با هم مروری بریک هفته اخبار فناوری اطلاعات ایران می‌کنیم.

خبرآنلاین:

 

شماره 1 - فاز اول طرح رجیستری مبنی بر کد گذاری گوشی‌های جدید شروع شد. این خبرِ ساده، به حدی پیچیده شد که بازار موبایل از عدم اطلاع رسانی شفاف سوء استفاده کرده و قیمت‌ها را بالا برد. رسانه‌های خبری در کنار وزارت ارتباطات، به حدی موضوع را وسیع نشان دادند که تبعات آن به صورت افزایش قیمت خود را نشان داد و مصرف کننده نهایی را مجبور به توقف خرید کرد. برخی مغازه‌داران ناوارد نیز با بازکردن گوشی‌های خود، سعی کردند آنها را به اصطلاح رجیستر کنند که بخش وسیعی از بازار قاچاق درگیر این امر شد. گفتنی است آنچه به عنوان فاز اول مطرح شده، چیزی جز یک خبر معمولیِ «بزرگ جلوه داده شده» نبوده و اغلب فروشندگان با سوء استفاده از این موقعیت، قیمت‌ها را بالا برده و حالا ارگان‌های ذی‌ربط در تلاشند تا قیمت‌های مصنوعی را که حدود 20درصد است- با حرف یا تهدید- مهار کنند.

شماره 2- اسناد پشتیبان سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان توسط وزارت ارتباطات منتشر شد. این اسناد پشتیبان در 3 عنوانِ سند مطالعات تطبیقی در توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان {لینک}، سند مطالعات میدانی در توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان{لینک} و سند ابزارهای کنترل والدین {لینک}منتشر شده است.

شماره 3- وزیر ارتباطات در جدیدترین پست اینستاگرامی خود نوشت: " خودکشی در اصفهان ربطی به نهنگ آبی نداشت. امروز اخبار تکمیلی را از پلیس گرفتم، خودکشی‌های اصفهان هیچ ربطی به چالش نهنگ آبی نداشته و این چالش اتفاق نیفتاده اما باید مراقب باشیم. فضای مجازی واقعیست، نباید آنرا انکار کرد و مردم را از فضای مجازی ترساند ولی باید اطلاع رسانی کنیم و آگاهی مردم را افزایش دهیم."

این در حالی است که خودکشی دو دختر اصفهانی اصلا ربطی هم به فضای مجازی نداشته است!

شماره 4-  معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران از انعقاد 100 قرارداد پژوهشی در حوزه فضا، با 10 دانشگاه کشور به ارزش 5 میلیارد تومان(هر پروژه ای تقریبا 50 میلیون تومان!)، در نیمه نخست سال جاری خبر داد.

شماره 5- شرکت ملی پست و گمرک ایران به منظور استفاده بهینه از توانمندی های اجرایی و قانونی خود در زمینه ارسال و ورود مرسولات پستی موافقت نامه امضاء کردند.  در مراسم امضای این موافقت نامه، دکتر مهری با اشاره به فراهم سازی زیرساخت های فناوری و رشد بیش از 50 درصدی تجارت الکترونیک، ضرورت این همکاری را برشمرد و گفت: در سال 2004 نزدیک به 5 میلیارد و 200 میلیون امانت از طریق پست دنیا جابه جا شده که این رقم در سال 2015 به بیش از 7 و نیم میلیارد مرسوله رسیده و همین امر ضرورت ساده سازی و تسریع در روند امور را نشان می دهد.

شماره 6- معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در دومین همایش جویشگر بومی با اشاره به ارایه خدمات مختلف توسط جویشگرها ، بیشترین درآمد جویشگرها را در حوزه تبلیغات هوشمند عنوان کرد. دوایی گفت : جویشگرهای بین المللی هدف خود را چند ده میلیارد کلیک در روز تعیین می کنند که با هدف جویشگری با چند میلیون نفر کلیک ، متفاوت است. به گفته وی  در حوزه IT در آسیای شرقی قیمت این سرویس ها بین 130 تا 160 دلار به ازای هر کاربر است؛ به این معنی که اگر تعداد کاربر از رقمی بالاتر شود ارزشی ایجاد می کند که مبنای ارزش بنیادی سهام  آن شرکت است . دوایی به حاکم شدن موبایل در ارتباطات اشاره کرد و گفت : با استفاده بیشتر از موبایل و Search Engine ، در صفحه موبایل برای  تبلیغات فضای بسیاری وجود دارد و بر همین اساس یک بازار تبلیغاتی ایجاد می شود که ابتدا کاربر به راحتی جستجو می کند و در مرحله بعد تبلیغات را می‌بیند.

شماره 7- اپراتور ایرانسل از امکان ارائه خدمات رومینگ نسل چهارم موبایل (LTE ) در ۴۲ کشور خبر داد.

 

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =