۰ نفر
۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
تالاب چغاخور و گندمان یخ زد

ایرنا نوشت : رییس حفاظت محیط زیست بروجن استان چهارمحال و بختیاری گفت: در پی بارش برف و کاهش ناگهانی هوا، تالاب های بین المللی چغاخور و گندمان در این شهرستان یخ زد.

مرتضی منصوری افزود: تعداد 80 هزار پرنده مهاجر در تالاب چغاخور و گندمان مستقر هستند.
وی ادامه داد: در اواسط فصل پاییز به طور میانگین 140 هزار قطعه پرنده مهاجر به این تالاب ها مهاجرت می کنند و با سرد شدن هوا تعداد این پرندگان کاهش می یابد.
بنابر گزارش سازمان هواشناسی چهارمحال و بختیاری بارش باران طی 24 ساعت گذشته در منطقه چغاخور و بلداجی شهرستان بروجن 5.1 میلی متر و ارتفاع برف به 2 سانتی متر رسیده است .
منصوری تصریح کرد: بیش از 80 هزار قطعه پرنده نیز در تالاب چغاخور وجود داشت که با استمرار یخ زدن تالاب، تعداد پرندگان به 25 تا 30 هزار قطعه کاهش می یابد.
حدود 35 گونه پرنده مهاجر و20 گونه پرونده بومی در تالاب چغاخور شناسایی شده که چنگر، کشیما، کاکائی نقره، اردک سرسبز، اردک سیاه، آبچیلک، باکلان، فلامینگو، اگریت، حواصیل خاکستری، صدف خور، اکراسی، آوست، حواصیل ارغوانی، لک لک و انواع غاز از پرندگان شاخص آبزی این تالاب است.
عقاب طلایی، عقاب دو برادر، چغد، انواع شاهین، سارگپه، بحری، دلیچه، کرکس، شاه بوف، کبک دری، بلدرچین، تیهو، باقرقره، قمری، چکاوک و بالابان از دیگر پرندگان کنار آبزی و شکاری در تالاب های این شهرستان است.
مرغ جنگلی، سازرو، لوئی، پلی گلیوم، زنبق، آلاله آبی، بارهنگ آبی، عدسک آبی و اسپارگانیوم نیز از پوشش گیاهی این تالاب محسوب می شود.
ماهی های کپور، آمور، بیک هد، ماهی گوره خری و کندروستوما از گونه های شاخص در تالاب های گندمان و چغاخور هستند.
تالاب بین المللی چغاخور در 40 کیلومتری بروجن و تالاب گندمان در نزدیکی تالاب چغاخور واقع است.
بروجن در فاصله 62 کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =