شصت و یکمین کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، دوشنبه (فردا) در وین برای مرور و تصویب برنامه و بودجه آژانس و نیز بررسی زمینه های مهم همکاری هسته ای آغاز می شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی پایگاه اطلاع رسانی آژانس بین المللی انرژی اتمی، نمایندگانی از 168 کشور عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی در شصت و یکمین کنفرانس عمومی آژانس در وین گرد می آیند تا درباره اولویت های کاری آژانس و همچنین به بحث و بررسی بپردازند.

در این کنفرانس که تا پایان هفته در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین ادامه دارد، شرکت کنندگان درباره موضوعات مختلفی از جمله افزایش همکاری های بین المللی در زمینه ایمنی هسته ای، تقویت فعالیت های آژانس مرتبط با علوم، فناوری و کاربردهای هسته ای و همچنین برنامه همکاری فنی آژانس بحث و گفتگو خواهند کرد. مباحثات این کنفرانس همچنین شامل موضوع امنیت هسته ای و تقویت تاثیرگذاری و بهبود کارایی پادمانهای آژانس می شود.

در آغاز این کنفرانس یوکیا آمانو مدیر کل آژانس گزارشی درباره فعالیت ها و دستاوردهای این نهاد بین المللی در سال گذشته ارائه خواهد داد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران نیز به روال سالهای گذشته در کنفرانس عمومی آژانس حضور خواهد داشت. صالحی علاوه بر سخنرانی، در حاشیه این کنفرانس نیز با مقامات آژانس و برخی از همتایان خود از کشورهای دیگر دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

شرکت کنندگان در شصت و یکمین کنفرانس سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره گزارش سالانه مربوط به سال 2016 آژانس و برنامه و بودجه 2019- 2018 این نهاد بحث و گفت و گو خواهند کرد. سایر موضوعات مالی در دستور کار کنفرانس شامل اظهاریه های مالی آژانس برای سال 2016 و کمکهای مالی به 'صندوق همکاری فنی' برای سال 2018 است.


شصت و یکمین کنفرانس عمومی آژانس همچنین انتصاب یوکیا آمانو را به سمت مدیر کلی آژانس از دسامبر 2017 برای یک دوره چهارساله دیگر تصویب خواهد کرد. شورای حکام آژانس در نشست اسفند ماه سال گذشته (1395) با ریاست آمانو دیپلمات ژاپنی برای سومین دوره چهار ساله بر آژانس از اول دسامبر 2017 تا 30 نوامبر 2021 موافقت کرد. دوره ریاست فعلی آمانو تا پایان ماه نوامبر سال جاری میلادی ادامه دارد و این انتصاب باید در کنفرانس عمومی این هفته آژانس به تایید برسد. آمانو 70 ساله از آذر 1388 ریاست این سازمان را بر عهده داشته است.

گزارشهایی که آژانس تهیه کرده و در شورای حکام برای بحث در کنفرانس عمومی تایید شده اند، شامل 'مرور ایمنی هسته ای 2017' ، 'مرور امنیت هسته ای 2017' و 'مرور فناوری هسته ای 2017' هستند.

'مری آلیس هایوارد' معاون مدیر کل آژانس در بخش مدیریت، در این باره گفت: کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی رویدادی سالانه برای کشورهای عضو و همچنین دبیرخانه آژانس است و فرصتی برای کشورهای عضو است تا شعار آژانس یعنی 'اتم برای صلح و توسعه' را مورد بررسی قرار دهند و اقدامات و نتایج ملموسی را ببینند. در کنفرانس امسال بیش از 2 هزار نفر از بیشتر کشورهای عضو آژانس حضور دارند .


مجمع علمی و برنامه های دیگر

در جریان برگزاری شصت و یکمین کنفرانس عمومی آژانس، بیش از 50 برنامه جانبی برگزار می شود که نشان دهنده جنبه های گوناگونی از کار آژانس خواهند بود. یکی از مهمترین این رویدادها نشست دو روزه ای با عنوان 'مجمع علمی درباره فنون هسته ای در سلامت انسان: جلوگیری، تشخیص و درمان' است، که روزهای سه شنبه و چهارشنبه 19 و 20 سپتامبر (28 و 29 شهریور) برگزار می شود. در این نشست علمی، کارشناسان، نمایندگان دولتی و دانشگاهیانی از 26 کشور درباره نقش حیاتی علوم هسته ای در جلوگیری، تشخیص و درمان بیماری ها و بهبود سلامت و رفاه انسانها به تبادل نظر می پردازند.

هایوارد می گوید: برنامه های جانبی کنفرانس عمومی بسیار جالب هستند زیرا فرصتی برای کشورهای عضو و سایر سازمانها ایجاد می کند تا موضوعات مختلف مربوط به انرژی هسته ای را مطرح کنند .

'می عبدالوهاب' مدیر بخش سلامت انسانی در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره نشست علمی دو روزه می گوید: مجمع علمی بسیار حائز اهمیت است زیرا به ما اجازه می دهد که شکاف موجود بین سیاست گذاران و دانشمندان را از میان برداریم و آگاهی و ارتباط بین آنها و همچنین شناخت از موضوعات روز را افزایش دهیم.

برنامه های حاشیه ای و نمایشگاههای دیگری نیز در جریان شصت و یکمین کنفرانس عمومی آژانس برگزار می شود و برخی فعالیت های بخشهای مختلف آژانس و همچنین کشورهای عضو را مورد تاکید قرار می دهد . این برنامه ها شامل یادبود کمک کنندگان به احیای هشت لابراتوار کاربردی آژانس (ReNuAL) ، و همچنین بیستمین سالگرد تصویب کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت هسته ای مصرف شده و ایمنی زباله های رادیواکتیو ، است.

کنفرانس عمومی شصت و یکم آژانس یک هفته پس از نشست فصلی شورای حکام آژانس برگزار می شود. کنفرانس عمومی عالی ترین نهاد سیاست گذاری آژانس بین المللی انرژی اتمی است که از نمایندگان همه 168 کشور عضو تشکیل شده و هر سال معمولا در ماه سپتامبر برای بررسی و تایید برنامه و بودجه آژانس و بررسی سایر موضوعاتی که شورای حکام ، مدیر کل یا کشورهای عضو به آن ارجاع کرده اند ، تشکیل جلسه می دهد. شورای حکام هم در کنار کنفرانس عمومی، یکی از نهادهای سیاست گذاری آژانس است که 35 عضو دارد و معمولا هر سال پنج بار تشکیل جلسه می دهد که دو مورد آن پیش و پس از کنفرانس عمومی است.

در کنفرانس عمومی امسال 11 کشور هم برای عضویت در شورای حکام انتخاب خواهند شد. دوره عضویت کشورهای بلاروس، غنا، جمهوری کره، لتونی، نامیبیا، پاکستان، پاراگوئه، فیلیپین، اسپانیا، ترکیه و اروگوئه امسال به پایان می رسد.


گزارش مدیر کل درباره اجرای قطعنامه مربوط به اجرای پادمانها در خاورمیانه

مدیر کل آژانس مطابق قطعنامه GC (60) / RES/15 مصوب شصتمین کنفرانس عمومی سالانه در سال گذشته، در این هفته گزارشی در باره اجرای آن قطعنامه و اجرای پادمانها در خاورمیانه، به کنفرانس عمومی 61م ارائه خواهد کرد.
این در حالیست که برنامه هسته ای رژیم صهیونیستی یکی از عوامل اصلی تهدیدکننده صلح و امنیت منطقه و جهان به شمار می رود.

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، پنجشنبه گذشته در سخنرانی خود در شورای حکام در چارچوب طرح موضوع توانمندی های هسته ای رژیم اسرائیل، ضمن یادآوری محکومیت شدید برنامه سلاح های هسته ای این رژیم توسط کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، خواستار توجه دقیق و رسیدگی جدی به این موضوع از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی شد و برنامه هسته ای نظامی رژیم اسرائیل را مایه نگرانی جدی ملت های منطقه و جامعه بین المللی دانست.

سفیر عراق نیز به نمایندگی از کشورهای عربی در این نشست طی بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمایت غرب از توانمندیهای هسته ای رژیم صهیونیستی و به شکست کشاندن کنفرانس 2015 ان پی تی، خواستار الحاق بی قید و شرط اسراییل به ان پی تی و قرار گرفتن تاسیسات هسته ای این رژیم تحت پادمان های آژانس شد و تاکید کرد که تا تحقق این امر موضوع توانمندی های هسته ای اسراییل که تهدیدی برای منطقه و جهان است، باید در دستورکار آژانس باقی بماند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =