کدام بناهای تاریخی در زلزله کرمانشاه آسیب دیدند؟

ایسنا نوشت:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از برآورد خسارت پنج میلیارد تومانی زلزله اخیر به بناهای تاریخی و زیرساخت های گردشگری استان خبر داد.

جلیل بالایی با اشاره به خسارت زلزله به چهار بخش بناهای تاریخی، زیرساخت های گردشگری، کارگاه های صنایع دستی و مراکز اقامتی استان گفت: متاسفانه در زلزله اخیر 13 بنای تاریخی دچار آسیب شد.

وی افزود: بیشتری آسیب ها مربوط به مسجد عبدالله بن عمر در ریجاب، کاروانسرای قصرشیرین و بقعه ابودجانه است.

بالایی تصریح کرد: در برآور اولیه میزان خسارت این 13 بنا 1.5 میلیارد تومان پیش بینی شد، اما با ارزیابی دقیق میزان خسارت ها در این بخش حدود دو میلیارد تومان است.

وی افزود: در بخش زیرساخت های گردشگری نیز در چهار حوزه آبشار پیران، سدشیان، روستای ژاله گه و سراب کرند دچار خسارت هایی شدیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه میزان خسارت های این بخش حدود سه میلیارد تومان است که این میزان شامل خسارت به راه دسترسی، سرویس های بهداشتی و پیاده رو و در مجموع زیرساخت های گردشگری این مناطق است.

بالایی افزود: در بخش حوزه صنایع دستی شامل واحدهای خانگی و کارگاه‌های کوچک صنایع دستی هم حدود 35 کارگاه صنایع دستی در سطح استان دچار خسارت شدند.

وی تصریح کرد: همچنین خسارت هایی در بخش واحدهای اقامتی گردشگری که عمدتا در قصرشیرین متمرکز هستند، داشته ایم.

وی افزود: تلاش ما این است برای واحدهای اقامتی گردشگری که از قبل از زلزله هم به دلیل بسته بودن مرز راکد بودند بتوانیم برای بدهی 28 میلیارد تومانی تسهیلاتی آنها به مدت دو سال استمهال بگیریم.

بالایی تصریح کرد: واحدهای کوچک صنایع دستی و رستوران هایی هم که آسیب دیدند با بنیاد مسکن هماهنگ شده که مانند سایر واحدهای تجاری بتوانند از تسهیلات ارزان قیمت برای تعمیر و جبران خسارت های خود استفاده کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: برای جبران خسارت‌ها در بخش واحدهای کارگاهی صنایع دستی و مراکز اقامتی در مجموع درخواست 9 میلیارد تومان تسهیلات و استمهای دو ساله تسهیلات دریافتی را داده‌ایم.

بالایی افزود: برای جبران خسارت پنج میلیارد تومانی وارده در حوزه بناهای تاریخی و زیرساخت های گردشگری استان نیز از طریق سازمان در حال پیگیری دریافت اعتبار لازم هستیم.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =