۰ نفر
۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
از اتودهای سپهری تا سرامیک های تناولی

گالری مژده به مناسبت روز جهانی موزه و با حمایت ایکوم ایران، نمایشگاهی از نمونه های کمتر دیده شده آثار اساتید برجسته هنر کشورمان را به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاهی با عنوان پیشگامان عصر نو شامل آثار سهراب سپهری، بهمن محصص، حسین زنده‌رودی، مسعود عربشاهی، فرامرز پیلارام، محمد احصایی، پرویز کلانتری، آیدین آغداشلو، ژازه تباتبایی، پرویز تناولی، محسن وزیری مقدم، سونیا بالاسانیان، منصور قندریز، منوچهر نیازی، نصرالله افجه‌ای، اردشیر محصص، فریدون آو و ...  در گالری مژده برپا می شود.

در این نمایشگاه آثارکمتر دیده شده‌ای از پیشگامان هنر مدرن ایران به چشم می‌خورد.

در این نمایشگاه اثری که اتودها و مشق‌های سهراب سپهری بر روی کاغذ است و از طرفی برخی آثار متنوع از حسین زنده‌رودی به نمایش است.

تمرکز نمایشگاه بر ارائه دوره های کمتر دیده شده هنرمندان پیشکسوت است مثلا از فریدون آو، پرویز کلانتری، منوچهر نیازی و اردشیر محصص آثاری روی دیوار است که تفاوت عمده‌ای با آثار شناخته شده این هنرمندان دارند که هم از لحاظ اندازه و هم از لحاظ شکل بسیار منحصر به فرد هستند.

مژده طباطبایی مدیر گالری مژده درباره این نمایشگاه گفت: «آن چه مسلم است این نمایشگاه مربوط به روز جهانی موزه‌ها است و گردآوری این آثار هم در حد معجزه است.»

مدیر گالری مژده درباره این آثار توضیح داد: «غیر از آثار آقای منوچهر نیازی بقیه آثار این نمایشگاه برای مجموعه‌دارهاست و ما به عمد این آثار را از مجموعه‌دارها گرفتیم.»

طباطبایی گفت: «هدف برگزاری این نمایشگاه‌ها تمرین موزه‌داری است، چون مجموعه‌دارها حامیان موزه‌ها هستند و اگر این افراد نبودند طی این سال‌ها بسیاری از آثار نابود می‌شدند. به واقع می‌توان گفت، بعد از موزه‌ها مجموعه‌دارها، حامیان و حافظان هنر هستند.»

فریدون فربود مدیر هنری گالری مژده نیز درباره نمایشگاه پیشگامان عصر نو گفت: «روزی که ایکوم پیشنهاد این برنامه را به گالری‌ها داد ما نیز استقبال کردیم. با توجه به این که توانستیم کلکسیونرهایی را پیدا کنیم که آثاری با ماهیت معاصر در اختیار ما بگذارند این نمایشگاه جمع‌آوری شد و عنوان آن هم پیشگامان عصر نو نام گرفت چرا که تقریبا اغلب هنرمندان این نمایشگاه در مسیر کاری خودشان پیشگام بودند.»

فربود افزود: «این آثار بسیار بیشتر از این تعداد بود که در گالری به نمایش در آمده است، اما ما سعی کردیم تعداد آن‌ها را خلاصه‌تر کنیم و در نهایت به این مجموعه رسیدیم که هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ کیفیت آثار منحصر به فردی هستند.»

او گفت: «ما سعی کردیم وقتی این عنوان را برای نمایشگاه انتخاب کردیم، دنبال آثار خوب و کمتر دیده شده هنرمندان بگردیم، مثل اثری از آقای منوچهر نیازی یا مجسمه سرامیک آقای پرویز تناولی.»

او ادامه داد: «در این نمایشگاه 30 اثر به نمایش درآمده، اما آثاری که در جاهای دیگر قرار دارد و بازدیدکننده می‌تواند ببیند، بیش از 30 اثر است. ما سعی کردیم از هر هنرمند دو اثر یا بیشتر به نمایش بگذاریم. در میان 27 گالری که برای روز جهانی موزه همکاری کردند دو یا سه گالری هستند که آثار هنرمندان قدیمی را به نمایش گذاشتند که یکی از آن‌ها ما هستیم.»

فربود گفت: «برخی از این آثار مثل آثار آقای محصص در حراج «ساتبیز» به فروش رسیده است و مجموعه‌دار اثر را در آن حراج خریداری کرده، یا اثر آقای زنده‌رودی در حراج «ادل» ارائه شده است. اثر منحصر به فردی از آقای محصص هست که 20 سال جز خانواده‌ای که صاحب این اثر بودند و هیچ‌کس این اثر را ندیده و همه این مسائل این نمایشگاه را منحصر به فرد می‌کند.»

او همچنین درباره قیمت آثار گفت: «ما عموما سعی کردیم قیمت‌ها را از حد معمول پایین‌تر بگذاریم که اگر کسی خواست خرید کند، برای او مقدور باشد. البته کمی هم به لطف کلکسیونرها دستمان باز بود. ما آثار چاپ کوچک آقای زنده‌رودی را با قیمت 12 میلیون تومان تا اثری 220 میلیون تومانی که مجسمه آقای پرویز تناولی را در این نمایشگاه داریم.»

گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان سرو شرقی، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک 27، زنگ اول واقع است و علاقمندان می‌توانند تا نهم خرداد از این نمایشگاه دیدن کنند.

58244

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =