تسنیم نوشت: معاون وزیر خارجه روسیه روز شنبه در کنفرانس عدم اشاعه مسکو گفت که سیاست داخلی آمریکا توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را گروگان گرفته است.

کنفرانس عدم اشاعه مسکو که از روز جمعه آغاز به کار کرده، امروز شنبه با حضور «سید عباس عراقچی»، معاون وزیر خارجه ایران، «هلگا اشمیت»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «وندی شرمن»، سرپرست سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا و «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه نشستی با موضوع تخصصی برجام برگزار کرد.

ریابکوف، در این نشست با یادآوری اینکه ایران به تمامی تعهدات خود در برجام پایبند بوده از تصمیم ترامپ برای اعلام عدم پایبندی ایران به این توافق انتقاد کرد. وی گفت: «برجام توسط سیاست داخلی آمریکا گروگان گرفته شده است.»

معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که برجام جایگزین دیگری ندارد و مذاکره مجدد درباره آن برای بهبود شرایط آن راه به جایی نخواهد برد.

«وندی شرمن» هم برجام را برای امنیت ملی آمریکا «حیاتی» توصیف کرد و با اشاره به نتایج یک نظرسنجی اخیر شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که دو سوم مردم آمریکا از ماندن کشورشان در توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند.

عراقچی در سخنان خود در این کنفرانس تاکید کرد برجام نه تنها دستاوردی برای دیپلماسی در راستای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات به شمار می‌رود، بلکه فصل جدیدی نیز در نظام عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای گشوده است.

وی گفت: یکی از مشخصه‌های مهم برجام ایجاد تعادل و توازن بین دو رکن اصلی معاهده ان پی تی (NPT) یعنی «عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» و «استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای» است. این توافق از یک سو نسبت به ابعاد صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان سازی می‌کند و از سوی دیگر به حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای احترام گذاشته و اِعمال این حق را تضمین می‌کند.

هلگا اشمیت هم گفت که علی‌رغم اقدامات دولت ترامپ علیه برجام این توافق هسته‌ای بسیار موثر و کارساز بوده است. وی به انتقادات مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا درباره «بندهای غروب آفتاب» در این توافق هم اظهارنظر کرد.

منظور از بندهای غروب آفتاب، مفادی در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هستند که محدودیت‌های آنها علیه ایران ظرف 10 تا 15 سال بعد از اجرایی شدن توافق از بین می‌روند.

اشمیت انتقادات مخالفان در آمریکا در این باره را «نامربوط» خواند و گفت که بعد از اتمام این محدودیت‌های برجامی علیه ایران، پروتکل الحاقی به اجرای در خواهد آمد.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =