۰ نفر
۱۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۷

سال جهاد اقتصادی را پشت سر گذاشتیم، سالی پر از دستاوردهای بزرگ ملی و موفقیت های فراوان که ثمره تلاش ملت غیور ایران زمین است، البته در سال شمسی گذشته در عرصه اقتصادی ضعف هایی در عملکرد مسئولین مشاهده شد که امیدواریم از همه این اتفاقات بتوانیم تجربیات لازم را به دست آورده و از آن ها در مسیر پیش رو استفاده نماییم.

در آغازین روزهای سال نو شمسی قرار داریم، سالی که به تدبیر رهبر معظم انقلاب بار دیگر رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته است و این نشان دهنده اهمیت موضوع اقتصاد در شرایط کنونی کشور می باشد. حضرت آقا سال جدید را سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نام نهادند. مساله تولید در حال حاضر مشکل اصلی بخش اقتصاد و صنعت کشور است. بیشتر ظرفیت های تولید داخلی بدون استفاده باقی مانده است که این امر خود پیامدهای منفی اقتصادی را در پی خواهد داشت. به گفته فعالان بخش صنعت کمتر از 30 درصد ظرفیت اسمی کارخانه ها و کار گاه های تولیدی دایر در سراسر کشور مشغول فعالیت می باشند.
ظرفیت خالی به معنی بالا رفتن هزینه های تولید یا به تعبیر دقیق تر عدم صرفه های ناشی از مقیاس می باشد. این روند اگر ادامه یابد، منجر به تعطیلی بنگاه های اقتصادی، کاهش تولید، کاهش صادرات، افزایش واردات، افزایش نرخ بیکاری و کاهش درآمد ملی می شود.
بنابراین با بررسی وضعیت موجود به این نتیجه می رسیم که نامگذاری امسال بسیار هوشمندانه و با آگاهی کامل از شرایط داخلی کشور صورت گرفته است.
ایران اسلامی که در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی به عنوان الگو در بین کشورهای آزاده جهان شناخته شده است اگر بتواند بر مشکلات اقتصادی خویش فائق آید و عقب ماندگی های قرن های گذشته خویش را جبران نماید، به الگوی کاملی از همه جهات تبدیل می شود و در عرصه بین المللی بیش از این تاثیر گذار خواهد بود، و این همان چیزی است که غرب از آن وحشت دارد و تمام تلاش خویش را می کند تا ایران را در عرصه اقتصادی زمین گیر نماید.
ملت ایران بایستی این شرایط حساس را درک نماید و با تمامی قوا برای تکمیل پازل موفقیت های ملی خویش تلاش نماید، مقام معظم رهبری(حفظه الله) در پیام نوروزی بیان داشتند: «مجاهدت اقتصادى، حضور جهادگونه در عرصه‌هاى اقتصادى، براى ملت ایران یک ضرورت است.» این نگاه دقیق معظم له، بایستی برای مسئولین و آحاد ملت ایران سرمشق و الگو قرار گیرد. و همه ما موظفیم در هر جایگاهی که قرار داریم حرکت جهادی در عرصه اقتصادی را آغاز نماییم.
حضور جهادگونه در عرصه اقتصادی اولا؛ به معنای شناخت جایگاه فردی و اجتماعی تک تک افراد جامعه در اقتصاد ملی، چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف و ثانیا؛ حرکت در راستای تقویت پایه های اقتصاد داخلی و حمایت از تولید داخلی است.
یکی از معضلات اقتصاد کشورمان بحث قاچاق کالا می باشد، ایران به دلیل برخورداری از مرزهای گسترده خشکی و آبی همواره در معرض ورود و خروج غیرقانونی کالاها بوده است.
به گفته کارشناسان و اعتراف مسئولین سالانه حدود 20 میلیارد دلار کالا به صورت قاچاق وارد مرزهای ایران می شود. کارشناسان اقتصاد معتقدند به ازای ورود هر یک میلیارد دلار کالای مصرفی حدود یکصد هزار شغل در داخل کشور از بین می رود. باتوجه به این امر واردات کالا به صورت قاچاق -که عمدتاً شامل کالاهای مصرفی به کشور می باشد- به صورت مستقیم به بیکاری و عدم بهره برداری از ظرفیت های تولیدی منجر می شود.
میزان واردات از مرزهای قانونی نیز بسیار زیاد می باشد (حدود 60 میلیارد دلار)، که بایستی کنترل بیشتری روی آن صورت گیرد. کشور ما به دلیل برخورداری از منابع سرشار نفت و گاز و به تبع آن صادرات آن از درآمد ارزی مطلوبی برخوردار است، اما این درآمد سرشار به جای سرمایه گذاری در بخش تولید و ایجاد زیر ساخت های اقتصادی، به سمت واردات کالاها و خدمات سوق پیدا کرده است که در سال های اخیر نیز به دلیل افزایش درآمدهای نفتی و سیاست های اشتباه دولت واردات انواع محصولات کشاورزی و حتی سبزیجات رشد چشمگیری داشته است.
در کنار کاهش واردات بایستی به افزایش صادرات نیز توجه داشته باشیم و این امر محقق نخواهد شد مگر با حمایت از بخش تولید و حمایت از عوامل تولید یعنی نیروی کار و سرمایه. همان طور که می دانیم کارگران بسیاری از بخش های مختلف تولیدی از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. گزارشاتی که از سراسر کشور به دست ما می رسد حاکی از آن است که حتی برخی از کارگران با تأخیر چندماهه در دریافت حقوق خویش مواجه هستند که جای تأسف فراوان دارد.
از سوی دیگر کارفرمایان نیز بامشکل کمبود سرمایه و نقدینگی مواجه هستند، این وضعیت نشان دهنده وجود زخم های عمیق در بدنه تولید کشور است و همین امر حرکت را برای بخش تولید بسیار دشوار نموده است.
نکته دیگری که در بحث صادرات باید به آن توجه داشت تنوع صادراتی و عدم اتکا به صادرات نفتی است. همان طور که مشاهده می کنیم دشمنان قسم خورده ما یعنی آمریکا و کشورهای غربی از همه فرصت ها برای فشار به جمهوری اسلامی استفاده می کنند. تحریم نفت ایران به این دلیل در دستور کار کشور های غربی قرار گرفت که عمده صادرات و درآمد ارزی ما را تشکیل می دهد.
ما باید کشور را در مقابل تهدیدات و تحریم ها واکسینه نماییم و این امر میسر نخواهد شد مگر با برنامه ریزی عالمانه و تلاش فراوان و جهادگونه در عرصه اقتصادی که بحمدالله با تدابیر مقام معظم رهبری در دستور کار مسئولین کشور قرار گرفته است.
ما امیدواریم ملت شهیدپرور ایران اسلامی دست به دست هم داده و از تمامی این موانع عبورکرده و به جایگاه واقعی خویش در جهان دست یابد. ان شاءالله.
* نماینده مردم شریف قم در مجلس شورای اسلامی
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
    1 0
    این شعار اقتصادی چون بدون برنامه است. همانند شعارهای سالهای گذشته بدون نتیجه به سرانجام میرسد. فرجام ان در حد چند سمیناری است که فقط خرج های جند ده میلیاردی بردوش ملت میگذارد. در ثانی خود دولت در حال حاظر بزرگترین مانع تولید است.تصمیم های هیجانی و غیر کارشناسی و انفرادی ریس دولت، رها کردن سرنوشت کشور برای حفظ قدرت، نزاع با قوای دیگر، بی توجهی به قوانین مصوب ، بدون تعارف تولید هر روزه یک بحران جدید تیره سیاسی و اقتصادی سرمایه گذاران و کارافرینان را با تردید های جدی مواجه میکند. رفع موانع مذکور نیازمند یک عزم جدی در مدیران عالی کشور است نه نیازمند وعظ و خطابه و نصیحت تا با حذف مشکل راه برای توسعه کشور و رفاه ملت فراهم اید.