نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد باکتری‌ها در فضا دچار تحولات تدافعی می‌شوند که می‌توانند از خود در برابر آنتی‌بیوتیک‌های مرگبار محافظت کنند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، متفاوت بودن رفتار باكتري‌ها در فضا پديده ناشناخته‌اي نيست، و درك چرايي و چگونگي وقوع اين تغييرات مي‌تواند از فضانوردان در سفرهاي فضايي طولاني‌مدت محافظت كند.

در آزمايشي كه توسط محققان دانشگاه كلرادو طراحي شده و در ايستگاه فضايي بين‌المللي اجرا شد، باكتري‌‌هاي كشت شده اي‌كولاي در معرض مقداري آنتي‌بيوتيك آنتي‌بيوتيك جنتامايسين سولفات قرار گرفتند،‌آنتي‌بيوتيكي كه معمولا به سرعت اي‌كولاي را نابود مي‌كند، اما اين ماجرا در فضا روندي متفاوت داشت.

به گفته لوئيس زي يكي از محققان اين پروژه،‌از پيش مشخص بود كه باكتري‌ها در فضا متفاوت عمل مي‌كنند و براي نابودي آنها به دوز بيشتري آنتي‌بيوتيك نياز است. محققان در طول اين آزمايش تحليل سيستماتيكي روي ظاهر باكتري‌ها انجام دادند و شاهد تغييراتي اساسي بودند. زماني كه باكتري در معرض آنتي‌بيوتيك قرار مي‌گرفت،‌ دچار افزايش 13 برابري تعداد سلول و كاهش 73 درصدي حجم سلول‌ها مي‌شد.

مقايسه اين باكتري با باكتري‌هاي كنترلي كه دوزي مشابه از آنتي‌بيوتيك را دريافت كرده‌بودند و در زمين نگهداري مي‌شدند تغييرات ايجاد شده در باكتري‌هاي فضايي را آشكار ساخت.

به گفته محققان به واسطه نبود نيروي جاذبه در ايستگاه فضايي بين‌المللي باكتري‌ها از فضاي سطحي كوچكتري براي تعامل با دارو برخوردارند. علاوه بر اين باكتري‌ها با ضخيم كردن ديواره‌ها و غشاي خارجي خود در برابر آنتي‌بيوتيك محافظ مستحكم‌تري تشكيل مي‌دهند و توده‌هايي را تشكيل مي‌دهند تا ديواره‌هاي خارجي لايه خارجي باكتري‌ها از باكتري‌هاي زيرين محافظت كنند.

دانشمندان همچنين تعداد زيادي از كپسول‌هاي كوچكي را رديابي كردند كه كيسه‌هاي غشايي نام دارند و باكتري از آنها به عنوان پيغام‌رساني به سلول‌ها استفاده مي‌كند تا دستور آغاز عفونت را صادر كند. به گفته دانشمندان همه موارد مشاهده شده،‌ضخيم‌شدن ديواره‌ها و افزايش تعداد كيسه‌هاي غشايي،‌نشانگر فعال شدن مكانيزم مقاومت دارويي در نمونه مورد آزمايش است.

آزمايش‌هاي اينچنيني به درك بهتر مقاومت دارويي باكتري‌ها در شرايط معمولي كمك خواهد كرد و نشانه‌هاي ارزشمندي از چگونگي اثرگذاري خلاء بر باكتري‌ها در اختيار دانشمندان قرار مي‌دهد. فضانوردان همواره در معرض تهديد‌هاي جسماني و روحي فراواني قرار دارند و اگر در سفر طولاني به مريخ يكي از فضانوردان دچار بيماري عفوني شود،‌بايد براي آن درماني وجود داشته‌باشد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =