جدول مقایسه آرای وزرای ۱۲دولت/ کابینه دوازدهم، محبوب‌ترین کابینه پس از انقلاب

تعداد وزرای هر کابینه در دولت‎های مختلف متفاوت بوده است؛ اما بررسی میانگین آرای مثبت به وزرای هر کابینه نشان دهنده وزن اولیه دولت‎ها و توفیقشان در ارتباط با مجالس است.

نسرين وزيري: در ميان 12 دولت جمهوري اسلامي ايران دو دولت سوم و چهارم به رياست آيت‎الله سيدعلي خامنه‎اي با 24 وزارتخانه، عريض‎ترين دولت و دولت‎هاي يازدهم و دوازدهم با 18 وزارتخانه، کوچکترين دولت‎ها به شمار مي‎روند. ايجاد برخي وزارتخانه‎هاي جديد و يا ادغام برخي در يکديگر، علت اين امر بوده و هستند.

در جدول زیر، آ‌رای موافق ارائه شده به 12 کابینه را خواهید دید که نشان مي‎دهد دولت‎​های روحانی (دولت‎هاي يازدهم و دوازدهم) بیشترین رای موافق را کسب کرده و دولت اول آيت‎الله خامنه‎اي، کمترین میزان رای موافق را داشته است. (براي محاسبه ميانگين آراي موافق ارائه شده به هر کابينه، مجموع آراي مثبت به تک تک وزرا جمع شده و به تعداد وزراي معرفي شده تقسيم شده است تا ميانگين نسبي آراي موافق با هر کابينه اي حاصل شود و معيار مناسبي براي مقايسه حاصل شود).

روحاني با کسب ميانگين 220 راي موافق براي هر وزير پيشنهادي در صدر قرار دارد. به اين ترتيب او رکورد دولت قبلي خود را هم شکست. او چهار سال پيش با کسب ميانگين 204 راي براي هر وزير تفاوت نامحسوسي با کابينه اول خاتمي داشت که هر يک از وزرايش ميانگين 207 راي کسب کرده بودند. دولت پنجم که نخستين دولت آيت الله هاشمي رفسنجاني است در رتبه بعد از دولت‎هاي مذکور جاي دارد.

برای مشاهده جدول در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیلک کنید. (البته قابل ذکر است که اين جدول بر اساس نخستين فهرستي که براي وزراي هر کابينه به مجلس ارائه شده، تنظيم شده و چنان‌چه وزيري راي اعتماد لازم را کسب نکرده و در مقاطع زماني بعدي فرد ديگري جايگزين او شده، در اين جدول قيد نشده است.)

توضیح جدول:

۱- این جدول به ترتیب حروف الفبای اسامی وزارتخانه‎​ها تنظیم شده است.

۲- آرای موافق به وزرا بر اساس لیست اولیه وزرایی است که به مجلس ارائه شده و آرای وزرایی که طی یک دوره جایگزین فرد دیگری -به دلیل استیضاح یا برکناری- شده‎​اند قید نشده است. بر اساس آرای مندرج درخواهید یافت که چهار وزیر دولت نهم (آموزش و پرورش، تعاون، رفاه و نفت)، سه وزیر دولت دهم (آموزش و پرورش، رفاه و نيرو)، سه وزير دولت يازدهم (آموزش و پرورش، علوم و ورزش) و يک وزير دولت دوازدهم (وزير نيرو) موفق به کسب راي اعتماد از مجلس نشدند و افراد دیگری بعدها جایگزین آنها شدند.

۳- در ردیف اسامی وزرای وزارتخانه​‎هایی که در هر دولتی هنوز تشکیل نشده بودند و یا ادغام شدند، ستاره گذاشته شده است. کما اینکه وزیر ورزش فقط در ابتدای دولت یازدهم وجود داشته و در دولت​ دهم نیز در میانه راه تشکیل شد.

۴- تا پیش از دولت هفتم نام وزارت علوم در کابینه‎​های پیشین وزارت «فرهنگ و آموزش عالی» بوده است. نام اولیه وزارت ارتباطات نیز وزارت پست بوده است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =