برخی شهروندان گلایه می کنند واحدهای بازیافت شهرداری از دریافت لامپ های کم مصرف که بسیار خطرناک هستند، سرباز می زنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین موضوع دفع پسماندهای الکترونیکی خطرناک دغدغه برخی از شهروندان بوده که در سرویس مشکلات مردم به آن اشاره کرده اند.
پیش از این یکی از این شهروند در این باره نوشته بود: سلام یه مشکل به ظاهر ساده ولی لاینحل،لامپهای کم مصرف که میسوزن،میگن خطرناک هست وباید تحت نظارت جمع آوری بشن ولی کانکسهای بازیافت تحویل نمیگیرن،میگن مخزن مخصوص لازمه که ما نداریم،137 و1888هم تماس میگیرم میگن اینا خطرناکه،دور نندازین ولی اظهار بی اطلاعی میکنن که کجا تحویل داده بشه دوباره میگن به کانکسها تحویل بدین،کانکسها هم نمیگیرن.آخرش این میشه که یا خونه خودمون باید انبار این لامپها بشه یا خودمونو بزنیم به بی خیالی و بندازیم تو سطل زباله که اینم به آلودگی محیطیمون اضافه بشه،از منطقه 2تهران هستمشماره پیگیری هم گرفتم از1888زنگ زدن از خدمات بازیافت گفتن فقط کالاهای قابل بازیافت رو میگیریم،تخلفی نشده.اصلا بحث شکایت نیست،فقط کجا دور بندازیم که محیط زیست آسیب نبینه.

غرفه های دریافت پسماند خطرناک در جنوب تهران
در همین رابطه شهردار منطقه 20 از نصب مخازن ویژه پسماند الکترونیک در نقاط پرتردد این منطقه جنوبی به منظور پاکسازی پسماندهای شهری از آلودگی های خطرساز، خبرداد.
احمد صفوی با بیان این مطلب گفت: به منظور حذف آلودگی های زیست محیطی از پسماندهای شهری، نصب مخازن ویژه پسماند الکترونیک در منطقه 20 آغاز شده است.
صفوی گفت: در حال حاضر ایستگاه های مترو جوانمرد قصاب و شهرری، حوزه علمیه امام حسین(ع)، سرای محله منصوریه و منگل و ساختمان شهرداری ناحیه 2 در منطقه 20 مجهز به این مخازن شده اند و توسعه این طرح در دستور کار قرار دارد.
او به فعالیت 20 غرفه بازیافت، مستقر در نواحی هفتگانه منطقه 20 اشاره کرد و گفت: علاوه بر مخازن ویژه پسماند الکترونیک، شهروندان می توانند پسماندهای الکترونیک را به غرف بازیافت نیز طبق قیمت مصوب، تحویل دهند.
صفوی توضیح داد : جداسازی پسماندهای الکترونیک از زباله های شهری نیازمند فرهنگ سازی است که ترویج این فرهنگ در غرفه های بازیافت، مراکز فرهنگی، پایگاه های تابستانی، مراکز علمی و آموزشی از سوی کارشناسان بازیافت و با روش های مختلف انجام می شود.
او با اشاره به اینکه جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی منابع آب و خاک همواره از دغدغه های مدیریت شهری بوده است، گفت: برای موفقیت این طرح نیازمند مشارکت شهروندان هستیم که برای تحقق این مهم، علاوه بر ارائه آموزش های هدفمند، افزایش دسترسی های محلی به این مخازن را در دستور کار داریم.
شهردار منطقه 20 با اشاره به اینکه مخازن پسماند الکترونیک این منطقه دارای طرحی نو و مبتکرانه است، گفت: جنس این مخازن از شیشه انتخاب شده است تا باعث جلب نظر و ترغیب شهروندان شود.
بر اساس این گزارش طرح ابتکاری مخازن پسماند الکترونیک منطقه 20 از سوی شهرداری ناحیه 2 بوده است و با مشارکت اداره بازیافت شهرداری منطقه 20 این طرح در سراسر منطقه در حال توسعه است.

جمع آوری پسماندهای خطرناک سمی در قلب پایتخت
معاون امور شهری و فضای سبز شهرداری منطقه 6 واقع در قلب تهران نیز در این باره با اشاره به اینکه پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی نیاز به مدیریت خاص دارند، گفت: پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی انواعی از پسماندهای ویژه هستند که سمی بوده و قابلیت انفجار و اشتعال داشته و برای سلامت شهروندان مضر است و باید به دور از محل زندگی شهروندان جمع آوری شده و بازیافت شوند.
افشین خدامی توضیح داد: این مواد وقتی در طبیعت رها می شوند با ورود به زنجیره غذایی، وارد بدن شده و موجب اختلال درکارکرد آنزیم‌ها، تخریب گلبول‌های قرمز، ایجاد فشارخون و بیمــاری‌های کلیوی می‌شوند.
خدامی با اشاره به فوریت این موضوع گفت: کارگروهی در همین راستا در منطقه ایجاد شده و اقدامات اولیه اعم از اطلاع رسانی محیطی، فراخوان منطقه ای، تهیه و نصب بنرها و بروشورهای آموزشی و جانمایی کانکس های جمع آوری در راسته های تجاری کامپیوتری همچون چهارراه ولیعصر و ایرانشهر صورت گرفته است.

او در ادامه گفت: شهروندان و راسته های تجاری می توانند در قبال تحویل این پسماندها به غرفه های جمع آوری ویژه ای که تعبیه شده از خدمات اداره بازیافت شهرداری منطقه 6 بهره ببرند.

 

46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    5 0
    وزیر بهداشت و محیط زیست هم باید در این موضوع مداخله کنن اینکه چرا تا الان به این موضوع رسیدگی نکردن واقعا جای تعجب داره موضوعی که مثل انفجار هسته ای میتونه تا مدت ها تهران یا هر شهر دیگه ای رو غیر قابل سکونت کنه