایسنا نوشت: وزیر خارجه پیشین انگلیس اشاره کرد که احتمالا برکناری وی از سمت وزارت خارجه این کشور به دلیل تمایلش برای گفت‌وگو با حماس بوده باشد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، جک استرا، وزیر خارجه پیشین انگلیس به مدت پنج سال از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ در دوران ورود انگلیس به جنگ افغانستان و جنگ عراق در طول نخست وزیری تونی بلر بود.

جک استرا همچنین عنوان کرد که میان استعفای او و موضعش در قبال حماس و دعوت از دولت انگلیس برای مذاکره با حماس ارتباط‌هایی وجود داشته است.

گفتنی است که پایگاه خبری انگلیسی "میدل ایست آی" در گزارشی ذکر کرده که جک استرا وزیر امور خارجه اسبق انگلیس در سال ۲۰۰۶ به درخواست جورج بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا از سمتش برکنار شد.

حضور وی در وزارت خارجه پس از پیروزی حماس در انتخابات سراسری فلسطین در ژانویه ۲۰۰۶ به پایان رسید.

جک استرا در حاشیه کنفرانسی درباره عربستان سعودی در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: من در مورد بایکوت کردن حماس خشنود نیستم. در آن زمان در جمع خبرنگارانی در اوایل سال ۲۰۰۶ در ریاض اعلام کردم که ما باید با حماس گفت‌وگو کنیم.

وی گفت، برخی افراد بر این باورند که بر کناری من بعد از انتشار اخباری مبنی بر تمایل من برای گفت‌وگو با حماس اتفاق افتاده است.

جک استرا نیز در گذشته اعلام کرده بود که محافظه کاران نزدیک به جورج دبلیو بوش چندان علاقه مند به وی نبودند و تونی بلر را نیز تحت فشار قرار دادند که او را اخراج کند.

تونی بلر ، نخست وزیر پیشین انگلیس در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین در ماه اکتبر اعلام کرد، انگلیس باید برای برقراری گفتگو با این گروه تلاش کند.

این تغییر موضع پس از این اتفاق افتاد که تونی بلر دیدارهایی را با خالد مشعل، رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس برگزار کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =