احمد مسجد جامعی در تهران‌گردی این هفته خود، به منزل یکی از خانواده‌های قربانیان فاجعه منا در تهران رفت و این مصیبت را به خانواده داغدار تسلیت گفت.

به گزارش مهر، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و تیم تهرانگردی،‌با حضور در خانه حاج یوسف دولتی، این فاجعه را به خانواده آن مرحوم تسلیت گفت و تاکید کرد: این خسارت و حادثه دردناک هیچ‌گاه جبران‌شدنی نیست.

همسر یوسف دولتی نیز که در مکه حضور داشته و چهارشنبه به کشور بازگشته است، درباره چگونگی بروز این اتفاق توضیح داد: اوایل صبح عید قربان حاج یوسف دولتی به همراه شش نفر دیگر به سمت منا و برای به جا آوردن اعمال رمی جمره حرکت کردند که این اتفاق با بستن یکی از مسیرها رخ داد و همه همراهان وی مجروح شدند و فقط حاج یوسف دولتی در این حادثه کشته شد.

او انتظار خود و خانواده داغدارش را پس از رخ دادن این اتفاق، تحویل هر چه سریعتر جنازه‌های کشته شدگان به ایران بیان کرد.

مسجد جامعی نیز در این دیدار خطاب به خانواده این کشته‌شده در حادثه منا اظهار کرد: همه‌ ما در این مصیبت شریک هستیم. این واقعه یک غم ملی است. امیدوارم از یک طرف باعث آبروی خانواده و از طرف دیگر باعث جلوگیری از دیگر اتفاقات مشابه در این زمینه شود.

وی در پاسخ به انتظار این خانواده‌ کشته شده، تاکید کرد: بر حسب شهرهای کشور اقدامات مورد نیاز برای بازگرداندن اجساد کشته شده‌ها در حال انجام است.

او با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره دفن جانباختگان این حادثه خونین در گلزار شهدای همه‌ شهرها، بیان کرد: حتی اگر پیکر این جانباختگان به کشور بازنگردد، ما موظف هستیم تا با ساخت یک جایگاه ویژه در قطعه شهدای هر کدام از شهرها، برای همیشه یاد آنها را گرامی بداریم.

این عضو شورای شهر تهران همچنین با حضور در انتشارات دلیل ما، با اشاره به اینکه بخشی از غدیر، کتاب‌های درباره غدیر است،‌گفت:‌ بیش از هزار عنوان از قرن اول تا به امروز، درباره این واقعه تاریخی مهم کتاب منتشر شده است.

او ادامه داد: در بین ناشران غدیر، انتشارات دلیل ما بیشترین آثار را در این حوزه با ۶۳ عنوان دارد که از این بین می توان به کتاب «گزارش لحظه به لحظه با غدیر» اشاره کرد که بیش از ۵۰ بار و حدود یک میلیون جلد،‌چاپ شده است.

مسجد جامعی سپس به کتاب «غدیر در آیینه کتاب» اشاره و اظهار کرد: این کتاب به نوعی کتاب شناسی درباره غدیر است و اطلاعات جامعی درباره آثار منتشر شده در این زمینه دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: طبق آمار این کتاب از قرن اول تا امروز ۱۰۸۰ عنوان کتاب درباره غدیر به چاپ رسیده است که از این بین ۸۸۶ اثر چاپی و بقیه آثار خطی و سنگی هستند.

وی با تاکید بر اینکه از بین این آثار ۷۲۰ اثر در ایران به چاپ رسیده است،‌تصریح کرد: حدود ۶۶۳ عنوان کتاب به زبان فارسی و ۲۵۹ اثر به زبان عربی، چاپ شده است که این آمار نشان می‌دهد بان فارسی زبان اول کتاب های مربوط به غدیر است.

مسجد جامعی در ادامه به یکی از سید عبدالعزیز طباطبایی یکی از چهره های تاثیرگذار در حوزه کتاب های غدیر اشاره و عنوان کرد: او یکی از کتاب شناس‌های بزرگ در حوزه معارف اسلامی بود. معمولا کسانی که منابع غنی در اختیار دارند،‌ برای استفاده به دیگران نمی‌‌دهند. ولی آقا عزیز زمانی که مطلع می شد کسی نیاز به منابعی دارد، نه تنها کتاب ها بلکه یادداشت های خود را نیز در اختیار آنها قرار می داد.

در پایان این دیدار، یدالله سعدی، مدیر انتشارات دلیل ما، با تبریک عید غدیر خم،‌بیان کرد: در رشد کتاب های حوزه غدیر به لحاظ تیراژ و تعداد و همچنین درباره حضرت زهرا (س)، بیشترین رشد در زمان وزارت احمد مسجد جامعی بود که تا به امروز ادامه دارد.

در ادامه تهران گردی این هفته مسجد جامعی به دیدار سید محمد فدوی، استاد و عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت و ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن این عید،‌بیان کرد: آقای فدوی یکی از طراحانی است که پس از فاجعه کشتار ایرانیان در سال ۶۶ در حج،‌طرح حج خونین را برای بولتن حج طراحی کرد.

سپس سید محمد فدوی درباره فعالیت های خود گفت: من حدود ۶ سال به مکه مشرف شدم . من طراح گرافیک خبرنامه حج بودم. پس از آن کشتاری که توسط رژیم آل سعود در سال ۶۶ انجام شد،‌من باید طرح روی جلد را یک روزه آماده می کردم که طرح حج خونین را کشیدم.

وی در پایان بیان کرد: تابلوی دیگری با نام «ان الحسین مصباح الهدی» دارم که به صورت تایپوگرافی و به خط کوفی است.همچنین می توان به تابلوی دیگری به نام «اسرا» اشاره کرد که به صورت بداهه کشیده شده است.

مسجد جامعی سپس به گالری شکیبا رفت و از تابلوهای متفاوت حجت اله شکیبا دیدن کرد. از ویژگی های این آثار الهام گرفتن هنرمند از اشعار مولانا بود. به طوری که هر تابلو از این گالری اشاره به بیتی از مثنوی معنوی دارد. «نی نامه»،‌ »آب دریا مرده بر سر می نهد» و «بشنو از نی چون حکایت می کند» از جمله نام های آثار در این گالری است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران به آثار متفاوت در این تابلوها اشاره و اظهار کرد: تابلویی از امیرالمومنین (ع) در این گالری وجود دارد که حس خوبی دارد و جدای از آن حس ذوالفقار در تصویر،‌گل هایی به نقاشی اضافه شده است که حس آرام بخشی به وجود آورده است.

وی در پایان به تابلویی که درباره حج خونین به تصویر کشیده شده است،‌اشاره و عنوان کرد: سال ها پیش تابلویی به نام «پروانه های سفید» برای حج ساخته شده که به شهادت در مکه اشاره می کند. با گذشت چند سال از آن اتفاق، اما امروز می بینیم که با فاجعه ای که در حج امسال به وجود آمد،‌این تابلو حرف امروز را می زند.

مقصد بعدی تهرانگردی این هفته دیدار با سید علی موسوی گرمارودی،‌از شاعران آئینی و سنتی کشور بود. مسجد جامعی در این دیدار عنوان کرد: موسوی گرمارودی به لحاظ شعر آئینی از بزرگترین شاعران معاصر کشور است.

وی افزود: بخصوص که او از شعر معمول کلاسیک فاصله گرفت و در شعر سپید هم وارد مدح اهل بیت شد و به خوبی از عهده این کار برآمد. به طوری که مدح های ماندگاری از موسوی گرمارودی به جا مانده است.

موسوی گرمارودی نیز در این دیدار به جایزه ای که در سال ۴۴ دریافت کرده بود اشاره و اظهار کرد: در سال ۴۴ مرحوم حبیب یغمایی که مجله یغما را منتشر می‌کرد، در روزنامه کیهان اعلام کرد که به مناسبت آغاز پانزدهمین قرن بعثت پیامبر، مسابقه شعری برگزار می‌شود و شاعران می‌توانند اشعار خود را ارسال کنند.

وی ادامه داد: برای اولین بار بود که اساتید شعر کلاسیک اعلام کردند در این مسابقه، شعر نو هم شرکت داده می‌شود و من شعر «خواستگاه نور» را فرستادم. بعد از گذشت مدتی از ارسال شعر، به من اطلاع دادند که شعر شما برنده شد و جالب بود که نفر دوم و سوم هم نداشتند و تنها برنده این جایزه من بودم.

این شاعر آئینی در پایان و پیش از خواندن شعر «در سایه سار نخل ولایت» به اولین کتاب خود اشاره کرد و گفت: اولین کتاب من «عبور» نام داشت که پیش از انقلاب به چاپ رسید و به دلیل آثاری درباره یاسر عرفات،‌تختی و آل احمد جمع آوری شد. اما سال ۵۷ اولین اثری بود که به چاپ رسید.

عکس‌ها: ایسنا

47232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =