ایسنا نوشت: سپ بلاتر اعلام کرد که در سال 2010 پیش از انجام رای گیری برای میزبانی جام جهانی 2022 به اوباما تلفن زد و به او اعلام کرده که به احتمال زیاد آمریکا در این قرعه‌کشی پیروز نخواهد شد.

 سپ بلاتر رییس سابق فیفا اعلام کرد که قبل از رسیدن میزبانی جام جهانی 2022 به قطر با باراک اوباما تماس گرفته و به او اعلام کرده که احتمالا آمریکا پیروز رای گیری میزبانی نخواهد بود.

بلاتر که همیشه اعلام کرده است از آمریکا در رای گیری میزبانی جام جهانی 2022 حمایت کرده در مصاحبه با بونیتا مرسادز، عضو سابق کمیته‌ استرالیا برای گرفتن میزبانی جام جهانی از جزئیات رای گیری سال 2010 گفت‌.

بلاتر در این مصاحبه، اظهار کرد: من با اوباما تماس گرفتم، همراه با سانیل (رییس فدراسیون فوتبال آمریکا در آن زمان) ما با هم با اوباما تماس گرفتیم و به او گفتیم که کار برای آمریکا سخت است. او درک می‌کرد که چه اتفاقاتی افتاده و از من برای دادن این خبر تشکر کرد.

اوباما و بلاتر در سال 2009 با هم دیداری در کاخ سفید داشتند.

بلاتر اعلام کرد که کمیته‌ اجرایی فیفا قصد داشته که جام جهانی 2018 را به روسیه بدهد و جام جهانی 2022 به قطر رسید.

بلاتر در این باره، افزود: روسیه رقیب سر سختی است. ضمنا این کشور هیچ وقت میزبان مسابقات فوتبال نشده بود. بنابراین ما قصد داشتیم که جام جهانی 2022 را به آمریکای شمالی برسد، زیرا این بار نوبت کونکاکاف بود. آمریکا برای ما هم خیلی خوب بود. ‌اسپانسرها، هواداران و رسانه‌ها.

با این حال بلاتر اعلام کرده که می‌دانسته است قطر پیروز می‌شود، زیرا از میشل پلاتینی شنیده بود که رای او و اروپا به سمت قطر تغییر کرده است. رای برخی از مسئولان اروپایی بعد از جلسه با سارکوزی، رییس جمهور فرانسه در آن زمان به سمت قطر تغییر کرده بود.

پرونده تاثیر سارکوزی در رای گیری آن سال در دست بررسی است. بلاتر پیش از این نیز اعلام کرده بود که سارکوزی به پلاتینی فشار آورده تا نظرش را به قطر تغییر دهد.

بلاتر همچنین اظهار کرد که بعد از صحبت با محمد بن همام و اطمینان از این که او در انتخابات ریاست فیفا در سال 2011 علیه او عمل نمی‌کند، قبول کرد تا قطر را از میزبانی حذف نکنند.

بلاتر علت دیسکالیفه شدن بن همام رقیب خود از سوی فیفا را همین قرارها می داند نه مشکلات اخلاقی. او در این باره افزود: همه فکر می‌کردند که او به خاطر مسائل اخلاقی خارج شده اما هیچ ارتباطی به این قضیه نداشت.

از سوی مسئولان قطری به او این طور گفته شده بود، زیرا آنها به من قول داده بودند که مقابل من عمل نکنند. شیخ جاسم، یکی از شاهزاده‌های قطری در زوریخ حضور داشت و به بن همام گفت‌ که کناره‌گیری کند.

بلاتر در حال‌ حاضر به دلیل فساد مالی شش سال از سوی فیفا محروم شده است.

بونیتا مرسدز که برای نوشتن کتابی در رابطه با فسادهای رای گیری میزبانی‌های سال 2018 و 2022 اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند. همچنین دریافته است که یک کمپانی تلویزیونی قطری (الجزیره، بین ‌اسپورت فعلی) 100 میلیون یورو به فیفا پرداخت کرده تا فیفا به گرفتن میزبانی توسط قطر کمک کند.

بلاتر همچنین در رابطه با فرانز بکن بائر اظهار کرده که او اگر پولی دریافت نمی‌کرد، از استرالیا حمایت نمی‌کرد.

 

256 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمان IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    7 7
    همین سپ بلاتر و هکان و شرکای فاسدش فوتبال رو به این حال رو روز انداختن... خدا لعنت شون کنه... 10 سال آزگار توپ طلا فقط بین 2 تا فوتبالیست تقسیم بشه و قطر بشه میزبان جام جهانی.....