تجلیل از استاد طاهر یارویسی پیشکسوت موسیقی مقامی تنبور ایران

جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در قالب انجمن مردمی تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان (مؤسسه تروسکه‌ی سنه‌ی فرهنگی) با حضور در منزل استاد طاهر یارویسی، پیشکسوت موسیقی مقامی ایران، نوازنده و سازنده تنبور در کرمانشاه، به پاس سال‌ها خدمت و فعالیتش در این حوزه‌ها از وی تجلیل و قدردانی کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، اعضا انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان در راستای سلسله برنامه‌های قدردانی و تجلیل از فعالان و پیشکسوتان هنری، فرهنگی و ادبی با حضور در شهر گهواره منطقه یارسان دالاهو و در منزل استاد طاهر یارویسی از اساتید پیشکسوت موسیقی مقامی تنبور ایران، نوازنده و سازنده این ساز کهن از خدمات چندین دهه‌ای وی در عرصه هنر، موسیقی و عرفانی تجلیل کردند.

در این مراسم که تعداد زیادی از اساتید و اهالی فرهنگ و هنر و ادب مناطق کردنشین کشور، سنندج، پاوه و جوانرود و هنرمندانی از همدان و یزد حضور داشتند در قالب انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان به منظور تجلیل از سال‌ها تلاش و خدمت استاد «طاهر یارویسی» در عرصه موسیقی مقامی، موسیقی کردی و عرفانی، نوازندگی و آموزش این ساز به جوانان و هنرمندان در منزل این هنرمند پیشکسوت گرد هم آمده و ضمن تکریم وی، از سال‌ها فعالیت و تلاشش در این عرصه‌ها تجلیل بعمل آوردند و اجرای موسیقی کردی توسط سعدالله نصیری صفابخش این نشست بود.

در این دیدار، یحیی صمدی، فعال فرهنگی و از اعضای هیأت مدیره انجمن تجلیل از مفاخر کردستان (موسسه تروسکه‌ی سنه‌ی فرهنگی) طی سخنانی به روند شکل‌گیری و اهداف این انجمن پرداخت و اظهار داشت: بیش از 15 سال از فعالیت این انجمن مردمی می‌گذرد که فقط توسط ادیبان، هنرمندان و فعالان فرهنگی کشور به ویژه استان کردستان اداره می‌شود و وابستگی به هیچ حزب و گروه و جریانی نداشته و ندارد چون اعتقاد داریم فرهنگ زیربنای توسعه است و باید همگی برای تحقق این مهم و ارزش بکوشیم و تلاش این انجمن نیز در این راستا صورت می‌گیرد.

وی افزود: در گذشته آنگونه که شایسته و بایسته است به هنرمندان و اهالی فرهنگ توجه درخور و بها لازم داده نشده است که ما ضمن دیدار با این هنرمندان، قدردان سال‌ها فعالیت و خدمت آنها در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری هستیم و سعی می‌کنیم بخشی از مشکلات آنها را با همراهی مدیران و مسؤلان نهادهای مرتبط برطرف کنیم.

وی خواستار تداوم اینگونه برنامه‌ها شد و ابراز امیدواری کرد، در آینده نیز برگزاری چنین مراسم‌هایی در استان‌های کردستان و کرمانشاه برای احترام و قدردانی از هنرمندان استان و رفع موانع و مشکلاتی که دارند گسترش یابد.

صمدی پیشنهاد کرد؛ توسط ادارات مرتبط مانند اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری کرمانشاه برای پاسداشت و بهره‌گیری از گنجینه‌ای مانند استاد طاهر یارویسی همایش ارزشمند و ویژه‌ای با حضور اساتید برجسته کشور و منطقه در این حوزه برگزار شود.

لازم به ذکر است؛ استاد طاهر یارویسی متولد 1319 شهر گهواره در شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه و نوازنده، استاد نواختن و سازنده تنبور است.

وی نواختن تنبور را از سن 12 سالگی شروع کرد و از همان سنین اولیه مشغول فراگیری آواهای مقامی این ساز نزد استاد چنگیز فرمانی شده است. اولین و تاثیرگذارترین استاد او، سیدولی حسینی است که از نوادر نوازندگان عصر خود بود.

استاد بیرخان (لالو بیرخان) از اساتید بنام منطقه زرده (دالاهو) نیز از جمله استادان وی بوده‌ است. یارویسی هنر ساختن تنبور را در محضر استاد چنگیز فرمانی فراگرفته و شاگردان بسیاری در تهران، کرمانشاه، منطقه گوران، کردستان و دیگر شهرهای کشور در محضر وی مشغول به فراگیری تنبور شده‌اند.

استاد یارویسی که هنرمندی فاخر و اهل عرفان و هنر بوده و زندگی بسیار ساده و آرامی دارد و بسیار مهربان و مهمانواز است تمام عمر و زندگی خود را وقف خوانندگی و نوازندگی مقام‌های تنبور کرده و امروز از مهم‌ترین مراجع موسیقی مقامی تنبور محسوب می‌شود.

ضرورت دارد برای سال‌های پایانی عمرش که متاسفانه بیماری امان او را بریده، خدمات ویژه‌ای درنظر گرفته و برای استفاده از تجربه و هنری که سال‌ها برای آن رنج کشیده برنامه و اقدامی شایسته برگزار شود.

این استاد متعهد و دلسوز و مردمی با همراهی دیگر هنرمندان منطقه و اساتید این حوزه توانسته در مدت فعالیت خود بیش از 70 مقام اصیل کردی را که در 700 سال گذشته سینه به سینه نقل شده را حفظ و از نابودی آن جلوگیری کند پس نباید اجازه داد این گنجینه به این سادگی از بین برود و این یک وظیفه همگانی و به ویژه تلاش مسولان و مدیران نهادهای مرتبط را می‌طلبد.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =